عطوان بررسی کرد؛

تظاهرات مسلحانه کرونایی در آمریکا؛ سناریو‌ها و پیامد‌ها

زمانی‌که ترامپ در توییتر از هواداران نژادپرستِ سفیدپوست خود در میشیگان، مینه‌سوتا و ویرجینیا می‌خواهد تظاهرات اعتراضی به قرنطینه خانگی برگزار کنند، یعنی کشور را به‌سمت هرج‌ومرج و جنگ داخلی سوق می‌دهد.
کد خبر: ۳۹۲۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲ - 20April 2020

تظاهرات مسلحانه کرونایی در آمریکا؛ سناریو‌ها و پیامد‌هابه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» به پیامد‌ها و خطرات اعتراضات مسلحانه به قوانین قرنطینه در برخی ایالت‌های آمریکا، که از سوی رئیس‌جمهوری این کشور تحریک می‌شود، پرداخته است.

عطوان طبق معمول مقاله خود را با چند سوال در عنوان آن آغاز کرده است: ترامپ با آتش بازی می‌کند و هوادارانش را به ایجاد «فتنه» قومی و عقیدتی در آمریکا تحریک می‌کند... آیا کشورش را به سمت فروپاشی و جنگ داخلی سوق خواهد داد؟ وجه شباهت ترامپ و نتانیاهو و برخی حکام عرب چیست؟ آینده را چگونه می‌بینیم؟

عطوان نوشت: کاری که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا این روز‌ها با تحریک علیه نظام دموکراتیک در کشور انجام می‌دهد و از تظاهرات‌کنندگان «مسلّح» - که از طرفداران خودش است- می‌خواهد علیه فرمانداران ایالت‌های‌شان به خیابان‌ها بیایند تا وضعیت قرنطینه خانگی و تعطیل شدن اقتصاد را به منظور کاستن از خطرات ایپدمی کرونا را بشکنند، می‌گوییم این اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا نه‌تنها در تاریخ ایالات متحده بلکه در تاریخ کل جهان دموکراتیک غربی بی‌سابقه است.

زمانی‌که ترامپ در توئیتر فریاد می‌زند و به هواداران نژادپرستِ سفیدپوست خود می‌گوید «میشیگان را آزاد کنید.. مینسوتا را آزاد کنید.. ویرجینیا را آزاد کنید»- این سه ایالاتی هستند که دموکرات‌ها بر آن‌ها حکمرانی می‌کنند-، این درخواست آشکار برای فتنه و پاشیدن بذر جنگ داخلی در کشوری است که جنگل اسلحه محسوب می‌شود.

این سه ولایتی، که ترامپ هوادارانش را برای آمدن به خیابان‌ها برای تظاهرات در آنجا تحریک می‌کند، پایگاهی برای رقابت قدرتمندانه انتخاباتی برای او در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری و مجلس محسوب می‌شود در آن درصد بالایی از افراد مبتلا به ویروس همه‌گیر کرونا وجود دارد.

خطر این تحریک برای تظاهرات محدود به امنیت و نظم در این این سه ایالت و یا ایالت‌های دیگر نمی‌شود بلکه همچنین می‌تواند به گسترش کانون شیوع «ویروس» و ایجاد هرج و مرج منتهی شود.

شاید برخی افراد و به‌ویژه هواداران ترامپ معتقد باشند که تظاهرات یک حق دموکراتیک و قانونی است که قانون اساسی آمریکا بر آن تصریح می‌کند، این درست است، ولی اینکه رئیس‌جمهور به دلیل دیدگاه‌های نژادپرسانه و با انگیزه‌های اقتصادی به این تظاهرات تحریک می‌کند، دعوت به فاجعه است، و هیچ راهی آسان‌ترین از تبدیل یک تظاهرات مسالمت‌آمیز به تظاهرات خشونت‌آمیز و همراه با درگیری‌های مسلحانه در کشوری نیست که در آستانه انفجار، تجزیه شده از لحاظ مذهبی و نژادی که فقط منتظر یک جرقه است، قرار دارد و در صورتی‌که تظاهرات آغاز شود هیچ تضمینی برای امکان مهار آن به ویژه در سایه شرایط کنونی وجود ندارد- نمونه‌های متعددی در این زمینه قبلا وجود داشته است-.

شمار فوتی‌ها بر اثر ابتلا به کرونا در آمریکا روزانه به حدود سه هزار نفر می‌شود و مجموع قربانیان نیز تا نزدیک به ۴۰ هزار نفر رسیده است و ترامپ به شهروندان مژده می‌دهد که این رقم ممکن است به‌زودی به ۶۵ هزار نفر افزایش یابد.

اگر رئیس‌جمهوری آمریکا به روند به چالش کشیدن توصیه‌های کارشناسان و دانشمند، که از تداوم قرنطینه خانگی و تعطیلی اقتصاد در سایه وجود نظام بهداشتی ضعیف و مملو از شکاف‌های استراتژیک حمایت می‌کنند، ادامه دهد، در واقع در حال بازی با آتش است و می‌تواند این کشور را به سمت یک آتش فراگیر سوق دهد همان‌گونه که روز جمعه فرماندار واشنگتن این موضوع را اعلام کرد.

دو نفر نظام دموکراتیک را به چالش می‌کشند و هشدار می‌دهند که اگر بقای در قدرت نداشته باشند به نافرمانی مدنی تحریک می‌کنند؛ اولی ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا است و دومی، دوست ترامپ یعنی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل. زبان حال این دو این‌گونه است یا در قدرت می‌مانیم و یا همه چیز را به آتش می‌کشیم.

برخی ترامپ را «گورباچف» آمریکا توصیف می‌کنند؛ برای این‌که گورباچف به دلیل سیاست «پروستیکا» و اصلاحات جذب، به فروپاشی و نابودی اتحاد جماهیر شوروی موفق شد. بعید نیست که ترامپ نیز همین نقش را از طریق شعله‌ور کردن آتش جنگ داخلی ایفا کند؛ جنگی که مبتنی بر برتری نژاد سفید است.

ترامپ اشتغال را به‌کار می‌گیرد و اقتدار پول و تجّار را در بطن سایر عوامل و ملاحظات انسانی قرار می‌دهد و اگر امور بر خلاف مراد وی باشد، در سوق دادن کشورش، و چه بسا کل جهان، به ویرانی دریغ نمی‌کند. شانس پیروزی ترامپ در دور دوم در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی کاهش یافته است... این به تمام معنا، سناریویی وحشتناک است که ممکن است با پیوستن «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر تکمیل شود.

ترامپ دیکتاتور عربی است، ولی با مویی بلوند. از این‌رو او نمی‌تواند طرفداران یا دوستدارانی چه از روی ترس یا باور پیدا کند مگر در منطقه عربی ما، ولی با این تفاوت اساسی، که فرمانداران ایالت‌های آمریکا، که با او مخالفت می‌کنند، از پایگاه‌های مردمی انتخاب می‌شود و اسلحه در آمریکا، بدون استثنا در دسترس همگان است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار