یادداشت/ رحیم محمدی؛

پرتاب ماهواره «نور» تداعی‌گر عملیات والفجر ۸

پرتاب موفقیت آمیز ماهواره «نور» که به واسطه رعایت اصول حفاظتی روی داد، تداعی‌کننده رعایت اصول حفاظتی در عملیات «والفجر هشت» است که منجر به آزادسازی «فاو» شد.
کد خبر: ۳۹۴۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵ - 04May 2020

ماهواره «نور» تجلی‌گر والفجر ۸گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس ـ رحیم محمدی؛ سوم اردیبهشت ۹۹ سپاه پاسداران موفق شد در یک اقدام غافلگیرانه اولین ماهواره نظامی ایران را در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار دهد؛ اقدامی که باعث ایجاد بهت و حیرت دشمنان و خوشحالی دوستداران نظام شد؛ زیرا تا قبل از پرتاب موشک ماهواره‌بر، هیچ خبر و علامتی که نشان از آمادگی سپاه برای چنین اقدامی باشد، وجود نداشت. به همین دلیل قبول این موفقیت صرف نظر از توانمندی‌هایی که برای ماهواره «نور» پیش‌بینی شده، برای دشمنان این مردم و نظام سخت است.

دشمنان این مردم که بار‌ها به توانمندی‌های نظامی و ماهواره‌ای خود بالیده‌اند و علی‌رغم برخورداری از ماهواره‌های متعدد جاسوسی که امکان ثبت تصاویر با جزئیات از هر نقطه‌ای با بهره‌مندی از این‌گونه ماهواره‌ها را دارند، این بار با وجود چنین امکانی نتوانستند تا قبل از پرتاب ماهواره «نور» از وجود آن مطلع شوند.

این ناکامی آن‌ها شاید تنها یک دلیل داشته باشد و آن اینکه هرگاه نیرو‌های مسلح کشورمان توانستند اصول حفاظتی را رعایت کنند، موفق بودند. رعایت اصول حفاظتی که در پرتاب این ماهواره صورت گرفت، تداعی‌کننده رعایت اصول حفاظتی در زمان انجام عملیات والفجر هشت است.

در آن زمان نیز رعایت اصول حفاظتی باعث شد تا دشمن علی‌رغم برتری تجهیزاتی که داشت، نتواند زمان و محل انجام عملیات پیچیده والفجر هشت را شناسایی کند؛ در نتیجه رزمندگان سپاه اسلام توانستند با عبور از اروند، خود را به شبه جزیره فاو رسانده و این بندر استراتژیک را تصرف کنند.

اما نکته‌ای که در پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور وجود دارد، این است که آمریکایی‌ها بار دیگر از ایرانی که به‌زعم خود می‌پنداشتند با انواع و اقسام تحریم‌ها آن را منزوی کرده‌اند، شکست خوردند؛ زیرا ایران در اوج تحریم و تهدید و تنگنای ارتباطات مرسوم علمی با دنیا توانست به پیشرفت‌های خیره‌کننده و غیرقابل باوری در صنعت فضایی دست یابد.

این در حالی است که «فابین هینز» کارشناس برنامه موشکی ایران در مؤسسه «میدلبری کالیفرنیا» در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که «در سال ۲۰۰۵ متوجه یک‌سری برنامه فضایی موازی که توسط سازمان جهاد خودکفایی سپاه اداره می‌شد، شده بودیم»، اما علی‌رغم داشتن چنین اطلاعاتی باز هم در برابر دانش جوانان کشورمان مغلوب شدند؛ بنابراین زمانی که متوجه شدند که نتوانسته‌اند تا پیش از پرتاب ماهواره «نور» از زمان و مکان پرتاب اطلاع یابند، برای کم‌رنگ کردن شکست بزرگ اطلاعاتی خود، این دستاورد مهم صنعت دفاعی کشورمان را کم اهمیت جلوه دادند به گونه‌ای که آن را تنها «یک وب‌کم معلق در فضا» دانستند.

ولی سوال اینجا است اگر عملیات پرتاب ماهواره کم اهمیت است؛ چرا آن‌ها سعی دارند تا موضوع پرتاب را مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تلقی کنند؟ آیا این به دلیل آن نیست که غربی‌ها می‌دانند چنین اقدامی چه دستاورد مهمی محسوب می‌شود؟

هرچند اطلاعات زیادی نسبت به برنامه‌های این ماهواره منتشر نشده، اما شاید یکی از دستاورد‌های مهم این ماهواره در حوزه نظامی این است که علاوه بر افزایش دقت اصابت موشک‌های بالستیک به هدف، می‌توان از آن در فعالیت‌های شناسایی و اطلاعاتی نیز بهره برد؛ بدین ترتیب اشراف اطلاعاتی ما نسبت به تحولات پیرامونی کشورمان دوچندان می‌شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها