دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اوضاع نشر دفاع مقدس در زمان شیوع کرونا/ «فروش الکترونیک» فرصتی که محک زده شد

ناشران دفاع مقدس در دوران شیوع ویروس کرونا با ابتکار و نوآوری و بهره‌گیری از فضاهای مختلف رسانه‌ای و برگزاری پویش‌های مطالعاتی و اعمال تخفیف برای علاقه‌مندان به ادبیات دفاع مقدس، ضمن کمک به مردم برای انجام قرنطینه خانگی، توانستند در عرصه کمک به چرخه کتاب و کتابخوانی موثر عمل کنند.
کد خبر: ۳۹۳۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۵ - 02May 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ورود ویروس بدون مرز «کووید 19» در پایان سال 1398 به کشورمان، تمام فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و فرهنگی را به تعطیلی کشاند. از این میان، برنامه‌های فرهنگی به واسطه فعالیت‌های گروهی و اجتماعاتی که به واسطه آن برگزار می‌شود، زودتر از سایر برنامه‌ها به تعلیق درآمدند تاجایی که هر روز شاهد اخباری از تعطیلی رویدادهای فرهنگی و هنری بودیم؛ به‌گونه‌ای که در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی، شاهد لغو برگزاری مهم‌ترین نمایشگاه سالانه کشور یعنی «نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» بودیم.

صالحی: کرونا ۹۷۶ میلیارد تومان به فرهنگ و هنر و رسانه ضرر زد
سید عباس صالحی در این نامه‌هایی جداگانه به اسحاق جهانگیری، محمود واعظی، محمدباقر نوبخت و محمد نهاوندیان درباره میزان خسارات وارده به حوزه فرهنگ و هنر کشور نوشته است:

اوضاع نشر دفاع مقدس و کرونا/ فروش الکترونیک فرصتی که محک زده شد
مزید استحضار میزان خسارت وارده این بخش تا پایان فروردین ماه جاری بالغ بر ۹,۷۶۰,۹۲۱ میلیون ریال، معادل ۹۷۶ میلیارد تومان شده که میزان ۳,۴۷۵,۷۵۱ ریال از این مبلغ مرتبط با حوزه‌های فرهنگی است.

حسن‌پور: خسارت 90 درصدی ناشران و کتابفروشان
«هومان حسن‌پور» رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره وضعیت نشر در دوران کرونا گفت: وضعیت ما در این روزها ناگفته پیداست. ناشران و کتابفروشان دچار خسارت 90 درصدی شده‌اند، 10 درصد را هم برای فروش اینترنتی می‌گویم و گرنه وضعیتمان بد است.

اوضاع نشر دفاع مقدس و کرونا/ فروش الکترونیک فرصتی که محک زده شد

وی ادامه داد: شرایط برای کتابفروشی‌ها هم بد است و با تعطیلی مواجه هستند. این روزها ناشران و کتابفروشی‌ها نه تنها سود ندارد زیان هم می‌دهند زیرا حقوق پرسنلشان را باید از جیب پرداخت کنند.

ناشران دفاع مقدس و کرونا
ناشران دفاع مقدس نیز همانند تمامی فعالین حوزه ناشر از ضرر تعطیلی ایام نوروز و ماه‌های فروردین و اردیبهشت مستثنا نبودند و از  تعطیلی این ایام ضرر کردند اما از این میان ناشرانی در این حوزه وجود داشتند که سعی بر تبدیل تهدید به فرصت داشتند.

البته فروش اینترنتی نیازمند بسترهایی است که ناشرانی همچون سوره مهر با انجام سرمایه‌گذاری و دور اندیشی و تولید 2 هزار کتاب الکترونیک و با ایجاد زیرساخت‌های آن توانست از آن بهره‌مند شود.

اوضاع نشر دفاع مقدس و کرونا/ فروش الکترونیک فرصتی که محک زده شد


قره‌داغی: «پویش‌های مطالعاتی» کمک به خانه‌نشینی مردم
«عبدالحمید قره‌داغی» مدیر عامل انتشارات سوره مهر در گزارشی از فعالیت‌های این انتشارات در سال 98 و برنامه‌های آن برای سال 99 گفت: از سال‌های قبل بستر حضور آثار مکتوب حوزه هنری و سوره مهر در فضای مجازی فراهم شده بود و استقبال نسبت به آن هم خوب بود. اما در این ایام کرونایی، ظرفیت برای معرفی هرچه بیشتر فعالیت‌های فضای مجازی بیشتر شد و همکاران ما در سوره مهر با یک برنامه‌ریزی دقیق، شعار «در خانه بمانیم و سفر برویم» متناسب با وضعیت راه‌اندازی کردند و به مخاطبان یادآوری کردند که با کتاب می‌توان در خانه ماند و به همه جای دنیای سفر کرد.

اوضاع نشر دفاع مقدس و کرونا/ فروش الکترونیک فرصتی که محک زده شد

وی افزود: سوره مهر در حوزه خاطرات شفاهی از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و سفرنامه‌ها آثار بسیار خوبی دارد و ما با راه‌اندازی پویش مطالعاتی و اعمال تخفیف‌های بی‌سابقه برای این آثار، برای تشویق خانه‌نشینی مردم تلاش کردیم. این پویش با استقبال گسترده‌ای مواجه شد. آنچنان که در بازه زمانی 20 روزه حدود دو هزار و 400 نفر با خرید حدود پنج هزار جلد کتاب از این رویداد و تنها در بخش کتاب فیزیکی استقبال کردند.

مدیرعامل انتشارات سوره مهر ادامه داد: یکی از کارهای جهادی که سوره مهر در این ایام انجام داد به توزیع و پخش آثار حتی با تعطیلی اداره پست به صورت پیک با بهره‌گیری از نیروهای خودی پرداخت. همکاران ما در سوره مهر از روز دوم فروردین‌ماه خودشان آثار درخواستی را به درب منازل در تهران و حاشیه بردند.

قره‌داغی با اشاره به رشد فروش سوره مهر نسبت به سال قبل با وجود تعطیلی‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا گفت: سوره مهر سال گذشته تا اول اسفندماه فروش بسیار خوبی داشت که بی‌شک اگر اسفندماه هم به آن اضافه می‌شد بیش از 30 درصد رشد نسبت به سال 97 چه به میزان ریالی و چه به میزان تعداد جلد اثر داشت. با این حال انتشارات سوره مهر حدود 25 درصد در سال 98 نسبت به سال 97 رشد فروش داشته است.

مسوول نشر دارخویین اصفهان: شرایط بد ناشران شهرستانی در دوران کرونا
«جانمراد احمدی» مسوول نشر دارخویین اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس با اشاره وضعیت ناشران شهرستانی در شرایط کشور گفت: ناشران بخاطر ویروس کرونا وضعیت خوبی ندارند؛ عمده خسارت‌های ما مربوط به چرخه تولید کتاب و هزینه‌های آن است. ما امسال بیش از 100 عنوان کتاب چاپ اول و حدود 20 اثر تجدید چاپی برای عرضه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آماده کرده‌ بودیم.

وی گفت: عمده خسارت‌های ما مربوط به کتاب‌هایی است که چاپ شده‌اند و اکنون با لغو نمایشگاه کتاب تهران روی دستمان مانده که تمام سرمایه و اندوخته‌مان است. ما به واسطه فروش در نمایشگاه به چاپ‌خانه‌ها چک داده‌ایم و حالا نمایشگاه برگزار نمی‌شود و سررسید چک‌های در حالی فرامی‌رسد که فروشی نداریم.

مسوول نشر دارخویین اصفهان تصریح کرد: تعطیلی چهارماهه ناشران، حقوق کارکنان و کارمندان و اجاره بها و ... همگی هزینه‌های است که موجب متضرر شدن ناشران در دوران کرونا شده است.

اوضاع نشر دفاع مقدس و کرونا/ فروش الکترونیک فرصتی که محک زده شد

احمدی با پیشنهادی برای جبران خسارت‌های موجود گفت: خوب است هزینه میلیاردی برگزاری نمایشگاه کتاب را در قالب وام‌های کم بهره به ناشران بدهند؛ شاید برخی خرید کتاب را به‌عنوان راه‌کار در این شرایط پیشنهاد کنند اما من معتقدم با این اتفاق همواره سلیقه‌ای برخورد می‌شود و لذا ما راضی به تسهیلات و وام‌های کم بهره هستیم.

ناشران دفاع مقدس در دوران کرونا با ابتکار و نوآوری و بهره‌گیری از فضاهای مختلف رسانه‌ای و برگزاری پویش‌های مطالعاتی و اعمال تخفیف برای علاقه‌مندان به ادبیات دفاع مقدس، ضمن کمک به مردم برای انجام قرنطینه خانگی، توانستند در عرصه کمک به چرخه کتاب و کتابخوانی موثر عمل کنند اما در این زمینه بی شک تمام ناشران از وضع به‌وجود آمده متضرر شدند و باید مورد حمایت جدی دولت قرار گیرند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها