منتقد سینما در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

جشنواره جهانی فیلم فجر دستاوردی برای سینمای ایران نداشته است

اورنگ بخش «شاخه‌های زیتون» جشنواره جهانی فیلم فجر را یک اتفاق سوری جهت ارائه بیلان کاری مدیران فرهنگی معرفی کرد و گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر تاکنون هیچ دستاورد سیاسی و سینمایی برای سینمای ایران نداشته است.
کد خبر: ۴۵۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰ - 31May 2021

«سید رضا اورنگ» مدرس و منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان‌ اینکه جدایی بخش جهانی از جشنواره فیلم فجر، یک اشتباه مهلک بود، اظهار داشت: مسئولین سینمایی با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر روی اشتباهشان پافشاری می‌کنند.

ضرورت تعاملات بین‌المللی در یک جشنواره بین‌المللی

وی گفت: به هر طریق جشنواره جهانی فجر به زور تبلیغات برگزار می‌شود و تلاش می‌شود با فشار رسانه‌ای و تبلیغات چنین القا شود که جشنواره جا افتاده است درحالی که در یک جشنواره بین‌المللی باید تعاملات بین‌المللی دوطرفه صورت گیرد و تبادل و فروش فیلم داخلی و خارجی وجود داشته باشد درحالی که وقتی در کشور ما نمایش فیلم خارجی وجود ندارد این بازار بی‌معنی خواهد بود.

این مدرس و منتقد سینما و تلویزیون به خبر عضویت جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف (جشنواره‌های الف جهانی) اشاره کرد و تصریح کرد: فیاپف هنوز عضویت جشنواره جهانی در این رویداد را تایید نکرده است و جشنواره بایستی مدارک این عضویت را منتشر کند. خانه سینما سال ۲۰۰۵ عضو فیاپف شده است، اما جشنواره جهانی فجر را هنوز به عضویت درنیاورده است و اگر مدارکی مبنی بر عضویت جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف وجود دارد باید منتشر شود در غیر این صورت نباید چنین خبری منتشر می‌شد.

سینمای ایران در دهه ۶۰ با جشنواره فجر مطرح شد

اورنگ با برگزاری فیزیکی جشنواره جهانی فیلم فجر در شرایط کرونایی مخالفت کرد و افزود: جشنواره جهانی فیلم فجر طی چند دوره برگزار شده هنوز دستاورد سیاسی و سینمایی به همراه نداشته است؛ سینمای ایران در دهه ۶۰ با جشنواره فجر مطرح شد و فیلم‌ها و کارگردانان بزرگی به ایران آمدند و فیلم‌های شاخص و کارگردانان مطرحی به ایران آمدند در حالی که شاهدیم در جشنواره جهانی فقط فیلم‌های قدیمی و درجه چند نمایش داده می‌شود و جای این سوال وجود دارد که علت عدم وجود فیلم خوب و کارگردانان بزرگ چیست؟ چرا جشنواره مخاطب ندارد.

وی ادامه داد: شاید مدیران فرهنگی عدم استقبال از جشنواره جهانی فیلم فجر را شیوع ویروس کرونا عنوان کنند، اما این مسئله مخصوص امسال و سال گذشته نیست بلکه جشنواره جهانی فیلم فجر طی هفت سال گذشته چنین شرایطی را داشته است و تنها عده‌ای خاص در روند آن حضور داشته‌اند. در جشنواره گذشته فجر ما با وجود بخش‌های مستند، انیمیشن و فیلم‌های خارجی یک دبیرخانه واحد داشتیم؛ یعنی با حداقل نیرو مدیریت می‌شد و در دنیا شناخته شده بود و در تقویم جهانی وجود داشت.

جشنواره جهانی فیلم فجر هیچ دستاوردی برای سینمای ایران نداشته است

این مدرس و منتقد سینما عنوان کرد: اینکه فیلمی از یک کشور شناخته نشده در جشنواره جهانی فیلم فجر نمایش داده شود باعث اتفاق خاصی نخواهد شد؛ اگرچه ممکن است مخاطبین از برخی از این فیلم‌ها استقبال کنند لذا جشنواره جهانی فیلم فجر که من آن را جشنواره فرعی فجر می‌‎دانم؛ به‌ غیر از بار مالی و هدر دادن بودجه هیچ دستاوردی برای سینمای ایران نداشته است.

اورنگ درخصوص بخش «شاخه‌های زیتون» جشنواره جهانی فیلم فجر که مربوط به سینمای مقاومت است، گفت: بخش‌هایی همانند بخش «شاخه‌های زیتون» در این جشنواره تنها یک بخش سوری هستند و برای نجات جشنواره جهانی فیلم فجر و ارائه بیلان کاری مدیران اضافه شده است. ما اگر به‌دنبال ایجاد چنین بخش‌هایی در جشنواره هستیم باید برنامه‌ریزی، چشم‌انداز و هدف‌گذاری داشته باشیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار