اورنگ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ادامه راه شهید «آوینی» با تکنیک‌ و ایده‌های جدید/ نظریات «سید مرتضی» در تلویزیون دیده نمی‌شود

یک فعال رسانه‌ای و مدرس سینما گفت: نظریات شهید آوینی در تلویزیون دیده نمی‌شود؛ جایی که باید مرکز نظریات شهید آوینی باشد، اما شاهدیم که متأسفانه آثار تلویزیونی هماهنگ با نظریات ایشان نیست.
کد خبر: ۳۹۰۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷ - 08April 2020

«سید‌رضا اورنگ» فعال رسانه‌ای و مدرس سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به لزوم عملیاتی شدن تفکر شهید سید مرتضی آوینی در عرصه فرهنگ و سینما اظهار داشت: هرکسی درباره سینما و هنر نظریه‌ی دارد که شهید آوینی نیز چنین بود و نظریه‌هایی داشت که سعی کرد آن‌ها را اجرا کند و تاحدودی جلو رفت و برخی از هنرمندان نیز از او پیروی کردند.

وی افزود: رفته رفته که جلو رفتیم این موضوع کم‌رنگ شد و امروز کمتر اثری در سینما و هنر می‌بینیم که به نظریه شهید آوینی نزدیک باشد. البته نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم همه این نظریه را کنار گذاشته‌اند چراکه برای چنین قضاوتی نیاز به گذر زمان داریم.

این فعال رسانه‌ای و مدرس سینما با طرح این سوال که ما چه کاری کرده‌ایم تا نظریه‌های فرهنگی شهید آوینی کامل اجرا شود، گفت: اگر نظریه شهید آوینی ادامه پیدا می‌کرد امروز شاهد تغییراتی در سینما، تلویزیون و تئاتر بودیم؛ اما به دلیل رو به جلو بودن زمان و اینکه نمی‌توان کاملاً بر یک نظریه تکیه کرد این اتفاق رخ نداد. البته همین که شهید آوینی شخصاً وارد میدان شد و نظریه‌های فرهنگی خود را در عرصه سینما اجرا کرد مهم است.

اورنگ تصریح کرد: امروزه شاهدیم برخی از نزدیکان شهید آوینی که در عرصه فرهنگ و هنر همسوی ایشان بودند، از نوع نگاه آوینی او برگشته‌اند و راه دیگری را پیش گرفته‌اند.

وی در پاسخ به اینکه جریان دانشگاهی علاقه‌مند به سینما چه نوع نگاهی به شهید آوینی و نظریات فرهنگی وی دارند، گفت: ما در برخی از دانشگاه‌ها دروسی مربوط به تفکر شهید آوینی و نوع نگاه فرهنگی وی داریم؛ دراین درس نوع نگاه و تفکر ایشان به دانشجویان منتقل می‌شود اما گاهی اوقات مدرسین و اساتید کوتاهی می‌کنند.

این فعال رسانه‌ای و مدرس سینما خاطرنشان کرد: متاسفانه سخن گفتن از شهید آوینی محدود به مراسم سالروز شهادت ایشان است، این اتفاق در فضای جامعه هم رخ داده است. با این نوع فعالیت نمی‌توان به لحاظ هنری نظریه‌های شهید آوینی را منتقل کرد و این چیزی که باید باشد رخ نداده است.

اورنگ تاکید کرد: نظریات آوینی در تلویزیون دیده نمی‌شود؛ جایی که باید مرکز نظریات شهید آوینی باشد اما شاهدیم که متاسفانه آثار تلویزیونی هماهنگ با نظریان ایشان نیست. بسیاری از مستندسازان تا جایی از نظریات شهید آوینی بهره گرفته‌اند و تاجایی پیش رفته‌اند.

وی تصریح کرد: برخی از نظریات فرهنگی تا سال‌های طولانی ادامه پیدا می‌کند و مثلا در سینما برخی حرکت‌ها متعلق به 100 سال پیش بوده است اما به دلیل پیشرفت تکنولوژی نوع حرکت با تفاوت‌هایی انجام می‌شد که این اتفاق درخصوص شهید آوینی نیز صدق دارد و برخی از مستندسازان هم دوره وی با تکنیک‌ و ایده‌های جدید حرکت فکری او را ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها