یادداشت/ مهدی فضائلی

کرونا فرصتی برای جهش تولید

رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حدودا ۱۰ سال گذشته به‌درستی «اقتصاد» را مهمترین اولویت کشور و در این حوزه بر اساس نظرات کارشناسان و متخصصین، «تولید» را گلوگاه اصلی تشخیص داده‌اند.
کد خبر: ۳۹۰۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲ - 04April 2020

کرونا فرصتی برای جهش تولیدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مهدی فضائلی» در یادداشتی نوشت: تشخیص اولویت‌ها و تمرکز بر آن‌ها خصوصاً وقتی مشکلات، متعدد و پیچیده می‌شوند از دشوارترین و در عین حال مهمترین کارهاست.

در مقام تصمیم‌گیری و به نوعی سیاستگذاری، عوامل متعددی مانند تعدد و تنوع مسائل و مشکلات، هیجانات سیاسی و اجتماعی، عملیات روانی دشمن و عدم اشراف به مسائل ممکن است دخالت و تشخیص اولویت‌ها را به انحراف بکشاند.

در سطح کلان اگر چنین امر خطیری با تعلل صورت گیرد و یا توام با تردید و دودلی باشد خسارت‌ها بیشتر و گاه غیرقابل جبران خواهد بود.

تعیین شعار سال از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی اقدام مهمی است که نقش تعیین اولویت را با اشراف به مسائل داخلی و بین المللی و بدور از هیجانات و فضاسازی‌ها ایفا می‌کند.

شعار سال اگر تبدیل به مطالبه عمومی شود بمثابه گفتمان عمل می‌کند و همه امور را در جهت مهمترین اولویت کشور بسیج می‌نماید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حدودا ده سال گذشته بدرستی «اقتصاد» را مهمترین اولویت کشور و در این حوزه بر اساس نظرات کارشناسان و متخصصین، تولید را گلوگاه اصلی تشخیص داده‌اند.

گره گشایی از تولید بسیاری از گره‌های دیگر حوزه اقتصاد از قبیل بیکاری و تورم و نقدینگی را نیز به سمت حل شدن پیش خواهد برد.

شاید بسیاری گمان می‌کردند با توجه به وقایع ماه‌های پایانی سال گذشته و بخصوص کرونا، رهبر انقلاب برای سال ۱۳۹۹ دیگر شعار اقتصادی انتخاب نخواهند کرد، ولی انتخاب مجدد شعار اقتصادی و آن هم ادامه بحث تولید نشان داد هیجانات و وقایع گذرا نمی‌تواند رهبر حکیم انقلاب اسلامی را تحت تاثیر خود قرار دهد و ایشان را از پیگیری و اصرار بر مهمترین اولویت کشور باز بدارد.

انتخاب شعار اقتصادی و تاکید مجدد بر تولید، از این منظر که یکی از مهمترین حوزه‌های متاثر از شیوع کرونا، حوزه کسب و کار و اقتصاد است نیز انتخابی حکیمانه ارزیابی می‌شود و به عبارتی یک شعار ضد کرونایی هم هست!

امید آنکه با پرهیز از برخورد‌های صرفا شعاری و نمادین شاهد توجه به رفع موانع «جهش تولید» از سویی و تدارک و تامین «الزامات» این جهش باشیم.

به باور برخی کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی شرایط کرونایی نه تنها تهدید اقتصاد و تولید نیست بلکه فرصتی استثنایی محسوب می‌شود چرا که امکان برنامه ریزی‌های هدفمند و دقیق در حوزه اقتصاد بخوبی فراهم است؛ و حسن ختام این یادداشت، جمله‌ای ماندگار از سردار شهید و آسمانی مان شهید حاج قاسم سلیمانی؛ «با تجربه می‌گویم؛ فرصتی که در بحران‌ها هست در خود فرصت‌ها نیست.»

منبع: فارس

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار