یادداشت/ اکبرصفرزاده

لزوم استفاده جدی از ظرفیت‌های رسانه برای حذف قوانین زائد

شناسایی و حذف قوانین زائد بدون همکاری همه دستگاه‌ها، نیروهای دولتی و رسانه‌های موجود در کشور تقریبا غیرممکن است. لازم است تمامی رسانه‌های کشور با جدیت بسیار بیشتری نقد و بررسی قوانین موجود در کشور را دنبال کنند و حتی در صورت لزوم بخش ویژه‌ای را برای پیگیری این امر مهم در نظر بگیرند.
کد خبر: ۳۹۹۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۰ - 05June 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- اکبرصفرزاده؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فرمودند: «همکاری نمایندگان با یکدیگر، درهم‌تنیدگی تجربه‌ی مجرّبان با شور و حرارت جوانان و تازه‌واردان، مسابقه در عمل پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهمّ جهانی و داخلی، اهتمام به مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات، صدور آرامش و اطمینان به افکار عمومی کشور در نطقها، تعامل برادرانه با قوای مجریّه و قضائیّه، نسخ قوانین زائد و مزاحم، و اجتناب از تکثّر و تراکم قوانین، توصیه‌های دیگر اینجانب به شما نمایندگان ملّت است.

مطمئنّم که رعایت این سرفصل‌ها به ملّت ایران ثابت خواهد کرد که انتخاب آنان درست بوده است، و میل به حضور در انتخابات را در آنان افزایش خواهد داد. تقوا و توکّل و اعتماد به خدا را سرمایه‌ی بی‌پایان خود بدانید و با قدرت و جدّیّت حرکت کنید. خدا یارتان باد».

نمایندگان مجلس در غایت آرمانی خود همیشه و در همه حال باید یک چشم به قرآن مجید داشته باشند و یک چشم به قوانین کشورهای توسعه یافته و با تکیه بر این دو بازوی قدرتمند، بهترین و کاملترین قانون ها را برای مردم ایران وضع کنند.

بسیاری از موضوعاتی را که ما امروز با آن درگیر هستیم کشورهای توسعه یافته دیروز با آن درگیر بوده اند و به بضاعت خود راهکارهای قانونی مناسبی را برای آن موضوع تعریف کرده‌اند، همان طور که آنها در طول تاریخ در بسیاری از مسائل از ما الگو برداری کرده اند ما نیز می‌توانیم در مسائل مختلف از تجربیات آنها استفاده کنیم.

برخی قوانین موجود در ایران نه با قرآن مجید هم خوانی‌های کافی را دارند و نه الگو گرفته از کشورهای توسعه یافته هستند؛ به عنوان مثال قانونی که به برخی بانک‌ها اجازه می‌دهد سود بدهند و سود بگیرند نه منطبق با قرآن است نه الگو گرفته از کشورهای توسعه یافته! به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی حدودا 2000 جرم در قوانین ایران تعریف شده است! استاندارد بین‌المللی تعریف جرم در دنیا 40 الی 50 مورد است؛ یعنی مجلس ما در ادوار مختلف چیزی در حدود 1950جرم بیشتر از حد متعارف تعریف کرده است؛ این مساله نیز نه منطبق بر قرآن است و نه الگو گرفته از کشورهای توسعه یافته.

شناسایی و حذف قوانین زائد بدون همکاری همه دستگاه‌ها، همه نیروهای دولتی و همه رسانه‌های موجود در کشور تقریبا غیرممکن است. به نظر می‌رسد تمامی قوانین موجود در کشور باید از منظرهای مختلف اعم از دیدگاه یک تاجر، یک مفسر قرآن، یک تولیدکننده، یک رئیس اداره، یک کارمند، یک حقوقدان و..... مورد نقد و بررسی قرار گیرد و این کار آن قدر ادامه پیدا کند تا یا آن قانون مزاحم اصلاح شود یا حذف.

لازم است تمامی رسانه‌های کشور با جدیت بسیار بیشتری نقد و بررسی قوانین موجود در کشور را دنبال کنند و حتی در صورت لزوم بخش ویژه ای را برای پیگیری این امر مهم در نظر بگیرند؛ بخشی که علاوه بر نقد و بررسی قوانین موجود، دیدگاه های قرآن در مورد آن موضوع را مطرح کند و علاوه بر آن تجربیات کشورهای مختلف را جلوی چشم مخاطبان بگذارد.

مجلس و دولت محترم می تواند برای تسریع این امر مهم، پاداش هایی مادی و معنوی را برای تمامی کارمندانی که در غالب مقاله های منتشر شده در رسانه های معتبر، قوانین را مورد نقد و بررسی قرار می دهند در نظر بگیرد و آنها را به این کار مهم و ارزشمند تشویق کند. مدیران و کارمندان ما هر روز با این قوانین از یک سو و مردم از سوی دیگر سر و کار دارند و بهتر از هر کس دیگری می توانند ایرادها و نواقص را گوشزد کنند.

اگر یک مدیر یا یک کارمند با یک مقاله خود باعث شود یک نهاد اضافه، یک قانون اضافه، یک پست مدیریتی اضافه برداشته شود و یا به عنوان مثال افرادی که در قوه قضائیه فعالیت می کنند با نظرات سازنده خود باعث شوند ورودی پرونده ها به دادگاه نصف شود به طور حتم بار مالی و معنوی بسیار زیادی از دوش حاکمیت برداشته می شود و این بسیار ارزشمند است.

در حقیقت تشویق های مالی دولت به کارمندان خود بابت نقد و بررسی قوانین هزینه نیست، سرمایه گذاری است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها