۴۹ سازمان سوری اقدام ترکیه در قطع آب شمال شرق سوریه را محکوم کردند

۴۹ سازمان مردم نهاد سوریه در بیانیه‌ای اقدام ارتش و مزدوران ترکیه در قطع آب مناطق شمال شرقی سوریه را محکوم و آن را جنایت جنگی توصیف کردند.
کد خبر: ۳۸۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷ - 28March 2020

۴۹ سازمان سوری اقدام ترکیه در قطع آب شمال شرق سوریه را محکوم کردندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، با ادامه حملات ارتش و مزدوران وابسته به ترکیه به ایستگاه آب «علوک» در شهر «رأس العین» که آب مورد نیاز ۶۰۰ هزار نفر را تأمین می‌کند، سازمان‌های مردم نهاد سوریه بیانیه‌ای در این خصوص صادر کردند.

به نوشته وبگاه عنب بلدی، ۴۹ سازمان سوری در این بیانیه، در خصوص تأثیر بسزای قطعی آب بر شیوع ویروس کرونا در مناطق شمال شرق سوریه هشدار داده و خواستار مدیریت این ایستگاه پمپاژ آب به دست کشور‌های بی طرف بین‌المللی شدند.

در این بیانیه همچنین آمده است که مسأله آب شرب مردم که از آن برای شست‌و‌شو نیز استفاده می‌شود باید به دور از درگیری‌های نظامی و اختلافات سیاسی باشد.

امضاء کنندگان این بیانیه همچنین تأکید کردند که تمامی ساکنان شمال شرق سوریه باید به طور عادلانه از منابع آبی کشورشان بهره‌مند شوند. آن‌ها در ادامه از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، سازمان بهداشت جهانی و دولت آمریکا خواستند تا با فشار به دولت ترکیه مانع تکرار قطع آب به هر دلیلی بر روی مردم شوند.

سازمان‌های مردمی سوریه همچنین اقدام عامدانه ترکیه در محروم کردن ساکنان شمال شرق سوریه از آب آشامیدنی را بر خلاف تمامی قوانین بین‌المللی و «جنایت جنگی» توصیف کردند.

ارتش و تروریست‌های حامی ترکیه از تاریخ ۲۱ مارس (دوم فروردین) اقدام به قطع دوباره آب ایستگاه پمپاژ «علوک» کرده‌اند. ایستگاهی که عمده آب مورد نیاز شهر «الحسکه»، «تل تمر»، اردوگاه آوارگان «الهول» و «العریشه» را تأمین می‌کند. ارتش ترکیه پیش از آن نیز در دو مرتبه یک بار در اکتبر ۲۰۱۹ و و دیگر بار در ۲۴ فوریه گذشته اقدام به این کار کرده بودند.

دولت سوریه نیز این اقدام ترکیه را جنایت جنگی توصیف و اعلام کرده که مجبور شده است با استفاده از تانکر‌های آب، نیاز روزانه مردم را تأمین کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار