یادداشت/ سید محمدجواد میرخانی

بیگانگی با اندیشه مطهری، آفتی برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی

اندیشه شهید مرتضی مطهری (ره) یک ظرفیت بسیار بزرگی است که این‌روز‌ها می‌توان از آن در جهت «ایجاد تمدّن نوین اسلامی» که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تأکید کرده‌اند، بهره برد.
کد خبر: ۳۹۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۵ - 01May 2020

بیگانگی با اندیشه مطهری، آفتی در جهت ایجاد تمدّن نوین اسلامیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سید محمدجواد میرخانی؛ حضرت آیت‌الله مرتضی مطهری (ره) پشتوانه‌ای محکم برای حوزه‌های دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود، شخصیتی که در اسلام‌شناسی، قرآن کریم، مبارزه سرسختانه با کجروی‌ها، طهارت روح، قوّت ایمان و قدرت بیان نیز کم‌نظیر بود؛ بزرگ‌معلمی که حضرت امام خمینی (ره) بعد از شهادتش فرمودند: «من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیت‌هایی بود که حاصل عمرم محسوب می‌شد».

سالروز شهادت این بزرگ‌مرد تاریخ، به‌عنوان روز «معلم» نام‌گذاری شده است که بزرگ‌ترین و پررنگ‌ترین اقدامی که در این روز صورت می‌گیرد، این است که از معلمان و اساتید، خصوصا در مدارس و دانشگاه‌ها تجلیل می‌شود؛ در واقع می‌توان گفت که نسل جدید روز معلم را بیشتر به‌خاطر اقدامات این‌چنینی می‌شناسند. البته تجلیل از مقام معلمان و اساتید، کاری ارزشی و با فضلیت است؛ اما این نکته را نیز باید درنظر داشت که نباید از آن‌چه که موجب شده است تا ۱۲ اردیبهشت به‌عنوان روز معلم نامگذاری شود، غافل شد.

شهید مرتضی مطهری (ره) بزرگ‌معلمی است که از وی به‌عنوان یک اندیشمند بزرگ اسلامی یاد می‌شود. با این وجود، گستردگی اندیشه وی بیش از این است که بخواهیم صرفا در یک‌روز، آن هم در یک جشن کوچکی که در مدارس و دانشگاه‌ها برگزار می‌کنیم، به آن بپردازیم و یا این‌که در رسانه ملی در حد پخش ویژه‌برنامه‌هایی هرچند پرمفهوم، ایشان را به جامعه خصوصاً نسل جدید معرفی کنیم.

اندیشه شهید مرتضی مطهری (ره) یک ظرفیت بسیار بزرگی است که این‌روز‌ها می‌توان از آن در جهت «ایجاد تمدّن نوین اسلامی» که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تأکید کرده‌اند، بهره برد؛ امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب، «علم و پژوهش»، «معنویّت و اخلاق»، «اقتصاد»، «عدالت و مبارزه با فساد»، «استقلال و آزادی»، «عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن»، «سبک زندگی» را هفت سرفصل و توصیه اساسی در پرتو امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده ذکر کرده‌اند که اگر چنانچه به آثار شهید مطهری و کتب ایشان نگاهی کنیم، جلوه‌هایی از تبیین این هفت سرفصل را در اندیشه این بزرگ‌مرد خواهیم دید.

برای بهره‌مندی از این ظرفیت بزرگ، نیازمند شناخت جامعه از آن هستیم که بی‌شک علاوه بر رسانه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها در ایجاد این شناخت، نقشی مهم دارند؛ اما آفتی که در دستگاه‌های تربیتی و آموزشی کشور احساس می‌شود، غفلتی است که حضرت امام خمینی (ره) ۴۰ سال قبل یعنی ۲۷ اسفند ۱۳۵۸، در پیامی خطاب به ملت ایران، نسبت به آن هشدار داده و فرمودند: «اکنون شنیده می‌شود که مخالفین اسلام و گروه‌های ضد انقلاب درصدد هستند که با تبلیغات اسلام‌شکن خود، دست جوانان عزیز دانشگاهی ما را از استفاده از کتب این استاد فقید کوتاه کنند. من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه می‌کنم که کتاب‌های این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه‌های غیر اسلامی فراموش شود».

این هشدار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در حالی است که امروز هنوز کتب درسی دانش‌آموزان تا حد زیادی با اندیشه‌های شهید مطهری (ره) بیگانه است؛ آن هم با وجود این‌که در سال‌های اخیر، موضوعاتی نظیر سند ۲۰۳۰ و ترویج آن‌چه غربی‌ها در آن، براساس اندیشه خودشان تبیین کرده‌اند، مطرح شده و نگرانی‌های جدی در زمینه تربیت اسلامی ـ ایرانی ایجاد کرده است. از سویی دیگر، در دانشگاه‌ها نیز اگرچه کم و بیش تدریس کتب شهید مطهری (ره) صورت می‌گیرد؛ اما گویی اندیشه‌های پوچ غرب و هجمه لیبرال‌ها، ترویج تفکرات این بزرگ‌مرد تاریخ اسلام را تهدید می‌کند؛ بنابراین باید به این مهم یعتی ضرورت ورود اندیشه‌های شهید مطهری (ره) در مدارس و دانشگاه‌ها توجه کرد؛ چراکه اگر هم جرقه‌ای بخواهد در ذهن جامعه خصوصاً نسل جدید برای مطالعه بیش از پیش کتب شهید مطهری (ره) شکل بگیرد، از همین مدارس و دانشگاه‌هاست.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها