نسبت آمریکا و عربستان و خوش رقصی سران سعودی برای واشنگتن

نسبت آمریکا با عربستان مانند نسبت آمریکا با رژیم صهیونیستی است، حتی شاید سلطه واشنگتن بر آل سعود بیشتر هم باشد.
کد خبر: ۳۹۶۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱ - 16May 2020

نسبت آمریکا و عربستان و خوش رقصی سران سعودی برای واشنگتنبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، خبرهایی مبنی بر خارج کردن بخشی از نیرو‌های نظامی از خاک عربستان منتشر شد، که البته این تصمیم پشت پرده‌هایی داشت.

رژیم سعودی همچنان شریک جدی آمریکا در دشمنی با ایران است و تا زمانی که عربستان برای آمریکا نقش دشمن را علیه ایران بازی کند، شراکت این دو رژیم ادامه خواهد داشت.

اگرچه آمریکا تلاش خواهد کرد تا اجازه ندهد عربستان سعودی به هر نحوی سیاست ضد ایرانی خود را کنار بگذارد.

یکی از موانع بزرگی که بر سر راه بهبود روابط ایران و عربستان وجود دارد، آمریکاست؛ کاخ سفید هیچگاه تمایل ندارد که ریاض و تهران حتی روابط عادی داشته باشند، چرا که وجود تنش میان این دو کشور باعث حضور مداوم آمریکا در منطقه است.

آمریکا در بحران‌هایی که در منطقه ایجاد کرده، از آل سعود بهره می‌برد، جنگ یمن، نابسامانی‌های سیاسی و اقتصادی در عراق، انقلاب مردم بحرین و حتی سوریه، نقش دخالتگر اصلی را عربستان سعودی بازی می‌کند.

علاوه بر آن عربستان یکی از خریداران اصلی سلاح از آمریکاست که میلیارد‌ها دلار سلاح از واشنگتن خریداری کرده و همچنان به این سیاست خود ادامه می‌دهد.

هیچ کشوری به اندازه عربستان سعودی در کمک به صنایع نظامی آمریکایی کمک نکرده است است و باعث رونق جنگ تسلیحاتی در منطقه نشده است.

سلاح‌های فروخته شده از سوی آمریکا به عربستان سعودی، در پی سیاست ایران هراسی شکل گرفته است در حالی که دشمن اصلی کشور‌های اسلامی و جهان اسلام، رژیم صهیونیستی است.

سیاست نزدیکی کشور‌های عربی به رژیم اسرائیل از سوی آمریکا برای آن دنبال می‌شود که بتواند یک جبهه و ائتلاف ضد ایرانی متشکل از کشور‌های عربی علیه ایران ایجاد کند.

اگر تاکنون این ائتلاف نتوانسته خود را تشکیل دهد، به خاطر نگرانی از واکنش افکار عمومی مردم کشور‌های عربی اسلامی است، برای همین نمی‌تواند به سرعت روابط کشور‌های عربی را با رژیم صهیونیستی به سطح عادی برساند و سپس آن را گسترش دهد.

اکنون آمریکا نیز اقدام به خروج بخشی از نیرو‌های نظامی و تجهیزات و تسلیحات خود از خاک عربستان کرده انا فروش تسلیحات نظامی این کشور گسترش یافته و قرار است تسلیحات دیگری به عربستان سعودی بفروشد.

سیاست دوشیدن این گاو شیرده همچنان ادامه دارد و این در حالی است که درآمد‌های نفتی عربستان نیز به خاطر کاهش شدید قیمت نفت بسیار پایین آمده است.

در همین زمینه وزارت دفاع آمریکا با انتشار یک گزارش نوشته که براساس این قراردادها، شرکت آمریکایی بوئینگ ۶۵۰ موشک کروز و ۴۵۰ موشک ضد کشتی را به ارزش نزدیک به ۲ میلیارد دلار به عربستان سعودی خواهد فروخت.

فروش این موشک‌ها به عربستان سعودی تنها بخش کوچکی از قرارداد چند صد میلیاردی آمریکا و عربستان است که به نظر می‌رسد قرارداد‌های جدید نیز در راه باشد.

آمریکا این سلاح‌ها را برای چه هدف و منظوری به عربستان سعودی می‌فروشد؟

آیا قرار است این تسلیحات علیه رژیمی که دشمن اصلی جهان اسلام است به کار گرفته شود؟!

اتفاقا اکنون که یک جوان خام کار نابلد در عربستان سعودی به نام بن سلمان حکمرانی می‎کند، این کشور همچون موم در دستان رژیم آمریکا به هر شکلی که بخواهد در می‌آید.

آمریکایی‌ها اگر برخی تسلیحات خود را از خاک عربستان سعودی بیرون برده اند، در یک نقل و انتقال نظامی، آنها را به دیگر نقاط انتقال داده اند، چرا که احساس کردند با وجود جنگی که عربستان زیر سایه حمایت‌های آمریکا علیه مردم مظلوم یمن همچنان ادامه دارد، احتمال حمله به مواضع و پایگاه‌های آمریکایی در خاک عربستان نیز می‌رود.

جدای از آن انتقال موشک‌ها و تجهیزات نظامی آمریکا از عربستان به دیگر کشور‌های منطقه صورت گرفته در واقع این تجهیزات نظامی از منطقه خارج نشده بلکه تغییر مکان داده است.

در هر صورت، با وجود رژیم آل سعود در عربستان سعودی نمی‌توان تصور کرد که روابط آمریکا با این رژیم به هم بخورد یا از بین برود.

در حال حاضر ماندگاری حکام سعودی در قدرت به حمایت‌های آمریکا بستگی دارد و این موضوع را سران سعودی به خوبی می‌دانند به همین خاطر به هر ساز آمریکایی‌ها خوش رقصی خواهند کرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها