دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«شاخه‌های زیتون»؛ نقطه قوت جشنواره جهانی فیلم فجر که باید تقویت شود

بخش «شاخه‌های زیتون» جشنواره جهانی فیلم فجر را باید نقطه قوت این رویداد مهم بین‌المللی دانست که البته برای تاثیرگذاری نیازمند تقویت و توجه جدی است.
کد خبر: ۴۵۹۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴ - 30May 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر امسال در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا از پنجم خرداد آغاز و تا دوازدهم ماه‌ جاری به دبیری محمدمهدی عسگرپور درحال برگزاری است. دوره سی و هشتم جشنواره جهانی فیلم فجر امسال با ثبت این رویداد بین‌المللی در «فیاپف» همراه بود.

با این اتفاق، ۳۶ سازمان ملی تهیه‌کننده فیلم از ۲۹ کشور جهان در فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (FIAPF) به اتفاق آرا با ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان «جشنواره فیلم رقابتی» از دوره ۲۰۲۱ موافقت کردند.

با این تصمیم، فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم نقش بنیادین جشنواره جهانی فیلم فجر را جهت معرفی فیلم و همچنین حمایت از صنعت ملی و منطقه‌ای را تأیید می‌کند. الحاق جشنواره جهانی فیلم فجر به فیاپف فرصت‌های جدید را برای فیلم‌ها رقم می‌زند که به منظور همراهی و حمایت صنعت سینما در سراسر جهان پس از دوران پاندمی حائز اهمیت است.

«شاخه‌های زیتون»؛ نقطه قوت جشنواره جهانی فیلم فجر که باید تقویت شود

بخش‌های رقابتی این دوره در قالب دو بخش اصلی سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق برگزار شد که در بخش سینمای سعادت، فیلم‌های «حافظ برادر» از ترکیه، «کوهستان جادویی» از هلند، «گذار» از ژاپن، «اگر باد بایستد» از ارمنستان، «عوامل انسانی» از آلمان، «هلن» از فنلاند، «نور طبیعی» از مجارستان، «ما اینجاییم، ما نزدیکیم» از اوکراین، «معجزه» از کره جنوبی، «بن‌بست» از اسلوونی، «جزیره دروغ» از اسپانیا، «بهداشت اجتماعی» از کانادا و سه فیلم از ایران، شامل «میجر»، «شهربانو» و «گیسوم» به رقابت می‌‌پردازند.

همچنین در بخش جلوه‌گاه شرق هم فیلم‌های «۲۰۰ متر» از اردن، «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» از افغانستان، «انیما» از چین، «در سایه» از ترکیه، «در کنار دریا» از ژاپن، «به زیر آسمان و زمین» از فرانسه، «من به آتش نمی‌زنم» از کره جنوبی، «جاده‌ای به بهشت» از قرقیزستان، «سلما» از عمان و سه فیلم ایرانی «سیارک»، «صحنه‌زنی» و «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» رقابت دارند.

در بخش مستند زیره ذره‌بین «شهر فلینی» از ایتالیا، «استعداد» از ایتالیا، «حقایقی درباره زندگی شیرین» از ایتالیا، «واپسین و نخستین انسان‌ها» از ایسلند، «خطای کوچک در ماتریس» از آمریکا، «شنا تا به آنجا که آبی می‌شود دریا» از چین، «شهامت» از آلمان و سه مستند ایرانی «روزگار بلور»، «ایساتیس» و «زمزمه‌های گمشده در دوردست» حضور دارند.

«شاخه‌های زیتون»؛ نقطه قوت جشنواره جهانی فیلم فجر که باید تقویت شود

در بخش «شاخه‌های زیتون»‌ مربوط به آثار تولید شده حوزه جریان مقاومت، فیلم‌های «۲۰۰ متر» از اردن، «دیوار صوتی» از لبنان، «سلما» از عمان، «جاده آسمان» از سوریه و «به زیر آسمان و زمین» از فرانسه در کنار سه فیلم ایرانی «فرزندان شب»، «هجده هزارپا» و «برادرم نادعلی» به نمایش درمی‌آیند.

شاخه‌های زیتون اگرچه ازجمله بخش‌های رقابتی سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر قرار ندارد اما شاید بتوان از آن به‌عنوان یک بخش مهم این رویداد بین‌المللی تلقی کرد که حرف‌هایی جدیدی از جریان مقاومت منطقه برای جهان به‌همراه داشته باشد.

«شاخه‌های زیتون»؛ نقطه قوت جشنواره جهانی فیلم فجر که باید تقویت شود

ظرفیت بازار جشنواره جهانی فیلم فجر و تبادل فرهنگی که با حضور عوامل سینمایی جهان در این رویداد رقم می‌خورد همگی زمینه‌هایی برای انتقال مفهوم و مضمون مقاومت در قاب سینماست. جشنواره فجر در قامت یک رویداد بین‌المللی و البته ایرانی باید زبان و رسانه جمهوری اسلامی ایران در صاحت دیپلماسی فرهنگی قرار گیرد و همانند سایر رویدادهای مهم فرهنگی و سینمای جهان، ضمن ایجاد تبادل فرهنگی و ایجاد زمینه فعالیت برای سینماگران کشور، به اهداف کلان کشور و پیشبرد آن همراهی کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار