لاوروف:

برخی کشور‌ها در بحران کرونا هم دست از خودمحوری برنداشته‌اند

وزیر امور خارجه روسیه گفت بحران شیوع کرونا همکاری همه کشور‌ها را طلب می‌کند، اما برخی بازیگران سیاسی جهان همچنان به‌دنبال اهداف خودخواهانه و جمع کردن امتیاز در برابر رقبایشان هستند.
کد خبر: ۳۹۳۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵ - 27April 2020

برخی کشور‌ها در بحران کرونا هم دست از خودمحوری برنداشته‌اندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه از تمامی کشور‌ها درخواست کرد اختلافات را کنار گذاشته و تمام همت خود را برای مبارزه با همه‌گیری جهانی ویروس کرونا به کار ببندند.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، لاوروف روز دوشنبه در پیامی ویدئویی گفت: «اوضاع فعلی نیازمند این است که نوع بشر به تلاش مشترک روی آورد. امیدوارم این بحران تمام بازیگران سیاسی جهان، به‌خصوص کشور‌هایی که رهبری جهان را در دست دارند، اختلافات کوتاه‌مدت خود را کنار گذاشته و جهت اطمینان از آینده‌ای سرشار از صلح و خوشبختی برای همه، با یکدیگر همکاری کنند».

وی افزود، برخی کشور‌ها حتی با وجود اوضاع کنونی به تلاش برای رسیدن به اهداف خودخواهانه و جمع کردن امتیاز در برابر رقبایشان ادامه می‌دهند.

لاوروف با اشاره به بیانیه مشترک اخیر روسای جمهور روسیه و آمریکا گفت: «در آن زمان (اتحاد شوروی و آمریکا توانستند بر اختلافاتشان فائق آمده و برای مبارزه با دشمن مشترکشان متحد شوند. درواقع امروز نیز با مسئولیت مشابهی روبه‌رو هستیم».

کاخ سفید روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» همتای روس او به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد «روز البه» و همکاری قوای نظامی دو کشور در جریان جنگ جهانی دوم برای شکست آلمان نازی بیانیه مشترک صادر کردند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت، نشست «نرماندی چهار» برای حل اختلافات روسیه و اوکراین که چند ماه پیش برگزار شد راه به جایی نبرد، زیرا کی‌یف موضع اقتدارگرایانه خود را همچنان حفظ کرده است. همچنین پیشنهادات آلمان در این نشست جهت حل اختلافات بر سر منطقه «دونباس»، اصلاحات سیاسی در اوکراین را شامل نمی‌شدند.

لاوروف همچنین اتهاماتی که برخی کشور‌ها علیه سازمان جهانی بهداشت عنوان می‌کنند غیرمنصفانه دانست و گفت: «آژانس‌های ویژه سازمان ملل مکانیسمی برای همکاری چندجانبه در زمینه‌های مرتبط هستند و این نهاد‌ها جایگزینی ندارند».

وی افزود: «معتقدیم که هجوم انتقادات علیه سازمان جهانی بهداشت و تلاش برای انداختن تقصیرات [درخصوص شیوع ویروس کرونا]به گردن این نهاد، کاملاً غیرسازنده و غیرمنصفانه هستند. از دیدگاه ما و طبق نظر اکثر کشورها، این سازمان در تمامی مراحل بحران، به‌صورت حرفه‌ای و فعالانه عمل کرده و اطلاعات و توصیه‌های خود را به همه کشور‌ها منتقل کرده است».

لاوروف همچنین گفت اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل با برگزاری آنلاین جلسه‌ای که رئیس جمهور روسیه پیشنهاد آن را مطرح کرده بود موافقت کرده‌اند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار