دکتر مجید ابهری، رفتار شناس، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، اظهار داشت:وقتی فرزند، پدر و مادر را در حال مطالعه می بیند و توسط آن ها به انجام این کار تشویق می شود، سرآغاز بسیار مناسبی برای نهادینه شدن مطالعه در فرزندان می باشد.
ابهری افزود:بسیاری از نوجوانان و جوانان با اصول مطالعه آشنایی ندارند، چرا که وقتی متوسط زمان مطالعه در جامعه ما در پایین ترین سطح زمانی قرار دارد، بچه ها بیشتر ترجیح می دهند، اوقات فراغت خود را با بازی های غیر فیزیکی و رایانه ای پر کنند.
این رفتارشناس تصریح کرد:آشنا شدن با مفاهیم اخلاقی، علمی و اجتماعی در دوران کودکی و نوجوانی از طریق مطالعه اثر خود را در دوران جوانی و بزرگسالی نشان می دهد، ضمن اینکه آموزش هایی مانند، مهارت زندگی، اصول برقراری تفاهم با دیگران،مهارت نه گفتن به خواسته های غیر منطقی و سایر ارکان مهارتی با زبان قابل درک کودکان و نوجوانان ابزار بسیار موثر و مناسبی در پیشگیری های فرهنگی از آسیب های اجتماعی بشمار می رود و اختصاص اوقات مطالعه در مدرسه نیز می تواند مکمل این رفتار در خانواده باشد.
وی گفت: ضعف فرهنگ مطالعه در جامعه که اکثریت خانواده ها به دلایل مختلف مطالعات خود را در بیشتر اوقات به روزنامه و مجله ختم می کنند، می تواند تاثیرات مخربی را بر کودکان داشته باشد، ضمن اینکه، اگر کودک از اوایل زندگی، حتی به صورت تصویری و حتی هنری و نقاشی به طرف مطالعه هدایت شود، می توان بسیاری از مباحث علمی را به صورت نقاشی به وی منتقل کرد و از همین جا پایه گرایش به مطالعه در کودکان را ایجاد کرد.
ابهری خاطرنشان کرد:کم کاری نهاد های متولی در این زمینه، محدودیت نشر کتب کودکان و ضعف فرهنگ مطالعه در خانواده ها باعث شد، تلویزیون جای مطالعه را بگیرد و از همین جهت فقر فرهنگی مطالعه در نسل های بعدی ایجاد شود، تا جایی که بر اساس پژوهش های بنیاد علوم رفتاری، نشان می دهد، 80 درصد از کودکان و نوجوانان با فرهنگ مطالعه آشنایی ندارند.
این رفتارشناس در پایان، گفت: ایجاد کتابخانه های مخصوص کودکان و نوجوانان در مدارس، مساجد و پارک ها، برگزاری مسابقات مخصوصی در رابطه با مطالعه و تشویق کودکان جهت گرایش به سمت مطالعه می تواند در ایجاد و نهادینه کردن این فرهنگ که کمترین اثر آن پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری است تاثیرگذار باشد.
انتهای پیام/