یادداشت/ رسول حسنی

بازنگری انقلاب اسلامی مهم‌ترین اقدام مسئولان فرهنگی است

انقلاب اسلامی ایران مصون از تحریف نیست و آنچه می‌تواند این انقلاب را از آفت تحریف نجات دهد، بازگشت به اصل انقلاب و تولید محتوا با محوریت اصول انقلاب است که این مهم بر عهده جامعه فرهنگی است.
کد خبر: ۳۹۸۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 27May 2020

بازنگری انقلاب اسلامی مهم‌ترین اقدام مسئولان فرهنگی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- رسول حسنی؛ هیچ انقلابی در تاریخ جنبش‌ها و نهضت‌های بشری مصون از آفت‌ها و آسیب‌ها نبوده و در طول زمان آن‌چنان دچار انحراف شده که با اصل آن زاویه 180 درجه‌ای پیدا کرده است.

انقلاب اسلامی ایران نیز نمی‌تواند از این قاعده مستثنی باشد، هجمه‌هایی که علیه ایران اسلامی صورت می‌گیرد آن‌چنان زیاد است که نباید با بی‌تفاوتی از کنار آن گذشت. هدف این هجمه‌ها نیز جز سرنگونی این انقلاب چیز دیگری نیست.

در این میان ایادی ظاهرالصلاح غرب که در کسوت هنرمند، سلبریتی‌، سیاست‌مدار و... در کشور مشغول فعالیت هستند نیز در صدد وارد آوردن آسیب به پیکره انقلاب اسلامی هستند. غفلت مدیران فرهنگی و هنرمندان متعهد بهترین زمینه برای رشد این آفت‌هاست.

اگر اصول انقلاب به‌صورت مرتب و پیوسته توسط جامعه فرهنگی مورد بازنگری قرار بگیرد فضای عرض‌اندام از بدخواهان و بداندیشان گرفته خواهد شد، اگر به شبهه‌افکنی‌های معاندان پاسخ به‌موقع داده نشود و با تولید محتوای صحیح مواضع و اصول انقلاب تبیین نشود نسل آینده چگونه می‌توانند درکی از ماهیت انقلاب اسلامی داشته باشند.

اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه‌های جمعی نه‌تنها اصول انقلاب را در آثار خود مورد واکاوی قرار نداده‌اند که حتی داستان‌های انقلاب را نیز بازتولید نکرده‌اند. آنچه از وقایع انقلاب در قاب تصویر به دست ما رسیده است معطوف به آثار سینمایی دهه 60 و ندرتاً سال‌های ابتدایی دهه 70 می‌شود. متأسفانه هرسال که از تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی فاصله می‌گیریم کمتر و کمتر با آثاری مواجه می‌شویم که موضوعات انقلاب اسلامی را دست‌مایه کار خود قرار داده باشد.

جامعه فرهنگی نباید به موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی به چشم موضوعات بایگانی شده نگاه کنند و به مناسبتی سراغ آن‌ها بروند و آثاری سفارشی مناسبتی خلق کنند. چنین نگاه و اقدامی جز خیانت به انقلاب معنای دیگری ندارد.

جز این نکته که گذشت، مگر جامعه فرهنگی جز این‌که در خدمت انقلاب اسلامی و رشد، تعالی، توسعه و صدور آن باشند وظیفه دیگری دارند؟ اگر انقلاب اسلامی در مرحله‌ای از حیات خود آسیب ببیند بیش از آنکه سیاسیون مقصر باشند اهل فرهنگ باید پاسخ‌گو باشند. در جنگ نرم اهل سیاست نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. پیروزی در این میدان خطیر جز با حضور متعهدانه و حداکثری جامعه فرهنگی امکان‌پذیر نخواهد بود.

ناگفته پیداست که حضور صرف نیز کاری از پیش نخواهد برد، بلکه آنچه اهمیت دارد حضور تأثیرگذار و حرکت‌آفرینی است که جهت را مشخص و مسیر را برای دیگران روشن کند. هنرمندان این عرصه نه‌تنها باید پاسخ‌گوی عربده‌جویی‌های هجمه‌های فرهنگی معاندان باشند که باید نگاه به درون نیز داشته باشند و به‌اصطلاح با نقد درون گفتمانی روح انقلاب اسلامی را از خطر رکود و رخوت در امان بدارند. 

انتهای پیام/161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار