فراخوان تولید سراسری تئاتر آپارتمانی در قرنطينه «تئاترمان» منتشر شد

مركز هنرهاى نمايشى حوزه هنرى در راستاى تداوم توليد و ارائه‌ محصولات فرهنگى و هنرى در عرصه هنرهاى نمايشى در روزهاى قرنطينه و فاصله‌گذارى اجتماعى در دوران شيوع كرونا، همایش تئاتر آپارتمانى را برگزار مى‌كند.
کد خبر: ۳۹۳۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ - 25April 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، تئاتر آپارتمانی به قدمت یک قرن را امروزه نیز می‌توان جدی و مهم برشمرد. تئاترهای قرن بیستمی و گونه‌های تئاتر کافه‌‌ای (Cafe Theatre) و پیچیده‌تر آن یعنی تئاتر رستورانی (Dinner Theatre)، تئاتر آپارتمانی (Theatre (Apartment و در گونه‌ای غیررسمی‌تر، تئاتر داخلی(Inner Theatre) و... همگی محصول شرایط زیستی و موسمی بوده‌اند، اما جایگاه خود را یافته‌اند و آن را تثبیت کرده‌‌اند. جبر سیاسی و اقتصادی و شرایط پیچیده‌ اروپا که در دهه‌ ۳۰ میلادی باعث شکل‌گیری تئاتر آپارتمانی شد، امروزه بر جهان حاکم نیست، اما دلایل متمایز دیگری حضور آن را در این دوره از تاریخ هم تثبیت و ضروری می‌کند.

به نظر می‌رسد امروز با التزام‌هایی که بهداشت و ضرورت‌های آن برای ما ایجاد کرده است، بازگشت مقطعی کشور به رشد زمینه‌های بروز خلاقیت‌ها در قالب تئاتر آپارتمانی یک استراتژی صبورانه برای برون‌رفت از این دوران باشد. تئاتری که با حداقل توجه به طراحی صحنه و بیشتر با توجه به داشته‌های صحنه و تغییرات مختصر زیبایی‌شناسانه‌ آن، با بازیگران محدود و فضایی مختصر در امنیتی جذاب و محدود شکل بگیرد. این میانه، بی‌شک، شرایط دوران، برگزاری ویژه‌ آن را با پروتکل‌های «بومی ـ اقلیمی ـ مقطعی» ضروری خواهد ساخت.

مركز هنرهاى نمايشى حوزه هنرى در راستاى تداوم توليد و ارائه‌ محصولات فرهنگى و هنرى در عرصه هنرهاى نمايشى در روزهاى قرنطينه و فاصله‌گذارى اجتماعى در دوران شيوع كرونا، همایش تئاتر آپارتمانى را برگزار مى‌كند. خانواده‌های تئاتری علاقه‌مند مى‌توانند با درنظر گرفتن شرايط و ضوابط مشروحه‌ ذيل، حداكثر تا تاريخ ۹۹/۰۳/۱۰، نسخه PDF و Word متون نمايشى خود را به آدرس apartmenttheatre@yahoo.com ارسال کنند.

لازم است متقاضیان، مشخصات نویسنده و کارگردان اثر را به همراه شماره‌ تماس و شماره‌ ارتباطی خود در پیام‌رسان‌های رایج روی صفحه‌ اول متن نمایشیِ ارسالی درج کنند.

شرايط و ضوابط

١- «تک نگاره‌های شهدای دفاع مقدس»، «حاج قاسم سلیمانی از منظر خانواده، جهاد و زندگی اجتماعی»، «سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «کرونا» و « آثار کمیک و شاد» از اولويت برخوردارند.

٢- مدت زمان نمايش‌ها حداقل 30 دقیقه باشد.

٣. كليه عوامل نمايش به‌جز نويسنده، در این دوره، به دلیل شرایط موجود، ترجیحاً از یک خانواده تشکیل شده باشند. در غیر این صورت، منعی برای حضور عوامل غیر عضو در صورت رعایت موارد بهداشتی وجود ندارد.

٤. در توليد نمايش‌ها صرفاً از امكانات منزل در صحنه‌آرايى، نورپردازى، لباس و لوازم صحنه استفاده شود.

٥. استفاده از موسيقى زنده در نمايش‌ها در صورتى كه توسط اعضاى خانواده اجرا شود، بلامانع است.

۶. در ضبط اثر، باید هویت و شرایط تئاتر آپارتمانی و ویژگی‌های تئاتری اثر حفظ و لحاظ شود.

- با توجه به تأكيد بر استفاده از امكانات منزل و اجتناب از هرگونه هزينه، دوربين تلفن‌هاى همراه نیز به‌عنوان در دسترس‌ترين دوربين براى ضبط نمايش‌ها مورد پذيرش بوده، ولى استفاده از دوربين‌هاى با كيفيت شخصى ارجحیت دارد.

٧. نسخه ضبط‌شده‌ نمايش‌های پذیرفته‌شده، در فضايى كه براى اين امر در فضای مجازی در نظر گرفته شده، براى تماشاى عموم در دسترس خواهد بود.

٨. نمايش‌ها به لحاظ تعداد پرسوناژ، در صورتى كه همه بازيگران از يك خانواده باشند و تعدد آن‌ها در تصويربردارى تك‌دوربين اختلال ایجاد نكند، محدوديتى ندارند اما بدیهی است به حکم تجربه با تعداد کمتر شخصیت‌ها نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

٩. به نويسندگان كليه متون ارسالى كه كارشناسان مركز هنرهاى نمايشى متون آن‌ها را پذيرفته باشند، فارغ از اينكه متن مورد نظر در مرحله‌ بازبينى تأیيد يا بنا به دلايلى از رقابت و اجرا خارج شود، مبلغ ۵,۰۰۰,۰۰۰ ريال به ‌عنوان تقدیر پرداخت خواهد شد. این پرداخت مجزا از تعهد و توافق کارگردان با نویسنده است.

۱۰. ارائه مجوز نویسنده تا پیش از زمان بازبینی آثار الزامی است.

۱۱. حداکثر تعداد ۴۰ اثر به مرحله پايانى راه خواهند یافت و با پرداخت مبلغ تا سقف ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ريال مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

۱۲. تعداد ۵ اثر برگزيده‌ همایش، پس از رفع مشكلات ماه‌‌هاى اخير و بازگشت شرايط به وضعیت عادى، در يكى از تالارهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنرى با تخصيص كمك‌هزينه، اجراى عمومى خواهند شد.

ارسال متون: حداکثر تا تاریخ ۱۰ خردادماه ۱۳۹۹

اعلام متون پذیرفته‌شده: ۱۷ خردادماه ۱۳۹۹

ارسال آثار ضبط‌شده: ۲۸ تیرماه ۱۳۹۹

اعلام آثار پذیرفته‌شده‌ مرحله‌ پایانی و معرفی پنج اثر برگزیده: ۴ مردادماه ۱۳۹۹

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ تلفن‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تماس بگیرید.

۸۸۸۹۵۰۵۳-۸۸۸۰۴۰۷۲

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها