جانباز شیمیایی 70 درصد دوران دفاع مقدس مطرح کرد؛

شکایت جانبازان شیمیایی علیه عراق به دادگاه لاهه

«علی جلالی» گفت: جانبازان شیمیایی پس از فارغ شدن از جنگ تحمیلی و برقراری امنیت در کشور سازمان مردم نهادی را برای پیگیری مباحث خود در سطح بین‌المللی تشکیل داده و موارد خود را در دادگاه لاهه هلند مطرح کرده و به طور واضح رزمندگان و جانبازان شیمیایی شکایت خود علیه عراق را خواستار شدند.در
کد خبر: ۳۹۳۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۰ - 26April 2020

علی رقم محکوم کردن استفاده از سلاح های شیمیایی در جهان باز هم کشورهایی از آن استفاده میکنند«علی جلالی» جانباز شیمیایی 70 درصد دوران دفاع مقدس در رابطه با بیانیه محکوم کردن عراق نسبت به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاع‌پرس در استان مرکزی اظهار داشت: پس از حملات پی در پی عراق به ایران و استفاده از سلاح‌های شیمیایی نمایندگی از جانبازان به کشورهای مختلف اعزام شدند، بازخورد این اعزام ترس حامیان صدام بود که به صدور بیانیه محکوم کردن عراق نسبت به استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران منتج شد.

جلالی ادامه داد: یکی از قوانین بین‌الملل این است که پس از اتمام جنگ کشور متجاوز به کشور مقابل غرامت پرداخت کند، اما چون عراق پس از جنگ علیه ایران دچار تغییر و تحول شده و با کنار رفتن دیکتاتوری همچون «صدام» و روی کار آمدن دولتی مردمی قصه پرداخت غرامت عراق به ایران متفاوت شد، اما از نظر قانونی و بین‌المللی هنوز قطع‌نامه 598 سیر تکاملی خود را طی نکرده است.

وی گفت: جانبازان شیمیایی پس از فارغ شدن از جنگ و برقراری امنیت در کشورسازمان مردم نهادی را برای پیگیری مباحث خود در سطح بین‌المللی تشکیل دادند و موارد خود را در دادگاه لاهه هلند مطرح کرده و به طور واضح رزمندگان و جانبازان شیمیایی شکایت خود علیه عراق را خواستار شدند. به دنبال این مسأله نیز دولت وارد عمل شده و اقدامات بعدی در حوزه شکایت را پیگیری کرد، این پرونده در دادگاه لاهه باز و در حال رسیدگی است.

جانباز شیمیایی 70 درصد دوران دفاع مقدس افزود: کشوری همچون هلند که دادگاه «لاهه» در آن مستقر است برای شروع محاکمه مسئولان و کارخانجاتی که از طریق هلند به صدام کمک کرده بودند را محکامه و پس از بررسی آنان را به 15 سال زندان و پرداخت غرامت به ایران و جانبازان محکوم کرد. در مرحله بعد دولت ایران وارد شد شکایات جانبازان را در مرکز قوه قضاییه جمع‌آوری کرده و شعبه‌ای را برای این مهم ایجاد کرد. روند قانونی رسیدگی به این پرونده همچنان ادامه دارد.

جلالی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه اکثر کشورها در دادگاه لاهه امضا کردند که از سلاح‌های شیمیایی علیه دیگر کشورها استفاده نکنند، اما خیلی از کشورها صداقت نداشته و از این سلاح‌ها استفاده می‌کنند. سازمان ملل به علت وابستگی حقوقی، منابع مالی مستقل ندارد و همین کشورهای مدعی قدرت این سازمان را حمایت مالی می‌کنند؛ از این رو قطعنامه‌های صادره قطعنامه‌هایی نیست که کشورهای دنیا بتوانند تبعیت کنند؛ لذا اغلب مسائل و اتفاقات حول همین محور هدایت می‌شود.

وی گفت: پیام من به عنوان جانباز 70 درصد شیمیایی به تمام مردم دنیا این است که برای دفاع از مردم مظلوم جهان سکوت نکنند. امروز هر چند ماهی یکبار خبر شهادت یکی از جانبازان شیمیایی در اقصی نقاط کشور شنیده می‌شود، من به عنوان فردی آسیب دیده از سلاح شیمیایی از کشورهای دنیا می‌خواهم که کشورهایشان را از این سلاح‌ها خالی کرده و دنبال جنگ و... نروند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار