طرف‌های درگیر در جنوب یمن توافق ریاض را دوباره امضاء کردند

نمایندگان دولت مستعفی منصور هادی و شورای انتقالی جنوب پس از اینکه به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند، تصمیم گرفتند دوباره توافق ریاض را امضاء کنند.
کد خبر: ۳۹۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱ - 20April 2020

طرف‌های درگیر در جنوب یمن توافق ریاض را دوباره امضاء کردندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، منابع یمنی می‌گویند که در پی درگیری‌های شدید اخیر در جنوب یمن، نمایندگان دولت مستعفی منصور هادی و شورای انتقالی جنوب، شب گذشته (یکشنبه) در نشستی برای حل و فصل موضوع شرکت کردند، اما پس از بی نتیجه ماندن این نشست، طرفین دوباره توافق ریاض را امضاء کردند؛ توافقی که در شش ماه گذشته هیچ تأثیری در توقف درگیری‌ها میان دو طرف نداشته است.

سرهنگ «علی منصور مقراط» سخنگوی کمیته میانجیگری میان نیرو‌های دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب که طرفین بار دیگر اجرای توافق ریاض را امضاء کردند.

به گفته وی نمایندگان دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب شب گذشته (یکشنبه) در مقر فرماندهی ائتلاف سعودی در شهر «عدن» دیدار کردند و در این نشست «مجاهد العتیبی» فرمانده نیرو‌های ائتلاف نیز حضور داشت.

یک منبع سیاسی یمنی به وبگاه عربی۲۱ گفت که طرفین فقط توافق ریاض را دوباره امضاء کردند، اما در سایه درگیری‌های نظامی اخیر بین آن‌ها، نشست مذکور بدون هیچ توافق جدیدی پایان یافت.

وی بدون ذکر نام خود مدعی شد که دلیل بی نتیجه ماندن نشست، اصرار شورای انتقالی جنوب بر عدم اجرای بند‌های توافق ریاض بود.

«منصور مقراط» در صفحه فیس بوک خود نیز مدعی شد که کمیته میانجیگری موفق شد تنش نظامی میان طرفین را که به قول وی به حالت انفجار نزدیک شده بود، کاهش دهد و این کمیته به میانجیگری خود برای برای اجرای توافق ریاض ادامه می‌دهد.

وی در ادامه نوشت که طرفین درگیر در خصوص سازوکار اجرای توافق ریاض به طوری که مانع شعله‌ور شدن دوباره درگیری‌ها شود و توان نظامی را بر روی جنگ علیه «حوثی‌ها» متمرکز سازد، بحث کردند.

تا کنون هیچ یک از مقامات رسمی دولت منصور هادی یا شورای انتقالی جنوب (همسو با امارات) واکنشی به این نشست و نتایج آن نشان نداده‌اند.

یک منبع نظامی در شهر عدن نیز به عربی ۲۱ گفت که ائتلاف سعودی به شورای انتقالی یک روز مهلت داده است تا از این شهر خارج شده و مناطق و مواضع خود را به نیرو‌های امنیتی دولت منصور هادی تحویل دهد.

دولت سعودی در دی ماه سال گذشته پس از ماه‌ها جنگ و درگیری شدید میان دولت مستعفی منصور هادی و شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب، توانست طرفین را در ریاض گرد هم آورد و سران دو طرف را مجبور به امضای «توافق ریاض» کند. توافقی که از همان روز‌های ابتدایی امکان عملی نشدن آن روشن بود و تا کنون نیز عمده بند‌های آن اجرا نشده است.

در ماه ژانویه گذشته نیز دولت هادی اعلام کرد که دو طرف یادداشت تفاهم عقب‌نشینی نظامی متقابل را امضاء کرده‌اند. شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب تا کنون عمده مناطق استان‌های «عدن»، «لحج» و «الضالع» و همچنین شهر‌های زنجبار و جعار را در استان «أبین» در جنوب یمن به کنترل خود درآورده‌اند.

دولت منصور هادی بعد از استعفا و فرار از صنعاء پایتخت یمن به عدن گریخت و سال ۲۰۱۵ آن را پایتخت موقت خود انتخاب کرد، ولی با شورش نظامیان تحت امر امارات در شهریور گذشته، این پایتخت ساحلی دولت ریاض‌نشین منصور هادی عملاً به دست این نظامیان افتاد و هم‌اکنون منصورهادی دولت بدون پایتخت دارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها