
به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علیرضا حافظی، دومین عضو کارگروه بخش کودکونوجوان جایزه ادبی شهید آوینی، اظهار کرد: بخش عمده آثاری که در جشنواره شهید آوینی شرکت داد شدهاند ضعیف و تجاری بودند و دارای ویژگیهای هنری و ادبی نبودند و از نکات قابل تامل در حوزه ادبیات کودک و نوجوان میتوان به موضوع اشاره کرد.
این منتقد ادبی افزود: افرادی باید در این حوزه فعالیت کنند که نسبت به دفاعمقدس و مقاومت باور و یقین داشته باشند نه برای تظاهر و معروف شدن کاری انجام بدهند و اقدامی که با این اهداف تولید میشود اثری سبک و مبتذل از کار در خواهد آمد.
وی ادامه داد: باید از آنان که معتقدند بکار بردن ادبیات جنگ با روحیات کودکان سازگاری ندارد پس نباید برای بچه ها درباره جنگ نوشت، پرسید آیا بچه ها در معرض جنگ نیستند؟ طبیعی است که وقتی جنگی اتفاق می افتد کودکان نیز در تاثیر آن و آثار و عواقب آن قرار می گیرند. کودکان از آثار جنگ مصون نیستند. بنابراین طبیعی است که اگر برای آنان ادبیاتی به نام ادبیات کودک را اختصاص داده ایم، باید بخشی از این ادبیات را به جنگ اختصاص دهیم. منتها در مورد این موضوع خاص، همان طور در مورد همه موضوعات مربوط حوزه کودکان باید ضوابط و ملاک هایی را رعایت کنیم، به حکم همان قاعده کلی در مورد این موضوع خاص هم ناگزیر از رعایت همان قواعد و ضوابط یعنی رعایت اصول تربیتی کودک هستیم.
حافظی بیان کرد: بدیهی است که تمام وجوه زوایای جنگ را نمی توان برای کودک مطرح کرد. همان طور که همه وجوه هر موضوع دیگری را نمیتوان برای بچه ها مطرح کرد. پس به نظر من طرح موضوع جنگ در ادبیات کودک ممکن است اما نحو بیان و طرح این موضوع مشروط به اهداف ادبیات کودک است. یعنی موضوع جنگ نیز تابعی از اهداف ادبیات کودک است و این با توجه به غالب بودن وجه تربیتی ادبیات کودک است پس اگر موضوع جنگ در این حوزه مطرح می شود به منظور ارزش نهادن بر صلح، دوستی و مهر و محبت است نه اشاعه خشونت و ادبیات جنگ برای کودکان باید در این چار چوب باشد.
این نویسنده کشورمان با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای احیای پیام قرآنی و محمدی روی کار آمد، خاطرنشان کرد: ما در طول این سه دهه شاهد فوران تولید آثار ادبی بودیم، اما ما به دورهای رسیدهایم که میتوان سطح این آثار را زلالتر دید و در این زمینه آثار خوبی در ژانرهای مختلف به تولید رسیده است.
این منتقد ادبیات ادامه داد: در حوزه رمان، ادبیات انقلاب بدون شک به نظریه ادبی نیاز دارد. ما صاحب یک گنجینه ادبی هستیم که کماکان میشود از آن برای تولید آثار ادبی برجسته استفاده کرد، اما کماکان نسبت به آن بیاعتناییم.
حافظی تاکید کرد: ما نیاز داریم تا پژوهش را به صورت امری جدی در منابع خود مورد استفاده قرار دهیم تا به کمک آن به یک ادبیات همه جانبه برسیم. میدانید که رمان، اثری جدید و واردتی از غرب است و شاید به درستی از سوی ما درک نشده باشد، اما من معتقدم برای نوشتن رمان انقلابی نخستین کار پژوهش است و جایی مثل حوزه هنری میتواند امکانی برای این موضوع فراهم کند.
حافظی، منتقد حوزه کودک و نوجوان گفت: متاسفانه بسیار دیده میشود هر کس با نوشتن یک کتاب یا حتی یک مقاله در حوزه کودک و نوجوان خود را نویسنده میداند که این مسئله آفت حوزه ادبیات کودک است.
وی خاطرنشان کرد: با اینکه وضعیت چاپ و نشر کتاب نسبت به سالهای آغازین انقلاب اسلامی بهبود یافته اما این پیشرفت بیشتر کمی بوده تا کیفی.
این منتقد ادبی افزود: گاه کتابی در حوزه ادبیات کودک دارای محتوای فاخر است ولی با زبان خوبی ارائه نمیشود و بالعکس نویسنده باید دارای توانایی کافی در قلمزنی حوزه کاری خود باشد.
وی تصریح کرد:ترجمه آثار باعث سر ذوق آوردن نویسنده خواهد شد به شرطی که کتابی که چاپ میشود در بطن جامعه و کشور جا بی افتد و مردم از آن استقبال کنند و داری تمام ویژگیهای هنر و ادبی را دارا باشد مانند آثار جلال آل احمد و سمسن دانشور، که وقتی اثر ترجمه میشود و در بازار بینالملل ارائه میشود از آن استقبال صورت بگیرد و اگر این کار سرانجام خوبی پیدا نخواهد کرد.
حافظی گفت: برگزاری چنین جشنوارههای مانند جشنواره شهید آوینی اگر با برنامهریزی بلند مدت و در طی سالیان متمادی برگزارشود تا تاثیر خود را به جای بگذارد .این جشنواره باعث خواهد شد که نویسندگان و ناشران به این حوزه روی بیاورند البته با ارج نهادن به ادبیات صحیح ودرست مقاومت و دفاعمقدس مهم است. بینالمللی شدن این جشنواره باعث خواهد شد ارتباطی میان نویسندگان وعلاقمندان این حوزه در دنیا صورت بگیرد.
حافظی در پایان یادآور شد: وضع چاپ کتاب کودک و نوجوان تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.