علی ناظری در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

چگونگی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران/ شیوه فعالیت ناشران دفاع مقدس در سال ۹۹

رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس تغییر مولفه‌ها را موجب ایجاد امکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دانست و به تشریح نحوه فعالیت ناشران دفاع مقدس در پی شیوع بیماری کرونا در سال ۱۳۹۹ پرداخت.
کد خبر: ۳۹۵۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵ - 16May 2020

«علی ناظری» رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به خسارت‌های وارد شده به بدنه نشر و ادبیات، درپی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار داشت: هنوز برآورد دقیقی به معنای ریالی از خسارت‌های وارده به حوزه نشر درپی شیوع بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد.

ناشران بهار فروش کتاب را از دست دادند
وی افزود: با یک بررسی اجمالی از فضای نشر، ادبیات، فروشگاه‌های کتاب و مجموعه‌های دیگر همانند مراکز توزیع و چاپخانه‌ها متوجه می‌شویم که همگی به شکلی از موضوع کرونا ضربه‌ای اقتصادی را متحمل، و دچار خسارت و زیان شده‌اند چراکه کار و فعالیت آن‌ها متوقف و یا به‌شدت کم شده است.

چگونگی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران/ شیوه فعالیت ناشران دفاع مقدس در سال ۹۹

معاون نشر سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج تصریح کرد: ضرر شیوع این بیماری در این فصل برای فعالان حوزه نشر دوچندان است چراکه اگر این بیماری در تابستان رخ می‌داد اتفاق دیگری رخ می‌داد. در مقطع کنونی تمام ناشران و دست‌اندرکاران نشر در حال آماده شدن برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بودند و بسیاری از ناشران فروش یک‌ساله کتاب خودشان را عمدتاً در نمایشگاه انجام می‌دهند. فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های استانی اتفاقات تکمیل کننده فروش سالیانه ناشران است و اصل فروش آنها در نمایشگاه تهران رخ می‌دهد؛ با این اوصاف ناشران بهار فروش کتاب را از دست دادند.

ناظری خاطرنشان کرد: آغاز شیوع بیماری کرونا زمانی بود که تقریباً ناشران خودشان را آماده نمایشگاه می‌کردند. معمولا به‌دلیل اینکه آماده‌سازی کتاب برای نمایشگاه بعد از ایام نوروز وجود ندارد لذا ناشران پیش از سال جدید کتاب‌های جدیدشان را برای نمایشگاه آماده‌سازی و چاپ می‌کنند به همین دلیل آنها بیشتر کارهایشان را پیش از سال جدید انجام داده بودند و دقیقاً در انتهای فعالیت‎های مقدماتی، برگزاری نمایشگاه لغو شد.

ضرر ناشران از کرونا دو برابر دیگر اصناف و ۷۰ درصدی است
رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس باتاکید براینکه همه اصناف از شیوع ویروس کرونا متضرر شدند، ادامه داد: درست است همه صنوف از این اتفاق متضرر شدند اما به‌دلیل اینکه فروش ناشران در نمایشگاه کتاب تهران است، اگر همه اصناف ۳۰ درصد ضرر داشته‌اند، این اتفاق برای ناشران دو برابر و ضرر آن‌ها ۷۰ درصدی است؛ علت این مسئله نیز لغو نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است چراکه این نمایشگاه تأثیر عمده و مهمی در فروش و تبادل کتاب آن‌ها دارد.

وی در پاسخ‌ به‌اینکه آیا مجمع ناشران دفاع مقدس اقدامی برای جبران خسارت ناشران این حوزه داشته است، گفت: ما به‌عنوان مجمع ناشران دفاع مقدس در جلساتی نظر ناشران این حوزه را احصا کردیم که عمده نظرات این بود که مسئولین دولتی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرایطی را فراهم آورند تا بخشی از این خسارات جبران شود.

معاون نشر سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج درخصوص برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب اظهار داشت: بحث برگزاری مجازی و الکترونیکی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک بحث خیلی فرعی است. بسیاری از ناشران پیش از وضعیت کنونی بحث فروش مجازی را داشتند، ما باید بررسی کنیم که خرید مردم از این طریق تاکنون چقدر موفق بوده و سپس از برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب سخن بگوییم.

فروش مجازی جای نمایشگاه کتاب را پر نمی‌کند/ برگزار نکردن نمایشگاه یک ضرر دیگر است
ناظری تاکید کرد: عده‌ای از ناشران نمایشگاه مجازی و الکترونیکی را کاملاً رد می‌کنند اما برخی نیز آن را یک فرصت می‌دانند اما در نهایت فضای فروش مجازی نسبت به فضای واقعی خیلی متفاوت است و این فروش مجازی به‌هیچ وجه نمی‌تواند جای نمایشگاه کتاب را پر کند.

رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس افزود: بسیاری از ناشران در روند عادی فعالیت‌هایشان فروش الکترونیکی و مجازی دارند لذا با ایجاد نمایشگاه از طریق فضای مجازی اتفاق تازه‌ای برای آن‌ها رخ نمی‌دهد.

وی درپاسخ به‌اینکه موافق برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستید یا نه گفت: برگزار نشدن نمایشگاه یک ضربه دیگر است. در سال‌های گذشته همواره این بحث وجود داشته که زمان نمایشگاه از اردیبهشت‌ماه به هفته کتاب منتقل شود؛ به‌نظر ایام کرونا این فرصت را فراهم کرده تا برای یکسال ناشران توافق کنند واگر به‌لحاظ بهداشتی مانعی نباشد، نمایشگاه را در هفته کتاب برگزار کنیم.

تغییر مولفه‌ها راه‌حل برگزاری نمایشگاه کتاب در ایام کرونا/ به‌سمت یک نمایشگاه واقعی کتاب برویم
معاون نشر سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج افزود: اگر تجربه نمایشگاه در اردیبهشت‌ماه رخ بدهد و رضایت ناشران جلب شود و به هدف‌گذاری و نتیجه مطلوب برسید، می‌توان در سال‌های بعد نیز زمان آن را تکرار کرد ولی اگر این تجربه جواب نداد، ما یک تجربه‌ی جدید انجام داده‌ایم و می‌توانیم به‌همان اردیبهشت‌ماه برگردیم.

ناظری عنوان کرد: هرساله شاهدیم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‎قدری شلوغ می‌شود که حتی تنفس در آن فضا به‌شدت سخت می‌شود، در شرایط شیوع ویروس کرونا و با این حجم مخاطب نمی‌توان نمایشگاه را با این شرایط برگزار کرد؛ اما می‌توان برخی از مولفه‌ها را تغییر داد. مثلاً ما می‌دانیم که کسانی که به نمایشگاه می‌آیند عمدتاً برای خرید کتاب‌های آموزشی است، پیشنهاد می‌کنیم که این بخش جدا برگزار شود تا کسانی که برای خرید این بخش به نمایشگاه می‌آیند، در نمایشگاه جداگانه‌ای کتاب خریداری کنند.

رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس افزود: مسوولین نمایشگاه می‌توانند فضای وسیع‌تری برای نمایشگاه درنظر بگیرند و مجدداً نمایشگاه در فضای گسترده شهر آفتاب برگزار شود چرا که درآن فضا، فشردگی جمعیت کمتر است و می‌توان در هفته کتاب با جداسازی بخش آموزشی به‌سمت برگزاری یک نمایشگاه واقعی کتاب غیردرسی و غیرآموزشی برویم.

ناشران دفاع مقدس وارد فضای فروش مجازی شوند/ دنیا به‌این سمت رفته است
وی در پاسخ‌ به‌اینکه ناشران دفاع مقدس چقدر در فروش الکترونیک و مجازی موفق بوده‌اند، گفت: برخی از ناشران دفاع مقدس پیش از شیوع کرونا فضای فروش مجازی داشتند و برخی دیگر از آن‌ها نیز در این مدت امکان این اتفاق را فراهم کردند. به ناشران دفاع مقدس توصیه می‌کنیم وارد فضای فروش مجازی شوند و در کنار فضای واقعی در فضای مجازی فعالیت کنند چراکه ورود به این عرصه یک ضرورت حتمی است چراکه ناشران موفق دنیا به این سمت رفته‌اند و ما نیز باید چنین فعالیت‌هایی را داشته باشیم.

معاون نشر سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج افزود: برای تبلیغ، ترویج و توزیع کتاب نیازمند بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های مجازی و واقعی هستیم، این امر صرفاً مختص‌ دوران کرونا نیست و باید از ظرفیت‌هایی همچون فروشگاه‌های مجازی طاقچه و... استفاده کنیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با ورود به این عرصه و ایجاد امکانات و زیرساخت‌ها، باید زمینه را برای ترغیب ناشران به فروش مجازی را فراهم آورد.

ناظری درخصوص کمک مجمع ناشران دفاع مقدس و مجمع ناشران انقلاب اسلامی به ناشران گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با ناشران دفاع مقدس داشتیم و درباره اینکه در سال ۱۳۹۹ و با وجود وضعیت شیوع بیماری، چگونه می‌توانیم فعالیت کنیم، انجام دادیم. باهمفکری‌های صورت گرفته ما در سال‌جاری تمام تلاشمان را بر موضوع توزیع و فروش کتاب متمرکز می‌کنیم.

ایجاد قفسه کتاب دفاع مقدس در کتابفروشی‌های مطرح
رئیس هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فروشگاهی کتاب تاکید کرد و ادامه داد: از مسوولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم تا بهای بیشتر به نمایشگاه‌های تخصصی همانند نمایشگاه کتاب کودک، نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و... داده شود تا این رویدادهای نیز در سطح استان‌ها و کشور دیده شوند و حتی ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه‌های تخصصی، استانی و نمایشگاه‌های تهران به‌صورت ویژه دیده شوند و فضای خاصی در اختیار داشته باشند تا بتوانند مخاطب خودشان را جلب کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش شبکه توزیع کتاب، فروشگاه‌هایی وجود دارند که بخش مهمی از آن‌ها متعلق به مجموعه‌هایی چون آستان قدس رضوی، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد شهید، سپاه و بسیج و سازمان اوقاف است، ما صحبت‌هایی را با این مجموعه‌ها شروع کرده‌ایم تا بتوانیم بسته‌ای گسترده از کتاب‌های دفاع مقدس در زمینه‌ و سلیقه‌ و ژانرهای مختلف را توسط این شبکه و فروشگاه‌های دولتی کتاب، عرضه کنیم و بخشی از فضای این فروشگاه‌ها اختصاصاً به آثار دفاع مقدس اختصاص داده شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار