وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛

مفهوم طبابت به کسب و کار تغییر کرده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مفهوم طبابت به کسب و کار تغییر کرده است، گفت: در فرهنگ عامه، طبابت را فراتر از شغل و طبیب را محرم زندگی می دانند، که این مفهوم در سال های اخیر به سمت کسب و کار در حال تغییر است.
کد خبر: ۳۹۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰ - 27January 2015

مفهوم طبابت به کسب و کار تغییر کرده است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان دفاع پرس، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین هم اندیشی توسعه صادرات در صنایع دارویی ایران گفت: ارزش بازار دارویی دنیا در سال 2014، هزار و صد میلیارد دلار بوده و سرانه مصرف دارو در دنیا حدود 150 دلار است.

وزیر تعاون با بیان این که بازار دارویی کشور ما در سال اخیر از یازده هزار و پانصد میلیارد دلار به حدود صد و ده هزار میلیارد دلار در سال 93 رسیده است، اظهار داشت: باید هر چه سریع تر سیاست گذاری جدی  در صنعت دارویی کشور انجام شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: حوزه دارو از دو جهت دارای اهمیت است، یکی از جهت مرتبط بودن با سیاست های اجتماعی و رفاهی دولت و دیگری به دلیل این که مرتبط با تولید و ایجاد اشتغال برای کشور .

وی ضمن بیان این که در فرهنگ عامه، طبابت را فراتر از شغل  و طبیب را محرم زندگی می دانند، یادآور شد: این مفهوم در سال های اخیر به سمت کسب و کار در حال تغییر است.

وزیر تعاون با تاکید بر اینکه دارو و صنعت زیر مجموعه اخلاق اجتماعی قرار می گیرد، تصریح کرد:  نوک پیکان کسب و کار از دارو شروع شده است و امروزه نگاه به بیمار از دید  نیازمند و دردمند، به مشتری تبدیل شده  که این اتفاق در پنج دهه اخیر به سرعت به سمت تجاری شدن پیش رفته است.

ربیعی در ادامه سخنان خود گفت که معتقد  هستم عرصه درمان باید عرصه روحی- اخلاقی باقی بماند و در سیاست گذاری ها به این مسئله توجه شود.

وی با بیان این که در چند دهه اخیر سیاست گذاری ها بهتر شده است، اظهار داشت: از وضعیت مسابقه دادن در واردات عبور کرده ایم و باید در سیاست گذاری ها همه جانبه گری کنیم، یعنی به منافع بیمار، دولت و شرکت های دارویی  توجه شود.

وزیر تعاون تصریح کرد: کمپانی ها ابزار زیاد دارند و در کشورهای جهان سوم از ابزارهای خود استفاده می کنند و این کمپانی ها گاهی با خیریه ها و انجمن های علمی وارد یک فضاسازی روانی می شوند.

ربیعی با اشاره به این که از نقش برند نباید دور شویم، خاطرنشان کرد: برندها در مقابل ژنریک، یک موضوعی  است که در سیاست گذاری ها باید به آن توجه داشته باشیم.

وی گفت که سبک زندگی تغییر کرده است و در این تغییرات، به سمت داروهای چند ملیتی هدایت شده ایم که این را هم باید در سیاست گذاری مد نظر داشته باشیم.

وزیر تعاون ضمن تاکید بر این که به  اتحادهای شرکت های چند ملیتی، علیه تولیدات داخل توجه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در دوران جنگ، 95 درصد نیازهای دارویی کشور را در داخل تامین میکردم و اخیرا شرکت های دارویی با برندهای غیر ژنریک در بازار حضور پیدا کرده اند که به این نیز باید در سیاست گذاری ها توجه شود.

ربیعی با اشاره به اخلاقی کردن حوزه سلامت و دارو یادآور شد: ما باید حمایت از تولید را در قلب سیاست های خود قرار دهیم و با کمال میل حاضر به همکاری با مسئله ژنریک، تولید داخلی، صادرات و موانع صادرات هستیم.

همچنین در سیاست گذاری ها به سمت محدود کردن چند ملیتی ها هستیم و همچنین مرغوب بودن و کیفیت مواد اولیه دارویی را مورد توجه قرار خواهیم داد.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها