روحیه‌بخشی وظیفه مهم رسانه ملی است

در شرایطی که کشور درگیر ویروس کرونا شده و جوی از نگرانی جامعه را فراگرفته است، رسانه ملی باید با همه توان خود به میدان بیاید و با دادن روحیه امید و شادابی به مردم از نگرانی آنها بکاهد.
کد خبر: ۳۸۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۸ - 18March 2020

روحیه‌بخشی وظیفه مهم رسانه ملی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ خاطره تلخ مردم از سقوط هواپیمای اوکراینی و احساس نامطلوبی که از انتشار اخبار نادرست توسط رسانه‌ها به‌خصوص صدا و سیما به آنها دست داد، سبب شده تا در شرایطی که این روزها با آن درگیر هستیم اطمینانی به اخبار منتشره نداشته باشند.

هر چند در واقعه سقوط هواپیما شخص یا نهاد خاصی مقصر نیست و سلسله عواملی خارج از کنترل سبب بروز سوءتفاهم‌هایی شد، اما به‌هرحال رسانه‌های گروهی و مهم‌تر‌ از آن رسانه ملی باید با جذب حداکثری مانع از دست رفتن مخاطب شوند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این میان نقش تعیین کننده‌ای دارد که باید در روزهای پایانی سال و ایام نوروز با همه توان خود سعی در ایجاد آرامش و القاء شادابی و امیدواری داشته باشد. رسانه ملی بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی عامه مردم است و به‌جز عده‌ای از افراد مغرض، عموم جامعه نگاه مثبتی به این رسانه مردمی دارند. مدیران این رسانه نیز باید به‌منظور پاسداشت این نگاه و اعتماد با تولید برنامه‌های متنوع، داشتن این سرمایه عظیم را قدر بدانند.

بخشی از وظیفه مهم رسانه ملی آن است که با پخش فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی فضای حاکم بر جامعه را تلطیف کنند. علاوه بر پخش سریال‌های نوروزی می‌توان با بازپخش مجموعه‌های طنز موفقی که مخاطبان با آنها خاطره دارند فضای شادی در خانواده‌ها ایجاد کنند. درست است که بخش مهم وظیفه رسانه ملی آگاهی‌بخشی به مردم در شرایط بحرانی است اما باید توجه داشت پخش مداوم و گسترده اخبار، میزگرد و دیگر برنامه‌های کارشناسی با موضوع کرونا می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

این رسالت اطلاع‌رسانی را باید یکی دو شبکه مشخص برعهده داشته باشند و دیگر شبکه‌ها به‌خصوص شبکه‌هایی که مخاطبان گسترده‌ای دارند در مسیر دیگری حرکت کنند. این‌که مسئولان وزارت بهداشت تأکید دارند مردم در خانه بمانند کاملاً منطقی و عقلانی است اما مدیران رسانه ملی نیز باید فکری به حال ساعات طولانی خانواده‌ها در منزل بکنند تا حذف دید و بازدید نوروزی خود را با برنامه‌های متنوع رادیو و تلویزیون پر کنند.

مردم در همه سال‌های گذشته چنین روزهایی را به‌خصوص در ایام نوروز تجربه نکرده‌اند و قرنطینه شدن خودخواسته مردم برای سلامت ماندن و تعطیلی مراکز تفریحی و فرهنگی قطعاً اثرات خود را خواهد گذاشت. این رسانه ملی است که باید در هر شرایطی در کنار مردم باشد و از ملال‌آور بودن روزهای عید کم کند. اصحاب رسانه ملی در این روزها وظیفه‌ای سنگین برعهده دارند که باید ایثارگرانه آن را به نحو مطلوب به سرانجام برسانند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار