گام مثبت دیپلماسی پارلمانی در تسهیل شرایط مقابله با کرونا

رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی پارلمانی گام‌های مثبتی در مقابله با کرونا برداشتند و ضمن رایزنی و گفت‌وگو با همترازان خارجی خود تاثیر بسزایی در دریافت کمک‌های بشردوستانه سایر کشورها با وجود تحریم آمریکا گذاشتند.
کد خبر: ۳۹۳۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳ - 27April 2020

گام مثبت دیپلماسی پارلمانی در تسهیل شرایط مقابله با کرونابه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سازمان بهداشت جهانی پس از شیوع روز افزون ویروس کووید19 وضعیت اضطراری در برخی کشورها و مناطق جهان اعلام کرد. بحران فراگیر ویروس کرونا، تمامی ابعاد زندگی بشر را هدف و تحت تاثیر قرار داد. شیوع مرگبار این ویروس در سراسرِ جهان، فارغ از موقعیت جغرافیایی، دین، نژاد، قدرت و غیره تمام دولتمردان، سیاستمداران، اندشمندان، حقوق دانان، فعالان اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی را به این باور رساند که جامعه جهانی پس از پایان جنگ جهانی دوم، با جدی ترین چالش جهانی خود روبرو شده است.

با توجه به فراگیر شدن ویروس کووید19 تعامل و مشارکت جهانی به منظور مقابله با بحران، ضرورت بیش از پیش پیدا کرد. در چنین شرایطی نه تنها تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه ایالات متحده آمریکا علیه برخی از ملتها و کشورهای جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران استمرار یافت بلکه دونالد ترامپ سازمان بهداشت جهانی را به قطع کمک‌های مالی آمریکا تهدید کرد. البته گوترش دبیرکل سازمان ملل از کشورها خواست تا به ایران در مهار کرونا کمک کنند. جوزپ بورل نیز از حمایت اتحادیه اروپا به ایران خبر داد.

مجلس شورای اسلامی نیز با استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی گام‌های موثری در تسهیل کمک رسانی سایر کشورها به جمهوری اسلامی ایران برداشت. دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در روزهای نخستین که ملت ایران با ویروس کرونا مبارزه می‌کرد، در نامه‌های جداگانه خطاب به رئیس اتحادیه جهانی بین المجالس، دبیر کل اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل اتحادیه مجالس پارلمانی آسیا و نیز روسای مجالس کشورهای اسلامی و آسیایی ضمن ابراز تاسف از تحریم‌های ضدانسانی آمریکا علیه کشورمان، این اقدامات ایالات متحده از جمله تحریم‌های پزشکی، دارویی و وسایل آزمایشگاهی را موانعی در مسیر مهار شیوع کرونا توصیف کرد و خواستار هم‌صدایی جامعه بین المللی و مواضع اصولی برای لغو فوری همه تحریم‌ها از جمله تحریم‌های پزشکی آمریکا علیه مردم ایران شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در گفت و گوهای تلفنی جداگانه با مرزوق الغانم، رئیس مجلس کویت و خالد المعولی رئیس مجلس عمان پیرامون بحران کرونا و مسائل منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کرد. روسای مجالس کویت و عمان نیز آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های پزشکی و دارویی به ایران اعلام کردند.

لاریجانی در گفت‌وگوی تلفنی با مصطفی شنتوپ، رییس مجلس ترکیه نیز در خصوص مناسبات دو جانبه و آخرین وضعیت مبارزه با ویروس کرونا در ایران و کشورهای منطقه صحبت کرد و ترکیه آمادگی خود را برای کمک به ایران برای غلبه بر این بیماری و تامین تجهیزات مورد نیاز اعلام کرد.

لی‌جان‌شو، رئیس مجلس چین همچنین در پیامی خطاب به دکتر لاریجانی، ضمن آرزوی بهبودی رییس مجلس ایران که به ویروس کووید 19 مبتلا شده بود، بر حمایت متقابل ایران و چین از یکدیگر در مبارزه با کرونا تاکید کرد و اظهار داشت که مبارزه مشترک دو کشور با این بیماری، دوستی دو طرف را عمیق‌تر کرده است.

محمدعارف محمدیوسف رئیس مجلس نمایندگان مالزی نیز طی پیامی ضمن آرزوی بهبودی برای رئیس مجلس ایران، همبستگی ملت و مجلس مالزی با ملت و مجلس ایران در مقابله با ویروس کرونا را اعلام کرد.

گام‌های دیپلماسی پارلمانی با هدف مقابله با ویروس کووید 19 تنها معطوف به رایزنی‌های رئیس مجلس شورای اسلامی نمی‌شود، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس فراکسیون اقدام پیش­دستانه علیه تهدیدات آمریکا نیز در نامه‌ای خطاب به دبیران کل اتحادیه جهانی بین‌المجالس، اتحادیه بین‌المجالس اسلامی و مجمع مجالس آسیایی ضمن تاکید بر «اصل مسلم تعهدات عام الشمول» و مسئولیت مشترک کشورها، خواستار همکاری کشورها برای برون‌رفت از این بحران شد.

این عضو هیات رئیسه مجلس پیش از این نیز بر ارتباط بین مجالس تاکید کرده بود. وی معتقد است عمل دولت‌ها ناشی از تصمیم مجالس است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید با کشورهایی که به لحاظ جهانی در یک جبهه محسوب می‌شود، ارتباطات پارلمانی خود را تقویت کند به خصوص کشورهای بزرگی چون روسیه، چین و هند تا هم افزایی بین کشورها تقویت شود.

مصطفی کواکبیان رییس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی همچنین طی پیامی به خانم ایلهان عمر عضو کنگره آمریکا که خواستار تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران شده بود، تاکید کرد: تحریم های آمریکا دسترسی مردم ایران را به نیازهای بهداشتی و دارویی مختل کرده است، امیدوارم کوشش‌های نمایندگان مخالف تحریم‌های یکجانبه در کنگره آمریکا منجر به رفع این تحریم های غیرانسانی و ظالمانه شود.

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار و گفت‌وگو با صلاح الزواوی شیخ السفرای خارجی مقیم در تهران و سفیر فلسطین، لوان جاگاریان سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران و دریا اورس سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران به اوضاع اسف‌بار جهانی به وجود آمده اشاره کرد و بر همکاری امت اسلامی و ملت‌های آزاده، مراودات میان کشورها و تبادل تجربیات کادر درمانی برای مبارزه با ویروس کووید19 تاکید کرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن قدردانی از رئیس مجلس به دلیل گام‌هایی که در مسیر دیپلماسی پارلمانی برداشته شده و تلاش وزارت امور خارجه و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای مبارزه با ویروس کرونا، گفت: دیپلماسی پارلمانی با ظرفیت بسیار بالا تاثیر چشم‌گیری در سال‌های اخیر داشته است. جمهوری اسلامی نیز از این ظرفیت بالا برخوردار است.

موسوی همچنین گفت: وزارت امور خارجه از همکاری‌ مجلس شورای اسلامی و تحرکات پارلمانی استقبال می‌کند زیرا با استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی پاسخ مثبت و خوبی را از طرف‌های مقابل دریافت خواهیم کرد.

بنا بر اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه، استفاده از مجموعه دیپلماسی‌های کشور اعم از دیپلماسی رسمی، عمومی و پارلمانی در مقابله با بحران کرونا می‌تواند کمک‌رسان باشد و موجب هم افزایی به سمت کاهش تحریم یا حداقل رسوا کننده تحریم‌های آمریکا پیش رود. پارلمان‌ها نقش اساسی و کلیدی در بهبود شرایط کرونایی دارند و با استفاده از این ظرفیت می‌توانند به کاهش فشارهای ناشی از تحریم علیه ملت ایران کمک کنند.

مجلس شورای اسلامی در کنار سایر نهادها و دستگاه‌هایی اجرایی کشور به ویژه وزارت امور خارجه، بهداشت و درمان و ستاد ملی مقابله با کرونا در تسهیل شرایط درمان بیماران و دریافت کمک‌های انسانی و بشردوستانه نقش بسزایی داشت. به موجب مراودات انجام گرفته و رایزنی با سایر کشورها، کمک‌های انسان دوستانه قطر حامل کالاها و تجهیزات پزشکی و دارویی طی سه مرحله وارد تهران شد. همچنین محموله تجهیزات پزشکی و کمک‌های بهداشتی و دارویی اهدایی مردم و دولت چین در روزهای نخست فروردین ماه برای مبارزه با کرونا به ایران ارسال شد. کشورهای دیگر چون فرانسه، گرجستان، ترکیه، کویت، امارات عربی، ازبکستان، ژاپن و روسیه از ارسال کمک‌های پزشکی به ایران برای مقابله با کرونا خبر دادند.

رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز چندی پیش از آزادسازی بخشی از منابع مسدود شده‌ توسط آمریکا و بازگشت تدریجی آن به کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این منابع آزاد شده برای تامین «کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی» استفاده شود.

دیپلماسی پارلمانی ابزاری است که مجلس شورای اسلامی بارها در شرایط و موقعیت‌های مختلف از آن استفاده کرده است، نمایندگان مجلس ضمن حضور در نشست‌های بین‌المللی و رایزنی و گفت‌وگو با همترازان خارجی خود یا سایر مقامات کشورها به کمک دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی آمدند. جلیل رحیمی جهان‌آبادی رئیس کمیته حقوق بین‌الملل مجلس شورای اسلامی نیز اذعان دارد: دیپلماسی پارلمانی در جهان می‌تواند گره‌هایی را باز کند که در مواضع رسمی مشکل است، در دیپلماسی پارلمانی روابط بین ملت‌ها حاکم است نه ارتباط دولت‌ها با هم، که این موضوع می‌تواند خیلی از تنگناهای دیپلماسی رسمی و موانع و تنش‌ها را کاهش دهد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار