سرهنگ وحیدی مطرح کرد؛

تغییر موازنه قدرت به نفع ایران با آزادسازی خرمشهر

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی گفت: با آزادسازی خرمشهر قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات و موضع‌گیری‌های سیاسی ارتقا یافت.
کد خبر: ۳۹۷۶۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱ - 20May 2020

تغییر موازنه قدرت به نفع ایران با آزادسازی خرمشهربه گزارش دفاع‌پرس از ارومیه، سرهنگ جلیل وحیدی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با محوریت اعلم برنامه‌های گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: رژیم صدام در حمله به ایران سه شهر را در مناطق مختلف ایران از جمله نفت‌شهر، مهران و خرمشهر را به عنوان شهرهای استراتژیک انتخاب و به تصرف درآورده بود از این روز آزادسازی این شهرها از اولویت‌های اساسی نیروهای ایرانی بود.

وی با اشاره به اینکه عملیات بیت‌المقدس برای آزادسازی خرمشهر، پادگان حمید و شهر هویزه طراحی و اجرا شد، افزود: این عملیات در ۲۵ روز و طی چهار مرحله اجرا شد و عملیاتی بسیار سرنوشت‌ساز بود که پس از گذشت دو سال از حمله صدام به ایران انجام می‌شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی با اشاره به دستاوردهای عملیات بیت‌المقدس ادامه داد: در این عملیات پنج هزار و ۳۸۰ کیلومتر از خاک ایران، دو شهر خرمشهر و هویزه، پادگان حمید و راه دسترسی به هشت پاسگاه مرزی کشور آزاد شد، ۱۹ هزار نفر از دشمن اسیر و ۱۷ هزار نفر کشته شدند، ۲۹ فروند هواپیمای جنگی و سه بالگرد دشمن ساقط و یک فروند بالگرد و ۴۰۰ تانک غنیمت گرفته و ۱۷۰ تانک منهدم شد.

وی با اشاره به اینکه تا عملیات بیت‌المقدس سازمان ملل سه قطع‌نامه علیه ایران صادر کرده بود، عنوان کرد: همه این قطع‌نامه‌ها بر علیه ایران و به نفع صدام بود و تنها قطع‌نامه‌ای که منافع ایران را در نظر گرفت، قطع‌نامه صادره پس از عملیات بیت‌المقدس بود که در نتیجه بالا رفتن قدرت چانه‌زنی ایران از نظر سیاسی به واسطه آزادسازی خرمشهر حاصل شد.

سرهنگ وحیدی بالا رفتن روحیه ملی، آشکار شدن وحدت نیروهای مسلح، ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران و تعظیم سایر کشورها در برابر قدرت ایران، مسلط شدن ایران به خلیج فارس و به وجود آمدن فرصتی برای موضع‌گیری قدرتمند سیاسی برای ایران در مذاکرات بین‌المللی در ارتباط با سرنوشت جنگ را از جمله دیگر دستاوردهای این عملیات برشمرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نخستین جلسه ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس چند روز برگزار شد، عنوان کرد: این ستاد ۱۴ کمیته دارد که در این جلسه مقرر شد این کمیته‌ها از سوم خرداد ماه تا آخر سال برنامه‌های مختلفی را برای گرامیداشت سالگرد دفاع مقدس طراحی و اجرا کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی با اشاره به برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس خاطرنشان کرد: برای این روز، ۴۰ سرفصل در نظر گرفته شده است که در ذیل هر کدام از این عناوین، ۴۰ برنامه اجرا می‌شود.

وی حمایت ۴۰ دستگاه دولتی برای تدوین ۴۰ کتاب، تولید ۴۰ فیلم، حمایت از ۴۰ پایان‌نامه، تجلیل از ۴۰ راوی دفاع مقدس در ۲۰ اسفند، اعزام ۴۰ هزار زائر به راهیان نور، برگزاری ۴۰ یادواره استانی برای گرامیداشت یاد شهدا، نصب ۴۰ ائلمان از بزرگان و شهدای استان در مناطق مختلف، برگزاری ۴۰ جشن ازدواج در گلزار شهدای گمنام و شناسایی ۴۰ رزمگاه را از جمله این برنامه‌ها برشمرد.

سرهنگ وحیدی مستندسازی عملیات آزادسازی خرمشهر و توزیع آن در بین مردم، برگزاری رژه موتوری، پخش فیلم‌ها و سریال‌های دفاع مقدس از صدا و سیما، تجلیل از پیشکسوتان ارتش، برگزاری مسابقات ورزشی بین نیروهای مسلح، آغاز تهیه مستند مادران شهدا، پروانه‌های بهشتی، رونمایی از بازی اندرویدی عملیات، روایت مجازی فرماندهان دفاع مقدس، عرضه کتاب با موضوع دفاع مقدس، برگزاری ویدئوکنفرانس کنگره ملی ایثارگران و تجلیل از هفت نفر از فرماندهان پیشکسوت و تهیه ویژه نامه با مصاحبه فرماندهان نظامی استان را برنامه‌های روز گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه برای نشر معارف دفاع مقدس و شهدا در آذربایجان‌غربی کم‌کاری شده است، تصریح کرد: اگر دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه هر کدام در طی سال‌های گذشته به وظیفه خود به خوبی عمل می‌کردند اینگونه غربت ارزش‌های دفاع مقدس در استان حس نمی‌شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی راه‌اندازی موزه دفاع مقدس، راه‌اندازی کتابخانه دفاع مقدس و تدوین دایره‌المعارف دفاع مقدس را از جمله اولویت‌های مهم این اداره‌کل در راستای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس برشمرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار