مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان قم:

برنامه‌های گرامی‌داشت چهلمین سال دفاع مقدس در قم برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام «علی لقمانپور» با اشاره به اجرای برنامه‌های گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در قم گفت: برنامه‌ها به صورت هفتگی با سرفصل‌های ملی و استانی به ادارات و دستگاه‌های استان اعلام شده است.
کد خبر: ۳۹۴۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳ - 28April 2020

برنامه های گرامیداشت چهلمین سال دفاع مقدس در قم برگزار می شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، حجت‌الاسلام «علی لقمانپور» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در جلسه فرماندهان رده‌های نیرو‌های مسلح استان که به ریاست سردار شاهچراغی فرمانده ارشد نظامی استان و فرمانده سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) در محل موزه انقلاب و دفاع مقدس استان برگزار شد، اظهار داشت: با تخصیص‌های صورت گرفته اخیر مصوبات سفر استانی رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان قم و با تلاش‌هایی که در چند سال گذشته پیرامون احداث موزه صورت گرفته این مرکز فرهنگی طی ماه‌های آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۸۵ درصدی موزه دفاع مقدس استان گفت: امسال ردیف بودجه در استان برای موزه تخصیص یافته است؛ بخش اداری و تاسیسات موتورخانه موزه آماده بهره برداری است؛ سالن آمفی تئاتر هم با رعایت تمام استاندارد‌ها آماده شده و نور و صوت و پرده سینما نیز باید پیگیری شود که مترصد تامین بودجه است.

وی با یادآوری بازدید گروهی از مدیران استان از موزه‌های دفاع مقدس استان مازندران و همدان خاطرنشان کرد: نگاه جدیدی که در این بازدید حاصل شد این بود که پروژه ۳۲ هکتاری از حرم مطهر شهدای گمنام خضر نبی (ع) تا باغ موزه دفاع مقدس رنگ و بوی فرهنگ ایثار و شهادت به خود بگیرد.

لقمانپور با اشاره به ویژگی‌های استان قم افزود: انقلاب از قم شروع شده و قم از بزرگترین یگان‌های عملیاتی در طول دفاع مقدس برخوردار بود و در بحث محتوایی موزه، پنج درصد به وضعیت قم در گذر تاریخ، ۲۰ درصد به جریان انقلاب در قم و ۷۵ درصد به موضوع دفاع مقدس، جهاد و مقاومت و حماسه مدافعان حرم اختصاص یافته است.

وی گفت: با توجه به ارتفاعات موزه و نقش قم در آزاد سازی مهران باید دید بصری به بازدیدکنندگان بدهیم که این کمک می‌کند مردم واقعیت‌های دفاع مقدس را بیشتر حس کنند؛ آینده پژوهی می‌طلبد برای دهه‌های بعد هم پایسخگو باشیم.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس قم تصریح کرد: محوطه سازی موزه دفاع مقدس قم باید بر اساس معرفی المان‌های عملیات کربلای یک و آزاد سازی مهران انجام شود، زیرا لشکر ۱۷ در آن عملیات نقش محوری داشته است.

وی ادامه داد: سپاه استان در حذف تپه مقابل نمای بصری ساختمان موزه در میدان شیخ مفید تلاش‌های پیگیر و مستمری داشت و با خاکسپاری یک شهید گمنام در این مکان، موزه دفاع مقدس ضمن حفظ و ارتقاء جایگاه معنوی و حماسی خود، به شمیم عطر و بوی شهید و تجدید با آرمان‌های شهدا نیز معطر خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با اشاره به ابلاغ ستاد کل نیرو‌های مسلح مبنی بر اجرای برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس ابراز داشت: برنامه‌ها به صورت هفتگی با سرفصل‌های ملی و استانی به ادارات و دستگاه‌های استان اعلام شده به صورتی که در طول سال ۹۹ که هم سال جهش تولید، افتتاح موزه و برگزاری کنگره شهدای استان است، هر هفته مناسبتی متناسب با گرامیداشت دفاع مقدس داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با همکاری دستگاه‌های ذیربط، تمامی انشعابات موزه نصب و ایجاد شده و در اجرای زیرساخت‌ها ۴۰ درصد در محتوا پیشرفت داشته ایم، افزود: سال گذشته در خصوص محتوای موزه با یکی از تیم‌های تخصصی قراردادی امضا شد و در همین زمینه جلسات متعدد و پرثمری با نیرو‌های مسلح داشته ایم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم ادامه داد: تدوین دانشنامه انقلاب و دفاع مقدس استان قم از سوی این اداره کل در دست اقدام است و رایزنی‌هایی با نمایندگی ولی فقیه در سپاه و پژوهشگاه امام صادق (ع) در زمینه امور پژوهشی دانشنامه انجام شده است.

وی افزود: با تعامل گسترده‌ای که در بستر شورای هماهنگی در سطح استان ایجاد شده، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دو واحد درسی آشنایی با معارف دفاع مقدس را ارائه داده اند و در موضوع کتاب و ادبیات دفاع مقدس نیز ارتباط خوبی با کنگره شهدا داریم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم گفت: لازم است در زمینه معرفی سرداران، فرماندهان و امیران شهید استان اقدامات بیشتری صورت گیرد و در زمینه اسناد انقلاب اسلامی نیز مکاتبات خوبی با دفاتر بیوت علما و مراجع عظام، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و کتابخانه انجام شده است.

وی با بیان اینکه در بحث دیجیتال، زیرساخت مخابراتی فیبر نوری نیز مهیا شده است، با همه این اقدامات فیزیکی در تلاش هستیم که جایگاه معنوی و وجه حماسی و آرمانی موزه انقلاب و دفاع مقدس حفظ شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار