شهر خون/ 1

بشارت امام خمینی (ره) به پیروزی در عملیات بیت المقدس/ نیرو‌های عراقی یکپارچگی خود را از دست داده‌اند

عملیات «بیت‌المقدس» یکی از عملیات‌های مهم تاریخ جنگ تحمیلی است که آزادی خرمشهر نتیجه آن بود. شهری که قریب دو سال در اشغال رژیم بعث بود با فداکاری رزمندگان گمنام و درایت فرماندهان ارتش آزاد شد و حقانیت و قدرت انقلاب اسلامی را به اثبات رساند. این پیروزی را حضرت امام خمینی (ره) در چنین روزی بشارت داده بود.
کد خبر: ۳۹۵۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ - 09May 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اشغال خرمشهر توسط رژیم بعث عراق مهم‌ترین برگ برنده این كشور برای وادار ساختن ایران به شركت در هرگونه مذاكرات صلح تلقی می‌شد و طبعا آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل پیروزی جمهوری اسلامی ایران و برتری نظامی‌اش باشد.

با توجه به این‌که منطقه عمومی غرب كارون آخرین منطقه مهمی بود كه هم چنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک‌سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراك نظر داشتند، و از سوی دیگر عراق نیز كه طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به‌ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

ازاین‌رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، در حالی كه قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مركزی كربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. این عملیات با نام بیت‌المقدس و رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» آغاز شد.

در کتاب نوزدهم «روز شمار جنگ ایران و عراق» با عنوان «آزادسازی خرمشهر» به تفصیل این عملیات مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن شرح داد شده است. به مناسبات شروع این عملیات و روزهای منتهی به آزادسازی خرمشهر بخش‌هایی از این کتاب منتشر خواهد شد که قسمت اول آن را در ادامه می‌خوانید:

بشارت امام خمینی (ره) به پیروزی/ نیروهای عراقی یکپارچگی خود را از دست داده‌اند

بشارت فتح

«امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا، در جمع اعضای واحدهای واحد اطلاعات سپاه پاسداران با بیان اینکه دشمنان از پاسداران ما می‌ترسند، آنان را به حفظ اتحاد و انسجام توصیه و تأکید کردند که قوی باشد باشید و به‌پیش بروید.

متن بیانات ایشان در این دیدار بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم. امروز هر چه می‌بینید امور غیر عادی است. تمام کارهایی که در داخل شهرها و در جبهه‌ها می‌شود از اموری است که خداوند بر ما منت گذاشته است‌. شما می‌بینید چگونه لشکریان کفر با آن سلاح‌ها و آن‌همه افراد از تعداد اندک ما شکست می‌خورند. این همان نصر به‌واسطه رعب است که خدا در دل دشمنان ما ایجاد کرده است. در صدر اسلام لشکریان کفر در مقابل مسلمانان چنان می‌ترسیدند که با همه تجهیزات‌شان خودشان را تسلیم می‌کردند یا فرار می‌نمودند. امروز هم در ایران وضع چنین شده است؛ هرکجا حرف پاسدار می‌شود دشمنان ما چه منافقین چه صدامیان شدیداً می‌ترسند. آنها هم که در خارج از کشور هستند از پاسداران ما در ایران می‌ترسند.

در اینجا لازم است شما را به یک نکته نصیحت کنم و آن این است که اتحاد و انسجام‌تان را حفظ کنید. شما باید بدانید که اختلاف و نزاعی شروع شود، از باطن خود انسان است و هر اتحاد و انسجامی که حاصل شود از خداست. امیدوارم قوی باشید و پیش بروید. مطمئن باشید که پیروزید؛ و السلام و علیکم.»

بشارت امام خمینی (ره) به پیروزی/ نیروهای عراقی یکپارچگی خود را از دست داده‌اند

هم‌زمان با اجرای عملیات بیت‌المقدس در جبهه جنوب، تبادل آتش سلاح‌های سبک و سنگین در جبهه‌های غرب و شمال‌غرب کشور همچنان ادامه دارد. در منطقه میمک دو موضع تیربار، یک موضع آر.پی‌.جی. ۷، دو پست دیده‌بانی و در مناطق گیلان‌غرب، سومار و سرپل‌ذهاب چندین بنه تدارکاتی دشمن منهدم شد و به یک تأسیسات مخابراتی آسیب کلی وارد آمد.

در محورهای مریوان و نوسود نیز نیروهای خودی مواضع دشمن را در منطقه سرگینه، پنجوین، ارتفاعات نوسود، شوشمی بالا و شوشمی پایین، زیر آتش قرار دادند و ضمن جلوگیری از حرکات و فعالیت دشمن تعدادی از مواضع آن را منهدم کردند. منظور پشتیبانی از عملیات بیت‌المقدس امروز علاوه بر اعزام گروه‌های داوطلب مردمی اقلام مورد نیاز رزمندگان نیز به جبهه جنوب ارسال شد.‌

سومین مرحله از عملیات بیت‌المقدس بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت. در این میان رادیو بی‌بی‌سی علاوه بر نقد و اخبار منتشر شده از سوی ایران و عراق در تحلیل خود از چگونگی روند جنگ گفت: احتمالاً نیروهای عراقی برای حفظ خرمشهر تا حد امکان مقاومت خواهند کرد.

این رادیو پس از نقل اظهارات سخنگوی نظامی عراق و نیز گزارش خبرگزاری رسمی این کشور از درگیری‌های شب گذشته گفت: ظاهراً نیروهای عراقی یکپارچگی خود را از دست داده‌اند حمله نیروهای ایرانی احتمال می‌رود تا به یک پیروزی بدل شود.

بشارت امام خمینی (ره) به پیروزی/ نیروهای عراقی یکپارچگی خود را از دست داده‌اند

بی‌بی‌سی سپس با اعلام اینکه از دست دادن خرمشهر ضربه مهلکی به نیروهای عراقی وارد خواهد کرد افزود: موقعیت اخیر ایران با ترکیبی از مهارت نظامی و نیروی انسانی به دست آمده است. اکثر نیروهای ایران که در مراحل آغازین عملیات از رود کارون عبور کردند، سربازان داوطلب از سازمان بسیج مستضعفان بودند که به‌رغم فقدان تعلیمات نظامی کافی شور و حمیت تعصب‌گونه‌ای برای هجوم به مواضع مقدم نیروهای عراقی دارند. به‌طوری‌که حتی پیاده از اراضی مین‌گذاری شده عبور می‌کنند، اما هنگامی‌که با مهارت ارتش تلفیق شده مقابله با آنها برای نیروهای عراقی بسیار دشوار بوده است. احتمالاً نیروهای عراقی برای دفاع از خرمشهر تا حد امکان مقاومت خواهند کرد زیرا سقوط این شهر نشانه بارزی از پیروزی ایران در جنگ خواهد بود. قبول خواسته‌های ایران در عقب‌نشینی بدون قید و شرط از اراضی ایران نیز کم و بیش همان نتیجه را برای عراق خواهد داشت. در این احوال به نظر نمی‌رسد که رهبران ایران حاضر به مصالحه باشند.»

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها