یک پژوهشگر فضای مجازی:

مسئولان در حوزه فضای مجازی خانواده ایرانی را فراموش کرده‌اند/ وضعیت فعلی مناسب نیست

«حسین نوری‌خواه» درباره وضعیت کشور در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: متأسفانه برخی از مسئولان در کشورمان خانواده ایرانی را فراموش کرده‌اند و توجهی به این مقوله ندارند.
کد خبر: ۳۹۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵ - 27May 2020

مسئولان در حوزه فضای مجازی خانواده ایرانی را فراموش کرده‌اند/گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: حوزه فضای مجازی یکی از مقولاتی است که جوامع مختلف را امروز به خود درگیر کرده و در جامعه ما نیز گسترش شبکه‌های اجتماعی و استفاده از فضای مجازی خانواده‌ها را با چالش‌های مختلفی مواجه کرده است. 

بدون شک استفاده بی رویه و بدون برنامه از شبکه های اجتماعی و مصرف کننده صرف بودن، می‌تواند تبعات بسیار سنگینی به دنبال داشته باشد. و نیاز است که هم مسئولان و هم خانواده ها به این مقوله توجه ویژه‌ای داشته باشند. 

حسین نوری‌خواه (مدرس دانشگاه و پژوهشگر فضای مجازی) در گفت‌وگویی درباره خوب یا بد بودن فضای مجازی اظهار داشت: اگر منظور ما از شبکه‌های مجازی، داخلی‌ها باشد، قوانین کشور در آن جاری است و اگر کوتاهی شده امکان مدیریت و پیگیری آن وجود دارد. اگر فضای مجازی را نرم‌افزار‌های خارجی بدانیم، قوانین ایران در آن وجود ندارد و اگر محتوایی می‌بینیم که در فرهنگ ما مبتذل است، در کشور‌های دیگر عادی است.

وی تأکید کرد: ابتدا باید تکلیف‌مان را روشن کنیم که فرهنگ و تمدن ایرانی برای ما اهمیت دارد یا اینکه می‌خواهیم از یک نرم‌افزار آمریکایی به صورت رایگان استفاده کنیم.

نوری‌خواه با بیان اینکه متأسفانه برخی از مسئولان در کشورمان خانواده ایرانی را فراموش کردند، افزود: متأسفانه محتوا‌هایی که هیچ سنخیتی با فرهنگ‌مان ندارد منتشر می‌شود و به نظر می‌رسد واقعاً خواهان چنین شرایطی هستند و این دوگانگی در حاکمیت ما وجود دارد که بعضی معتقدند هرگونه برخورد با شبکه‌های اجتماعی خارجی بد است و بعضی دیگر هم به شدت آن را نفی می‌کنند. معتقدم واقعاً این ابتذال وجود دارد و قابلیت حل و فصل آن تنها با سیاست‌گذاری و جلوگیری از فعالیت بی‌قانون شبکه‌های اجتماعی ممکن است.

از دیدگاه یک ایرانی مسلمان وضعیت فعلی مناسب نیست

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر فضای مجازی درباره وضع موجود ایران در زمینه فضای مجازی توضیح داد: از دیدگاه یک ایرانی مسلمان وضعیت فعلی مناسب نیست و شاید آمریکایی‌ها خیلی راضی باشند که شبکه اجتماعی خودشان را در کشورمان راه انداخته‌اند و پخش زنده‌های شبانه که گهگاه با محتوای نامناسب است، ممکن است چندصد هزار بازدید کننده داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا آمریکایی‌ها اجازه می‌دهند که در داخل کشورشان فضای مجازی بدون سیاست پیش برود، گفت: قطعاً این طور نیست و شرکت اینستاگرام مالک دارد و مالک او به دقت در محتوا دخالت می‌کند. به عنوان مثال، فردی از دیدگاه خودش درباره حق طلاق نظر داد که از نظر آن‌ها این خوب نبود و پستش را پاک کردند؛ بنابراین، این فضا از دست ما خارج است، اما رها شده نیست.

نوری‌خواه با اشاره به اینکه قدرت و مدیریت فضای مجازی در دنیا قابل بحث است، افزود: بخشی از فضای مجازی هنوز به دست آمریکاست و شبکه‌های مجازی را از حیطه اختیار دولتی در بعضی موارد خارج کرده تا بتواند به خوبی آن را مدیریت کند. ما باید تکلیف خودمان را بدانیم که اگر به ما پاسخگو نیستند، چرا باید در داخل ایران فعالیت کنند.

وی تأکید کرد: باید شبکه‌هایی داخل ایران فعالیت کنند که در داخل کشور دفتر دارند و قوانین ما را رعایت می‌کنند. بعضی از شرکت‌های بین‌المللی اگر استاندارد‌ها را رعایت نکنند و مثلاً حریم خصوصی را نقض کنند، میلیارد‌ها دلار جریمه می‌شوند.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر فضای مجازی در خاتمه عنوان کرد: مدل حاکمیت غرب صرفا دولتی نیست بلکه شرکت‌های بزرگشان در حاکمیت شریک است و مدل آن‌ها اقتصاد سرمایه‌داری است.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها