دفاع‌پرس بررسی کرد؛

سریال «ام هارون» تکه‌ای از پازل عادی‌سازی روابط آل‌سعود با صهیونیست‌ها

در ماه مبارک رمضان سریالی از شبکه سعودی MBC به‌روی آنتن رفته است که در راستای اهداف رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط اعراب با صهیونیست‌ها قدم برمی‌دارد.
کد خبر: ۳۹۵۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۰ - 06May 2020

سریال «ام هارون» تکه‌ای از پازل عادی‌سازی روابط اعراب با صهیونیست‌هاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: همیشه ماه مبارک رمضان فرصتی برای جذب حداکثری مخاطبین از سوی رسانه‌ها و شبکه‌های کشور‌های اسلامی است، به‌طوریکه پر مخاطب‌ترین مجموعه‌ها و سریال‌ها در این ماه پخش شده و آن‌ها نیز استقبال خوبی از این تولیدات داشته‌اند.

شبکه سعودی ام‌بی‌سی (MBC) نیز ظرفیت مخاطبین حداکثری در ماه مبارک رمضان را غنیمت شمرده و سریال جدیدی را با نام «ام هارون» در این ایام به‌روی آنتن برده که البته اعتراضات زیادی را در بین مسلمانان به‌همراه داشته است.

شبکه MBC قبل از ماه مبارک رمضان به‌صورت فشرده تیزر‌های تبلیغاتی سریال «ام هارون» را در راستای جذب حداکثری مخاطبین پخش کرد تا نگاه ویژه این شبکه و حامیانش به این سریال نمایان شود.

شبکه سعودی ام‌بی‌سی که سابقه زیادی در ایجاد جنجال‌هایی در سطح منطقه دارد و علی‌رغم انکار مقامات سعودی از رابطه بسیار نزدیکی با خاندان آل سعود برخوردار است، در گذشته سریالی با نام «عمر فاروق» را روی آنتن برد که در نهایت با مخالفت الازهر و حتی بعد‌ها برخی علمای سعودی مواجه شد؛ این جنجال تا جایی پیش رفت که برخی از علمای سعودی مالکان شبکه ام‌بی‌سی را مفسد فی الارض اعلام کردند.

سریال «ام هارون» که توسط کارگردانی مصری به نام «محمد العدل» ساخته شده و تمامی صحنه‌های آن در امارات عربی متحده فیلمبرداری شده است، محصول مشترک شرکت «الفهد» متعلق به بازیگر کویتی «حیاة الفهد» که خود در نقش ام هارون بازی می‌کند و شرکت «جرناس»، متعلق به شخصی اماراتی به‌نام «احمد الجسمی» است.

سریال «ام هارون» که داستانش در حوالی سال ۱۹۴۰ روایت می‌شود، سرگذشت تاریخ یهود در کشور‌های عربی خلیج‌فارس با تمرکز بر قصه زنی یهودی است که پس از سفر‌های بسیار سرانجام در بحرین که روزگاری از استان‌های ایران بوده و امروز کشوری مستقل است ساکن و به پرستاری مشغول و به‌دلیل دین متفاوتش دچار مشکلاتی می‌شود.

در این سریال چنان وانمود می‌شود که یهودیان ساکن در کشور‌های عربی خلیج‌فارس به‌دلیل دیانت خود مورد ظلم و ستم واقع شده‌اند و بدین ترتیب از جامعه عربی اسلامی طرد شده‌اند؛ به‌طور کلی سازندگان این سریال قصد دارند اینگونه به مخاطبان خود القا کنند که پدیده صهیونیست، حاصل ظلم به یهودیان در منطقه بوده است.

به گفته برخی از کارشناسان، ساخت سریال «ام هارون» در مقطع زمانی کنونی که چندی پیش دونالد ترامپ با حضور بنیامین نتانیاهو از طرح ضد فلسطینی خود موسوم به معامله قرن رونمایی کرد، مشکوک به نظر می‌رسد.

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم در گفت‌وگویی با انتقاد شدید از این سریال و حامیان آن، گفت: کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس به‌خصوص سعودی‌ها اولین کسانی هستند که از ترویج عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در سریال‌هایشان ضرر خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه این نخستین باری نیست که به ملت فلسطین از سوی سازش‌طلبان در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس توهین می‌شود، تصریح کرد: سریال‌هایی مانند «ام هارون» فرهنگ تسلیم شدن را تبلیغ می‌کنند.

در پایان باید گفت که صهیونیست‌ها به توانایی بالا در قصه‌سرایی برای پیشبرد خواسته‌هایشان شهرت دارند؛ از هولوکاست گرفته تا افسانه‌های قدیمی مالکیت یهودیان بر نیل تا فرات؛ این بار هم «ام هارون» را ابزاری برای مظلوم‌نمایی و در نتیجه پیش‌برد اهدافشان که عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی قرار داده‌اند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها