«پدافند غیرعامل» مقابله غیرنظامی هوشمند، علمی و مستمر با انواع تهدیدها

دشمنان از شبکه‌های اجتماعی که در ابعاد فرهنگی، سرویس‌های امنیتی، جاسوسی، سنجش اوضاع و احوال مردم و نحوه برانگیختگی جامه فعال هستند، بخشی از مردم را تحریک و آن‌ها را جهت‌دهی و آماده اعتراض می‌کنند. در هنگام شروع این تهدید، اگر دولت‌ها بتوانند مردم را اداره، کنترل و حفظ کنند، موفق به خنثی کردن تهدید خواهند شد.
کد خبر: ۳۹۷۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۷ - 27May 2020

«پدافند غیرعامل» مقابله غیرنظامی هوشمند، علمی و مستمر با انواع تهدیدهابه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، اساسی‌ترین اصل در پدافند غیرعامل شناسایی تهدید است. شناساییِ درست تهدید به جهت ماهیت، شکل و میزان اثرگذاری می‌تواند اقدامات پدافندی را در تقابل با تهدید مورد شناسایی، موثرتر کند.

از سوی، شناسایی دارایی‌ها و سرمایه‌های ملی نیز به جهت مقابله با انواع تهدیدهایی که متوجه این سرمایه‌هاست، بسیار مهم و راهبردی است. واضح است که دشمن برای ضربه‌زدن به زیرساخت‌های یک کشور، در پی شناسایی جذاب‌ترین، مؤثرترین و حتی حیاتی‌ترین بخش آن‌هاست تا بتواند آنها را با کمترین هزینه از چرخه خدمت‌رسانی خارج کند.

برای اینکه نوع و میزان تهدیدها، تجزیه، تحلیل و ارزیابی شود، شناسایی دکترین نظامی و میزان توانایی‌های کشور تهدیدکننده، بسیار تعیین کننده است؛ به‌طور مثال اگر تهدید از سوی کشور رقیب باشد و یا تهدید از جانب کشوری که دشمن شماره یک کشور و ملت است و یا تهدید از جانب کشوری باشد که به شکل نیابتی اقدام به تهدید کرده، شکل طراحی و اقدامات پدافندی دارای درجه‌بندی متفاوت خواهد بود.

برای شناسایی تهدیدها باید انواع و اقسام علوم و فناوری‌ها به‌کارگیری شده تا تهدید به خوبی شناسایی شود. شناسایی خوبِ تهدید با اقدام موثر پدافند رابطه مستقیم دارد.

نکته مهم این است که اقدامات پدافندی و در رأس آنها شناسایی تهدید در بستری به نام «باور» شکل می‌گیرد. باید باور کنیم که در جنگ هستیم و هر لحظه مورد تهدید دشمن.

این باور راهگشای پیروزی در تمام حربه‌های نظامی و غیرنظامی دشمن است؛ تهدیدها تابعی از نیت، انگیزه، قابلیت‌ها و الگوهای به کار گرفته شده توسط دشمن هستند و به شرایطی اطلاق می‌شوند که انسان و فضای زیست و فعالیت وی در معرض مخاطراتی چون نابودی و یا برهم زدن نظم قرار گیرد.

تهدیدها را می‌توان به دو بخش کلی «طبیعی و غیرطبیعی» تقسیم کرد؛

- تحلیل‌های طبیعی (سیل، رعد و برق، زلزله، طوفان، آتشفشان و...) به دلیل وجود سابقه و یکنواختی با استفاده از تجربه و علم و تکنولوژی قابل پیش‌بینی، کنترل و مدیریت هستند.

- تهدیدهای غیرطبیعی به دلیل انسان ساخت بودن می‌توانند در زمان‌ها و مکان‌های مختلف با تاکتیک‌های متفاوت و متناسب و آسیب‌پذیری‌های کشور هدف انجام پذیرند؛ با نوع اول تهدیدها کاملا متفاوت هستند. این نوع تهدید حاصل عناصری چون اراده، انگیزه و دشمنی انسان به همراه تکنولوژی و دانش است. دانش مستتر در عنصر فناوری، تکنولوژی و تاثیرهای آن در تهدیدها موجب می‌شود تا تحولات دائمی در تحلیل‌های انسان ساخت وجود آید.

تهدیدات انسان‌ساخت را می‌توان به دو دستی خارجی و داخلی تقسیم کرد. تهدیدهای خارجی از خارج کشور، امنیت ملی کشورها به خطر می‌اندازند و در حقیقت منشأ خارجی دارند. تهدید از سوی استکبار جهانی و سایر کشورهایی که با نظام اسلامی ایران مخالف بوده و تحت نظام سلطه بین‌المللی حرکت می‌کنند از این نوع است و در اشکال سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و... انجام می‌پذیرد.

تهدیدهای داخلی از درون مرزها، امنیت ملی کشور را به خطر می‌اندازند در حقیقت ریشه داخلی دارند. تهدیدهای انسان‌ساخت متناسب با اهداف دشمن و نوع و میزان آسیب‌پذیری‌های کشور هدف به اشکال مختلف سخت یا نظامی، مردم‌محور، اقتصادی، فناوری، پایه، سایبری، زیستی، پرتوی، الکترومغناطیسی، شیمیایی، سیگنالی، الکترونیکی و کالبدی تقسیم می‌شوند.

تهدیدهای سخت یا نظامی

یعنی خطرات ناشی از حمله با سلاح‌های نظامی نیروهای آموزش‌دیده نظامی که امنیت، جان و مال مردم و همچنین استقلال و وحدت ملی و توسعه پایدار کشور یا مناطقی از آن را با اختلال مواجه سازد.

اگر استقلال، حاکمیت، تمامیت ارضی، جمعیت، منابع، تأسیسات و ... در یک کشور مورد هجوم نیروهای نظامی کشور دیگر یا اتحاد و ائتلاف از کشورهای خارجی یا گروه‌های معارض مسلح داخلی قرار گیرد، آن کشور در معرض تهدید سخت واقع شده است.

در این نوع تهدید، اهداف عمدتاً تصرف سرزمین، ساقط کردن حاکمیت، انهدام تاسیسات، وارد کردن خسارت به منافع و منابع حیاتی یک کشور است و شاخص‌های تخریب، آتش‌سوزی، کشتار و انفجار در آن ظهور کاملی دارد؛ مانند بمباران، موشک‌باران، حملات توپخانه‌ای، خمپاره و... .

هشت سال جنگ همه‌جانبه، نمونه‌ای منحصر به‌فرد از تهدید سخت از سوی استکبار جهانی علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران بود تا حدی که با رهبری امام راحل، درایت و تدبیر مسئولان و فرماندهان شجاع و مجاهد و ملت خداجوی ایران اسلامی به فرصتی بزرگ برای یک جهش عظیم تبدیل و نقطه عطفی در رشد و تعالی در این کشور در ابعاد مختلف شد. مسلماً برخورد با این تهدید بزرگ، می‌تواند الگویی مناسب برای تقابل هوشمندانه با تمام تهدیدهای پیش رو باشد و سرچشمه‌ای که در تمام مراحل و مقاطع انقلاب اسلامی، مشتاقان و مجاهدان و خادمان این ملت خداجوی را در راه حفظ امنیت ملی سیراب کند.

تهدیدهای مردم‌محور

تهدیدهایی هستند که در آن مردم هدف مستقیم هستند و بیشتر در حوزه نرم‌افزاری سیستم‌ها و آسیب‌رسانی روحی و روانی به مردم معنا پیدا می‌کند؛ در این نوع تهدید، رسانه پایه تکنولوژیک محسوب می‌شود؛ دشمن با توسعه رسانه‌های خارج از کنترل دولت‌ها و با عبور از مرزها، رسیدن مستقیم به ذهن مردم را هدف‌گذاری کرده و باورهای مردم را از را سازماندهی و برای رسیدن به اهداف خود به‌کارگیری می‌کند؛ به‌طور مثال استفاده از شبکه‌های اجتماعی که در ابعاد فرهنگی، سرویس‌های امنیتی، جاسوسی، سنجش اوضاع و احوال مردم و نحوه برانگیختگی جامع فعال هستند، بخشی از مردم را تحریک، جهت‌دهی و آماده اعتراض می‌کنند. در هنگام شروع این تهدید، اگر دولت‌ها بتوانند مردم را اداره، کنترل و حفظ کنند، موفق به خنثی کردن تهدید خواهند شد.

تهدیدهای مردم‌محور می‌تواند در اشکال و اقسام مختلف بروز کند

جنگ نرم: هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانه‌ای که ملت‌ها را نشانه گرفته و بدون درگیری و استفاده از زور و اجبار، دولت‌ها را به انفعال و شکست وامی‌دارد. جنگ نرم اقدام پیچیده و پنهان متشکل از عملیات‌های سیاسی، فرهنگی و اطلاعاتی توسط قدرت‌های بزرگ جهان برای ایجاد تغییرات دلخواه و مطلوب در کشورهای هدف از جنگ روانی، جنگ سفید، عملیات روانی، براندازی نرم، انقلاب نرم، انقلاب مخملی، انقلاب رنگین و... از دیگر نام‌های این جنگ است.

جنگ بی‌قاعده

در این نوع جنگ، در یک عملیات متنوع، مستمر و هدف‌دار همراه با صبر و حوصله چندساله، پتانسیل نارضایتی به مردم منتقل و سپس به گونه‌ای هوشمندانه‌ای نارضایتی تا رسیدن به چالش تقویت می‌شود؛ در این جنگ، مردم‌ محوری‌ترین موضوع هستند و هدف آن کنترل و مدیریت مردم است.

جنگ اقتصادی

در این نوع جنگ که هم‌اکنون از سوی استکبار جهانی به‌صورت تمام‌عیار بر ملت ایران تحمیل شده، حمله با ابزار اقتصادی به تمام حوزه‌ها و مؤلفه‌های قدرت ملی کشور صورت می‌پذیرد. حوزه پول مانند ارز، ریال و منابع خارجی، حوزه تکنولوژی مانند قطعه، کالا و دانش، حوزه بازرگانی، ترابری، بیمه و حتی غذا و دارو.

آمریکایی‌ها در این جنگ از طریق فشارهای اقتصادی، روانی و عملی به دنبال امنیتی کردن فضای کشور هستند؛ آنها تلاش می‌کنند از طریق جنگ اقتصادی و پدید آوردن شرایط سخت معیشتی برای مردم، مسئولان و سیاست‌های نظام را عامل اصلی این وضعیت معرفی کنند، آنها با ابزارهای اقتصادی مانند پول، بانک، تحریم و محاصره اقتصادی جنگ روانی و عملیات اخلال‌گرایانه در بازار پول و سرمایه با هدف تضعیف و کاهش مقاومت ملی، تغییر رفتار نظام اسلامی و حتی انحلال آن را دنبال می‌کنند.

تحریم اقتصادی مدرن، جدیدترین جنگ اقتصادی است که آمریکایی‌ها علیه ملت ایران طراحی کرده‌اند؛ بین‌المللی شدن تحریم‌ها یکی از شاخص‌های متمایز جنگ اقتصادی مدرن با گذشته است. شیطان بزرگ به همراه همپیمانان خویش در دهه اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که مهمترین ابزار برای برخورد با ایران اسلامی ابزار مالی است؛ لذا بر نظام درآمدی و بانکی جمهوری اسلامی بیشترین تمرکز را کرده و از دلار به عنوان سلاحی اقتصادی برای تحمیل اراده خود بهره‌برداری می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص هدف دشمن جنگ اقتصادی می‌فرمایند: «هدف دشمنان اعمال فشار اقتصادی بر مردم ایران برای دلسرد کردن آنان از نظام اسلامی است.»

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار