یادداشت/ سید محمدجواد میرخانی

«تحقیر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی مردم»؛ مرضی بدتر از کرونا

کوچک جلوه دادن اقدامات جهادی که این‌روزها در جهت مبارزه با کرونا صورت می‌گیرد و یا در پیش گرفتن سیاست سکوت خبری در این راستا، بی‌شک کار همان کسانی است که فرهنگ اسلامی ایرانی مردم را تحقیر می‌کنند و با روحیه نشأت گرفته از دفاع مقدس در جامعه مخالفند.
کد خبر: ۳۹۱۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵ - 15April 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سید محمدجواد میرخانی؛ ایثار، ازخودگذشتگی و مقاومت، در فرهنگ مردم ما پیشینه‌ای طولانی دارد که نمونه بی‌بدیل آن هشت‌ سال دفاع مقدس است. دفاع مقدس الگوی فرهنگی و اجتماعی جدیدی را در جامعه ما از بُعد ایثار، ازخودگشتی و مقاومت به‌وجود آورد که بعد از آن دوران، یعنی حدوداً از اواخر دهه پُرفراز و نشیب ۶۰، بسیاری از مشکلات ما با عمل به این الگوی موفق مرتفع شد؛ یعنی هنگام بروز حوادث مختلف، اقشار مختلف جامعه با همین روحیه به مصاف مشکلات رفتند. همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس نیز همه اقشار جامعه اعم از دانشجویان، روحانیت، کارگران، کارمندان و... فارغ از هرگونه جناح‌بندی سیاسی و حتی اعتقادات دینی، به میدان مبارزه با دشمن تا به‌دندان مسلح بعثی آمدند و در پشت جبهه‌ها نیز اقشاری مانند زنان، نوجوانان و... در زمینه پشتیبانی از رزمندگان، نقشی بی‌بدیل ایفا کردند.

این‌روزها با شیوع بیماری کرونا در کشور، شاهد صحنه‌هایی شبیه مشارکت‌های مردمی در دوران دفاع مقدس برای مقابله با این بیماری هستیم. زنان در خانه‌ها ماسک تولید می‌کنند و عده‌ای هم در مساجد و... برای بیماران کرونایی و کادر درمانی که در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار دارند، آبمیوه تولید کرده و برخی هم در خیابان‌ها به ضدعفونی کردن معابر و خودروهای مردم می‌پردازند. از طرفی دیگر، نیروهای مسلح و دولت نیز همه توان خود را به میدان مبارزه با کرونا آورده‌اند؛ هرچند که ممکن است کم و کاستی‌هایی نیز در زمینه مبارزه با کرونا وجود داشته باشد اما خلاصه مطلب این‌که همه مردم ایران، همانند دوران دفاع مقدس با هم متحد شده‌اند تا به مدد الهی، کرونا را شکست دهند.

تحقیر فرهنگ اسلامی ایرانی مردم؛ مرضی بدتر از کرونا

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله‌العالی) در سخنان اخیر خود که به‌مناسبت عید نیمه شعبان ایراد فرمودند، از اقدامات و مشارکت‌های مردمی برای شکست کرونا تمجید کرده و این اقدامات را نشانه‌ عمق فرهنگ اسلامی و رسوخ فرهنگ اسلامی در دل مردم دانستند. ایشان همچنین در ادامه، به نکته مهمی اشاره کردند؛ بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، در این یکی‌دو دهه‌ اخیر، بعضی‌ها تلاش کردند که فرهنگ اسلامی ایرانی را تحقیر و مردم را متوجّه فرهنگ غربی و سبک زندگی غربی کنند.

این‌که چه افراد و گروه‌هایی این‌روزها فرهنگ اسلامی ایرانی مردم را تحقیر می‌کنند، تا مردم را متوجه فرهنگ و سبک زندگی غربی کنند، نیازی به معرفی آن‌ها نیست؛ اما موضوعی که در این‌باره مطرح می‌شود، این است که این افراد، گویی با هویت ملی خود سر جنگ و لجاجت دارند، چراکه اگر این‌روزها عده‌ای با همان روحیه دوران دفاع مقدس پا به میدان مبارزه با کرونا گذاشته‌اند؛ مثلاً وقتی بسیجی‌ها معابر عمومی را ضد عفونی می‌کنند، اقدام آن‌ها از نظر «ملی‌گرایی» هم قابل تمجید است؛ اما جریان‌هایی که فرهنگ اسلامی ایرانی مردم را تحقیر می‌کنند، به ارزش‌های ملی‌ خود هم اعتقاد ندارند؛ چراکه بی‌شک خادمان به مردم، به‌عنوان یک ایرانی در جهت منافع ملی خود خدمت می‌کنند؛ همان‌گونه که حماسه‌های دوران دفاع مقدس، افتخار ملی به‌شمار می‌رود و طبیعتاً هر کسی که ایرانی است، فارغ از این‌که انقلاب اسلامی را قبول دارد یا ندارد، برای رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس ارزش قائل است.

تحقیر فرهنگ اسلامی ایرانی مردم؛ مرضی بدتر از کرونا

از سویی دیگر، کوچک جلوه دادن اقدامات جهادی که این‌ روزها در جهت مبارزه با کرونا صورت می‌گیرد و یا در پیش گرفتن سیاست سکوت خبری در این راستا نیز بی‌شک کار همان کسانی است که فرهنگ اسلامی ـ ایرانی مردم را تحقیر می‌کنند و با روحیه نشأت گرفته از دفاع مقدس در جامعه مخالفند. بنابراین بیشتر سعی می‌کنند تا به‌جای این‌که در رسانه‌های خود فعالیت‌های مثبتی که با روحیه دفاع مقدس نظیر اقدامات گروه‌های جهادی را منتشر کنند، کم و کاستی‌هایی که در برخی موارد وجود دارد را پر رنگ جلوه دهند تا افکار عمومی را از اصل موضوع یعنی «فرهنگ دفاع مقدس» دور کنند. این در حالی است که جریان مخرب، سعی می‌کند تا بیشتر ناامیدی را به جامعه تزریق کند و موضوع را بحرانی‌تر از آن‌چه که هست، وانمود سازد، این در حالی است که سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی درباره تبدیل بحران‌ها به فرصت، این موضوع را مشروط به رعایت سه اصل «نترسید، نترسیم و نترسانیم» کرده است. بنابراین باید در نظر داشته باشیم ترساندن، یک آفت بزرگ در بحران‌هاست، کاری که این‌روزها در کشور ما توسط جریان‌هایی خاص صورت می‌گیرد.

همچنین، جریانی که این‌روزها فرهنگ اسلامی ایرانی مردم را تحقیر می‌کند، ارزش‌سازی مسائل پوچ به‌جای جلوه‌های دفاع مقدس را در دستور کار خود قرار داده است؛ یعنی اگر در فضای مجازی فیلمی از یک پرستاری که مقابل دوربین می‌رقصد، منتشر شود، به موضوع داغ رسانه‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی تبدیل خواهد شد؛ اما این همه جلوه‌های دفاع مقدس، مسکوت می‌ماند.

نباید فراموش کرد که جلوه‌های دفاع مقدس، این روزها موجب شده است که ملت ایران خوش بدرخشد؛ بنابراین نباید از این فرهنگ در اداره همه امورات کشور غافل شد و بیماری کرونا با وجود همه بدی‌هایش، به ما آموخت که این ظرفیت بزرگ، یعنی اتحاد، همدلی و حرکت جهادی، می‌تواند حلّال مشکلات ما باشد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار