نمایش سه مستند ایرانی در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر

مستند‌های ایرانی «ایساتیس»، «روزگار بلور» و «زمزمه‌های گمشده در دوردست» در بخش مستند زیر ذره‌بین سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود.
کد خبر: ۴۵۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳ - 21May 2021

نمایش سه مستند ایرانی در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجربه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مستند‌های بلند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان، «روزگار بلور» به کارگردانی امیر فرض‌الهی و «زمزمه‌های گمشده در دوردست» به کارگردانی منصور فروزش سه مستند بلند ایرانی هستند که در بخش مستند زیر ذره‌بین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور خواهند داشت.

«ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان، روایتی ۷۵ دقیقه‌ای از دست‌های مردمانی است که از خاک کیمیا ساختند و از نیستی به هستی رسیدند. داستانی کهن از منزلت حقیقی آب؛ از اندیشه‌های نو در رانش آب. داستان پرفراز و نشیب شهری که قرن‌ها است، چون عقیق بر دل خاک خشک و خالی کویر می‌درخشد. داستان گفتگوی مهربان ادیان و عطر ایمان و سفری به درازای هزاران سال در دل کویر این سرزمین کهن، روایتی که راویانش آب، باد، آتش و خاکند.

علیرضا دهقان دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه هنر و مدرس دانشگاه، فعالیت فیلمسازی خود را از سال ۱۳۸۱ در انجمن سینمای جوانان ایران آغاز کرد و تا به امروز ساخت ۱۷ فیلم کوتاه و مستند را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد که جوایز متعددی را از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی برای فیلم‌های «اوسیا»، «بی‌گدار»، «التیام»، «آرامش در سنگ»، «روز بیست و هفتم»، «نخل درخت زندگی» کسب کرده است.

«روزگار بلور» به کارگردانی امیر فرض‌الهی هم روایتی ۹۰ دقیقه‌ای از زندگی حرفه‌ای محمد بلوری روزنامه‌نگار پیشکسوت و پدر حوادث‌نویسی در مطبوعات ایران است.

امیر فرض‌الهی دارای مدرک لیسانس علوم ارتباطات اجتماعی، روزنامه‌نگار و منتقد سینمایی و همچنین نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینمای مستند است. از مهم‌ترین آثار این فیلمساز می‌توان به فیلم‌های «این روزگار من است»، «شهرآشوب»، «شاعران مشروطه» و «پشت‌نویسی» اشاره کرد.

«زمزمه‌های گمشده در دوردست» به کارگردانی منصور فروزش، مستندی ۶۰ دقیقه‌ای است که در آن گروهی از پناه‌جویان ایرانی و افغانستانی راجع به وضعیت خود در کمپ صربستان سخن می‌گویند.

منصور فروزش فیلمساز ایرانی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه الته مجارستان است. فروزش علاوه بر ساخت چندین قسمت مستند تلویزیونی، هفت فیلم کوتاه داستانی و دو فیلم بلند مستند در کارنامه دارد. داوری در جشنواره‌های بین‌المللی و نوشتن نقد و یادداشت برای رسانه‌های سینمایی از دیگر فعالیت‌های منصور فروزش است.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از پنج تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها