به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپایی و آمریکایی با تا خیربیش از 20 ساعت در رسانه های غربی منتشر شد و در شبکه های اجتماعی نیز به طور گسترده و با ساز و کار مناسبی انتشار نیافت.
از سوی دیگر روزنامه ها و رسانه های غربی با تیترهای دلخواه و هدفمند خود نامه رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی را منتشر کردند.
میدل ایست: رهبر معظم ایران جوان را غرب را تحریک کرد تا درباره اسلام تحقیق کنند.
ورد میک: رهبر معظم ایران نامهای سرگشاده را درباره شالی ابدو و اسلام به جوانان غرب توئیت کرد.
رادیو آزاد اروپا: رهبر ایران جوانان غرب را تحریک کرد تا درباره اسلام یاد بگیرند.
بنابراین در زمینه انتشار نامه مقام معظم رهبری به دونکته مهم بایستی توجه کرد یکی آنکه رسانه های غربی که اغلب در راستای اهداف مدیران وابسته به دولت های غربی فعالیت می کنند هرگز خود را ملزم به انتشار نامه ای که مخالف با خط فکری و رسانه ای آن هاست نمی کنند از سوی دیگر شبکه های اجتماعی اگرچه ظرفیت خوبی برای انتشار مطالب ، افکار و سیاست های صحیح اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و نامه اخیر رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی محسوب می شود اما استفاده از این شبکه ها نیازمند مدیریت دقیق و هوشمندانه با سازو کار مناسب است تا بیشترین بازخورد را در میان مخاطبان جهانی داشته باشد.
در همین راستا دفاع پرس به آسیب شناسی نحوه انتشار نامه رهبری در سطح رسانه ها و شبکه های اجتماعی پرداخته است:
مدیریت رسانه در غرب و در کشورهایی چون امریکا، انگلیس، آلمان یکپارچه است و این یکپارچگی به این دلیل است که تامین کننده های مالی یکسانی این رسانه ها را هدایت می کند، نامه مقام معظم رهبری اقدام غافلگیرانه ای بود که از جانب شخصیتی صورت گرفت که طی سه چهار سال گذشته در رسانه های غربی بایکوت شده بود و این به دلیل ترس از تاثیری بود که بعد از رسانه ای شدن و مطرح شدن چنین شخصیتی در رسانه ها بر روی جوامع می گذاشتند. بنابراین رسانه های غربی با تخریب چهره رهبری سعی کردند به رسانه ای شدن ایشان بپردازند.
نامه رهبری برای دولت ها و رسانه های غربی غافلگیر کننده بود
علت اینکه نامه مقام معظم رهبری با تاخیر منتشر شد اول به دلیل غافلگیر کننده بودن آن بود که بایستی آن را مدیریت می کردند و این تاخیر موجب می شد حرارت خبری آن کمتر می گشت. یک دلیل دیگر این بود که فقط رسانه های جمعی نیستند که این نامه را می توانستند منتشر کنند به طوری که در سال های گذشته و در انقلاب های عربی دیدیم شبکه های اجتماعی تاثیر بسزایی داشتند و با رسانه های جمعی رقابت می کردند .
اشتباهی که ما گاه مرتکب می شویم این است که گمان می کنیم رسانه ها مطالب مورد درخواست ما را منتشر می کنند حال آنکه این رسانه ها در راستای اهداف خود حرکت می کنند.
استفاده از شبکه های اجتماعی برای انتشار نامه رهبری نیازمند مدیریت و برنامه ریزی است
تصوری که بین برخی وجود دارد این است که شبکه های اجتماعی مثل شبکه لوله ای هستند که می توان هر محتوا یی را داخل آن ریخت و به سرعت منتشر می شود، در صورتی که این دیدگاه اشتباه است. شبکه اجتماعی فرهنگ و ادبیات خودش را دارد و بایستی دلیل موفقیت در شبکه های اجتماعی درک شود.به طور مثال الجزیره در جنگ اول غزه استفاده گسترده ای ازشبکه توییترش کرد و خبرنگارمستقر آنها در غزه اخبار خود را ابتدا توییت می کرد و بعد در رسانه منتشر می شد بنابراین میزان بازدید بالا می رفت بنابراین صرف اشتراک گذاشتن مطلبی در شبکه های اجتماعی کافی نمی توان به انتشار گسترده آن امید وار بود و نیازمند مدیریت و برنامه ریزی است.
نکته ای که درباره رسانه ای شدن و اهمیت آن وجود دارد این است که حتی اگر در صدر اخبار به طور منفی قرار بگیرید به نفع شما است مثلا در حملات 11 سپتامبر سعی شد چهره منفی از اسلام ارائه شود اما این اقدام آنها موجب گرایش بیشتر به اسلام در دنیا شد.
درباره رسانه های جمعی دو نکته خیلی مهم وجود دارد یکی آن که روی رسانه ها به عنوان انتقال دهنده مطالب ما نمی توانیم روی آن حساب کنیم.چراکه زمانی که کشورغربی چون آلمان یک اندیشکده برای مطالعات بر روی روسیه با هزینه ای بالغ بر دو نیم میلیون یورومعادل 12 میلیارد تومان در سال هزینه می کند رسانه خبری با هزینه های بالاتری اداره می شوند و نمی توانیم از آنها درخواست اجرای سیاست خود را داشته باشیم .
دوستان ایران آماده انتشار نامه رهبری
ایران دوستانی در غرب دارد و رسانه های مرتبط با سیاست های ما در جهان داریم از سوی دیگر اینترنت را رسانه ممستضعفین می نامند که می توانیم برای انتشار مطالب خود از آن استفاده کنیم.
مقام معظم رهبری فرمودند خیلی از آزادی خواهان در دنیا هستند و مبارزه می کنند و خواسته شان همان در مسیر اسلام است و خودشان از آن اطلاع ندارند .
در واقع ما در دنیا دو گروه دوست داریم یکی دوستانی که نمی دانند با ما هم مسیر و هم عقیده اند و دیگر دوستانی که برای جمهوری اسلامی زحمت کشیدند بنابراین اگر دوستان قدیم خود را پیدا کنیم و با دوستان جدیدی که با ما هم مسیر و عقیده هستند ارتباط برقرار کنیم دیگر نیازی به رسانه هایی چون بی بی سی و سی ان ان نداریم سخنان مقام معظم رهبری یک قرن دیگر هم قدیمی نمی شود پس هر موقع ما تلاش کنیم برای انتشار نامه رهبری موفق خواهیم بود.
از سوی دیگردر آینده باید شبکه سازی صورت بگیرد بنابراین از طریق ایجاد گروه های جوان و مردمی برای انتشار نامه رهبری که بهترین ساز و کاراست بایستی اقداماتی صورت گیرد.
مقام معظم رهبری به گفته خودشان یک دیپلمات نیست و یک انقلابی هستند پس بایستی مردم انقلابی برای انتشار نامه ایشان انقلابی رفتار کنند.
دوستان ایران همه طیف را در اروپا و آمریکا شامل می شوند بنابراین از طریق دوستان قدیمی باید دیگر دوستان ی که در مسیر ما هستند را مطلع کرده و آگاه سازی در سطح جهان انجام دهیم .
انتهای پیام/ح.ا