مصر:

جریان‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه در آینده لیبی جایی ندارند

وزارت خارجه مصر ضمن تشکر از ژنرال حفتر در لیبی به دلیل پیشروی نیروهای تحت امر او، گفت که نباید درباره آینده لیبی با «تروریست‌های مورد حمایت ترکیه» مذاکره کرد.
کد خبر: ۳۹۴۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵ - 28April 2020

جریان‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه در آینده لیبی جایی ندارندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، وزارت امور خارجه مصر در واکنش به حوادث اخیر لیبی مدعی شد که قاهره به دنبال راه حل سیاسی در همسایه غربی خود است.

«احمد حافظ»، سخنگوی وزارت خارجه مصر سه‌شنبه شب گفت که کشورش به رغم وجود اختلاف بین گروه‌های لیبی بر سر اجرای راه حل سیاسی، پایبند به این راه حل و اصل تلاش برای دست‌یابی به راهکار سیاسی برای پایان دادن به درگیری در لیبی است.

این مقام مصری در ادامه گفت که مصر تلاش دارد ثبات در لیبی محقق شده و تمامیت ارضی و وحدت آن حفظ شود و به همین دلیل همواره در حال همکاری با کشورهای دوست و برادر اطراف لیبی است.

سخنگوی وزارت خارجه مصر در مورد نگرش این کشور به راه حل سیاسی در لیبی نیز توضیح داد که این راه حل ضرورتاً به این معنا نیست که منجر به سستی در مقابله با جریان‌های رادیکال تروریستی در لیبی شود که مورد حمایت ترکیه است و یا منجر به ورود به گفت‌وگوی مستقیم با این جریان‌ها درباره آینده لیبی شود.

احمد حافظ همزمان با انتقاد از ترکیه به دلیل حمایت از دولت وفاق ملی لیبی که مورد حمایت سازمان ملل بوده و بر اساس توافق الصُخیرات در مغرب تشکیل شده، از پیشروی‌های شبه‌نظامیان تحت امر ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شرق لیبی موسوم به «ارتش ملی لیبی» استقبال و حمایت کرد.

وی ضمن تشکر از آنچه که تحقق ثبات نسبی در لیبی به دست نیروهای حفتر خوانده، تقدیر و تشکر کرد و گفت که موفقیت‌های این نیروها باعث شده است که«عملیات‌های تروریستی» در لیبی کمتر شود.

حفتر شامگاه دیروز دوشنبه بعد از بیش از یک سال از حملات مداوم برای اشغال طرابلس، پایتخت دولت وفاق ملی به ریاست فایز السرّاج، خود را حاکم لیبی خواند و گفت که توافق صخیرات منسوخ شده است.

روابط مصر و ترکیه بعد از سرنگونی دولت «محمد المرسی»، رئیس جمهور فقید مصر و مرگ او سال گذشته در زندان حین محاکمه، وارد مرحله پُرتنشی شده و این تنش در حوزه سیاست خارجی این دو کشور از جمله در سوریه و لیبی نمود پیدا کرده است.

ترکیه در لیبی از دولت مورد حمایت جامعه بین‌الملل و برآمده از توافق‌های گروه‌های سیاسی (صخیرات)، حمایت سیاسی و نظامی می‌کند و در سوریه نیز از گروه‌های مسلح تروریستی حمایت کرده و می‌کند.

مصر نیز برخلاف لیبی که در آن از ژنرال حفتر و شبه‌نظامیان مسلح تحت امر او حمایت می‌کنند، به دلیل تنش با ترکیه طی سال‌های گذشته ترجیح داده از دولت سوریه در برابر گروه‌های تروریستی و مسلح که بیشتر آن مورد حمایت آنکاراست، حمایت کند؛ اگر چه به دلیل برخی محافظه‌کاری‌ها، همواره حمایت خود از دمشق را علنی و رسمی اعلام نکرده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار