یادداشت/ رسول حسنی

جایگاه خطیر مداحان در مسیر انقلاب اسلامی

مداحان در دوران مبارزه مردم علیه شاه مخلوع، پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و سال‌های بعد از آن به دلیل احترامی که در نزد عموم مردم داشتند جایگاهی ویژه داشتند. شناخت درست مداحان از این جایگاه می‌تواند در مسیر تعالی انقلاب اسلامی اثرگذار باشد.
کد خبر: ۳۹۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 05May 2020

جایگاه خطیر مداحان در مسیر انقلاب اسلامیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی ایران را باید متفاوت‌ترین نوع جنبش‌های آزادی‌بخش در طول تاریخ به‌شمار آورد، جنبشی که کاملاً دینی و برخاسته از بطن جامعه بود. پیوند ریشه‌های انقلاب با قیام تاریخ‌ساز حضرت سیدالشهدا (ع) در حقیقت اثبات این جمله حکیمانه امام خمینی (ره) است که: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌داشته است.»

اعتقاد نامیرای مردم به اقامه عزای امام حسین (ع) و شهدای کربلا و بیان مفاهیم قیام عاشورا در قالب مراثی در کنار بیانات امام راحل در طول مبارزه علیه رژیم پهلوی و سرانجام پیروزی انقلاب اسلامی گواه این تأثیر است. جامعه مداحان با همه نقش مهمی که قبل از انقلاب در تنویر افکار مردم داشتند باید بدانند، بعد از انقلاب اسلامی این نقش نه‌تنها کم‌رنگ نشده بلکه بسیار بیشتر از آنکه تصور می‌شود اثربخش است.

هر چه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله می‌گیریم بیشتر درگیر خطر تحریف و زاویه گرفتن انقلاب از اصل خود می‌شویم و طبیعی است که حضور مداحان، بسیاری حیاتی خواهد بود. حال اگر این مداحان به بدون پشتوانه سواد سیاسی، دینی و اجتماعی پشت تریبون قرار بگیرند و به هر حدیث و روایت شاذی متوسل شوند تا مستمع را به گریه وادارند بدون در نظر گرفتن اثرات مخربی که ممکن است داشته باشد، مسلماً باعث ایجاد شبهه‌های خطرآفرینی خواهد شد.

حقیقت عاشورا یک اصل ثابت و تغییرناپذیر دارد، شخصیت حضرت امام حسین (ع) نیز، قابل تکثیر در تعریف‌های شخصی نیست؛ بنابراین هیچ فردی نمی‌تواند هر آنچه می‌خواهد بگوید و آن را با زبان حال توجیه کند. برپایی مجلس عزای امام حسین (ع) در زمان حیات امام راحل در جماران نمونه‌ای از نوع عزاداری اصیل است که در آن حتی یک مورد شبهه افکنی نمی‌توان یافت.

اصرار مداحان بر نقل برخی روایات و اتفاقات ـ که دون شان امام معصوم است ـ هیچ توجیهی ندارد. اتفاقی که در روزهای اخیر توسط یکی از مداحان افتاد سبب ایجاد موجی از حواشی ناصواب شد که تکرار آنها مسلماً باعث تشدید نگاه خرافی بودن حقیقت عاشورا خواهد شد. مسئله‌ای که باید در مقابل آن جبهه‌گیری شود. وجود منابع بی‌شمار اسناد و منابع تاریخی در خصوص واقعه عاشورا و در دسترس بودن شاعران و مرثیه‌سرایان متعهد خلائی باقی نمی‌گذارد تا مداحان بخواهند برای منقلب کردن مجلس روضه هر حکایتی را بیان کنند.

متأسفانه پس از پایان مجالس سوگواری اهل بیت (ع) هیچ مرجعی برای پاسخ‌گویی به شبهات احتمالی ایجاد شده وجود ندارد، ادامه‌دار بودن این شبهات اگر سبب انقطاع مردم از مجلس روضه نشود مسلماً حرکت‌بخش نیز نخواهد بود. مداحی نیز در کنار کتاب، فیلم، تئاتر، نقاشی، خطاطی و ... رسانه‌ای با فراگیری بالاست.

کسی که بر منبر خطابه مداحی می‌ایستد باید سواد رسانه‌ای داشته باشد، مخاطبش را بشناسد و تأثیری که بر او می‌گذارد را درک کند. در این صورت است که می‌توان به رسانه مداحی امیدوار بود، رسانه‌ایکه بیش از هر ابزار فرهنگی دیگری در خدمت انقلاب اسلامی خواهد بود، در غیر این صورت مداحی جز صرف وقت و هزینه ثمر دیگری نخواهد داشت.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار