14 خرداد از راه رسید؛

بازتاب رسانه‌ای رحلت امام امت در جهان/ انتظار فرجی که در نیمه خرداد محقق شد

روزنامه «دیلی‌تلگراف» پس از رحلت امام می‌نویسد: صحنه‌هایی که از هیجان و اندوه و ماتم مردم ایران در مراسم خاکسپاری آیت‌الله خمینی دیده می‌شود هشداری است به دشمنان ایران که میراث رهبر ایران این توان را دارد که مردم را به راحتی علیه دشمنان این کشور بسیج و متحد کند.
کد خبر: ۳۹۹۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 03June 2020

بازتاب رسانه‌ای رحلت امام امت در جهان/ انتظار فرجی که در نیمه خرداد محقق شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، 14 خرداد روزی سخت برای ملت ایران در تاریخ معاصر است. روز وداع مردم قدرشناس ایران اسلامی با امام‌خمینی (ره) پیر و مراد خود. چهاردهم خردادماه سال 1368 روزی بود که ایران سراسر عزادار و سیاه‌پوش شد.

بلافاصله پس از شنیدن خبر تلخ و ناگوار ارتحال امام امت جمعیت چند میلیونی خود را از جای جای ایران مویه کنان به تهران رساندند، تا در مراسم تشییع و وداع با پیر جماران شرکت کنند و یک روز تاریخی را رقم بزنند. وداع ملت ایران تنها یک خداحافظی ساده با مراد و مقتدای خود نبود، بلکه بدرقه باشکوه با یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین شخصیت‌های مهم جهان بود. 

در واقع انتظار فرجی که امام خمینی (ره) چند ماه قبل در شعر معروفش از آن نام برده بود محقق شد و روح خدا به خدا پیوست و به آرامش ابدی در جوار حق دست یافت.

14 خرداد سال 1368 و روزهای بعد از آن رسانه‌های داخل و خارج در آن زمان مهمترین خبری که درگیر پوشش آن بودند، ارتحال امام خمینی (ره) و به دنبال آن انتصاب حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی بود.

روزنامه «تایمز» انگلیس در گزارشی به مناسبت رحلت امام خمینی(ره) با اشاره به شخصیت مردمی رهبر کبیر انقلاب و رابطه عاطفی توده‌های ایرانی با ایشان نوشت: آیت‌الله خمینی مردی بود که مردم عادی را با کلام جادویی خود مسحور می‌کرد، رهبر ایران به زبان مردم عادی سخن می‌گفت و به طبقات فقیر و محروم اعتماد به نفس می‌بخشید که این احساس آن‌ها را قادر ساخت تا در جریان انقلاب هرکسی که در برابرشان ایستادگی کنند از سر راه بردارند.

روزنامه واشنگتن‌پست با پوشش خبر ارتحال امام خمینی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و در نتیجه آن تسخیر سفارت آمریکا در ایران و تسخیر لانه جاسوسی نوشت: آیت‌الله خمینی شاه ایران را برانداخت و آمریکا را تحقیر کرد.

روزنامه «هرالد تریبون» درباره شخصیت انقلابی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در گزارشی نوشت: آیت‌الله خمینی انقلابی خستگی‌ناپذیری بود که تا آخرین لحظه حیات به آرزوی خود برای پی‌ریزی یک جامعه اسلامی و حکومت اسلامی در ایران وفادار ماند، آیت‌الله خمینی در آنچه برای سرزمین و ملت خود می‌خواست لحظه‌ای درنگ نکرد.

«دیلی‌تلگراف» روزنامه انگلیسی در گزارشی به حضور میلیونی مردم ایران در مراسم تدفین حضرت امام (ره) می‌پردازد که در بخشی از آن آمده است: آیت‌الله خمینی با اتکا به ارزش‎های اسلامی و پس‌زدن هرگونه نفوذ سیاسی غرب در صحنه سیاست ایران و تأکید بر استقلال کشور ایران به همچنین مقامی دست یافته‌است. این روزنامه می‌افزاید: صحنه‌هایی که از هیجان و اندوه و ماتم مردم ایران در مراسم خاکسپاری آیت‌الله خمینی دیده می‌شود هشداری است به دشمنان ایران که میراث رهبر ایران این توان را دارد که مردم را به راحتی علیه دشمنان این کشور بسیج و متحد کند.

خبرگزاری رویترز نیز با تأکید بر وجه آمریکاستیزی و استعمارستیزی انقلاب اسلامی و به ویژه شخصیت اصلی آن امام خمینی (ره) نوشت: بعید به نظر می‌رسد که پس از درگذشت آیت‌الله خمینی روابط ایران و آمریکا بهبود یابد.

بنابراین گزارش، امام در زندگی پربار و برکت خود با تکیه به نیروی لایزال الهی، کمک مردم و همت بلند و استکبارستیزی‌اش، نسخه طاغوت را برای همیشه پیچید و سنگ بنای انقلاب اسلامی را به خوبی بنا نهاد و با دلی‌ آرام‌ و با قلبی‌ مطمئن‌ و روحی‌ شاد به دیار محبوب خویش شتافت.

شعر معروف امام خمینی (ره):

از غم دوست در این میکده فریاد کشم
دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم

داد و بی داد که در محفل ما رندی نیست
که برش شکوه برم، داد ز بیداد کشم

شادیم داد، غمم داد و جفا داد و وفا
باصفا منت آن را که به من داد کشم

عاشقم، عاشق روی تو ، نه چیز دگری
بار هجران و وصالت به دل شاد ،کشم

در غمت ای گل وحشی من، ای خسرو من
جور مجنون ببرم، تیشه فرهاد کشم

مُردم از زندگی بی تو که با من هستی
طرفه سرّی است که باید برِ استاد کشم

سال‌ها می‌گذرد، حادثه‌ها می‌آید‌
انتظار فرج از نیمه خرداد کشم

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها