بسته شدن گلوگاه اقتصادی رژیم بعث عراق به دست دریادلان ارتش/ باج‌دهی صدام به اعراب از ترس نیروی دریایی ارتش ایران

در تمام دوران هشت ساله دفاع مقدس، راه‌های مواصلاتی دریایی دشمن بعثی توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مسدود شد و هیچ کشتی تجاری یا نفتکشی نتوانست به سواحل و بنادر آن تردد کند.
کد خبر: ۳۹۶۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲ - 13May 2020

بسته شدن گلوگاه اقتصادی صدام به دست دریادلان ارتش/ وقتی رژیم بعث مجبور به باج دهی شدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سرهنگ «قاسم اکبری‌مقدم» در مقاله‌ای برای خبرگزاری دفاع مقدس ضمن اشاره به ماموریت‌های نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس به نقش این نیرو در عملیات بیت المقدس پرداخت.

وی در این‌باره نوشته است:

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با گسترش ناآرامی‌ها در مناطق مرزی، از نخستین روز آغاز دفاع مقدس با آمادگی کامل برای رویارویی با یگان‌های دریایی دشمن، آماده شد. بر اساس طرح عملیاتی «ذوالفقار»، در اولین گام با تشکیل قرارگاه عملیاتی در بوشهر با نام (نیروی رزمی ۴۲۱) در سی‌ام شهریور ۱۳۵۹ یعنی یک روز قبل از آغاز حمله‌ همه‌جانبه‌ رژیم بعث عراق، کلیه‌ یگان‌های دریایی در کنترل عملیاتی این قرارگاه قرار گرفت و اصل مهم «وحدت فرماندهی» با «انسجام»، «هماهنگی» و «هم‌افزایی» در اجرای عملیات‌های دریایی، حاصل شد.

یکی از مأموریت‌های اصلی نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس، باز نگه‌داشتن خطوط مواصلاتی دریایی خودی و بستن خطوط مواصلاتی دریایی دشمن بود که در شصت و هشتمین روز دفاع مقدس بطور کامل محقق شد. به دیگر سخن نیروی دریایی قهرمان ما؛ تکلیف جنگ دریایی با دشمن متجاوز را در ماه‌های نخست دفاع مقدس یکسره کرد. آنان توانستند سیادت دریایی ایران در خلیج فارس را بطور کامل محقق سازند به طوریکه بنادر، جزایر و تأسیسات ایران اسلامی تا پایان دفاع مقدس دیگر توسط یگان‌های سطحی دریایی دشمن مورد تهدید جدی قرار نگرفت. در مقابل، در تمام دوران هشت ساله دفاع مقدس، راه‌های مواصلاتی دریایی دشمن مسدود شد و هیچ کشتی تجاری یا نفتکشی نتوانست به سواحل و بنادر آن تردد کند.

این عامل باعث شد تا رژیم بعثی عراق برای نجات اقتصاد خود به دنبال مسیر‌های زمینی بوده و کشور اردن را برگزیند. عراق مجبور شد سال‌ها باج دهد تا از آن طریق بتواند نفت خود را به مبادی مورد نظر صادر کند. با این شیوه کشور اردن نیز در این دوره و حتی پس از دفاع مقدس بی‌بهره نماند و در کنار عراق ماند و به حمایت عراق پرداخت.

نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی از عملیات‌های مختلف، به حراست و دفاع از مرز‌های آبی کشور در مقابل دشمن متجاوز بعثی پرداخت. نیروی دریایی که نقش بی‌بدیلی در حفظ و حراست از سکو‌های نفتی کشور و پشتیبانی از اقتصاد آن در دوران جنگ داشت، در عملیات‌های مهم دوران دفاع مقدس از جمله «حماسه و مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر»، «عملیات مروارید»، «بیت‌المقدس» و «آزادسازی خرمشهر»، «خیبر»، «بدر»، «والفجر ۸» و... نیز حضوری مؤثر و اثرگذار داشت.

نیروی دریایی ارتش پس از آغاز تهاجم سراسری ارتش بعثی ضمن صدور نخستین اعلامیه بین‌المللی دریایی مبنی بر اعلام ضوابط و محدودیت‌های تردد در خطوط کشتیرانی به‌منظور اعمال محاصره دریایی کشور متجاوز، برای حضور مستقیم در صحنه و اعمال کنترل و فرماندهی مؤثر، قرارگاه مقدم دریایی با عنوان نیروی رزمی ۴۲۱ را در بندر بوشهر تشکیل داد. تشکیل این قرارگاه موجب به‌کارگیری تمام یگان‌های شناور، پروازی، تکاور، تفنگداران و عملیات ویژه شد.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در همان روز‌های اول جنگ و حتی قبل از آغاز رسمی تهاجم دشمن، با گسترش تاکتیکی یگان‌های شناور و نیرو‌های عملیات ویژه تکاوران دریایی در سرتاسر خلیج فارس، تنگه هرمز و سواحل اروندرود و تشکیل نیروی رزمی ۴۲۱، توانست نیرو‌های دشمن متجاوز، را به آب‌های داخلی خودش براند و برتری دریایی در خلیج فارس را از آن خود سازد. نیروی دریایی ارتش تا هفتم آذر سال ۱۳۵۹ یعنی ۶۷ روز پس از آغاز جنگ، ضمن انهدام بخش اعظمی از توان دریایی دشمن، سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران در تمام پهنه آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس را کسب و با قدرت تا پایان جنگ تحمیلی حفظ کرد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها