شکست نمایش عوام‌فریبانه عربستان/ کنفرانسی که بر روی خون یمنی‌ها برگزار شد

کنفرانس ریاض که به بهانه جمع آوری کمک های مالی برای یمن برگزار شد نه تنها نتوانست مبالغ لازم را جمع آوری کند بلکه نشان داد که سعودی ها هنوز به اهرم عوام فریبی در قبال یمن دل خوش کرده اند.
کد خبر: ۳۹۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱ - 04June 2020

شکست نمایش عوام‌فریبانه عربستانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‎پرس، از چند هفته قبل، مقامات سعودی نگران گسترش ویروس کرونا در یمن شدند و با استفاده از بازوهای رسانه‌ای خود، تبلیغات گسترده ای را برای برگزاری یک کنفرانس مجازی با هدف جمع آوری کمک‌های بشر دوستانه برای یمنی‌ها به راه انداختند.

سعودی‌ها در این تبلیغات رسانه‌ای از هیچ تلاشی برای نشان دادن وضعیت فاجعه بار بهداشتی در یمن و لزوم کمک رسانی به مردم این کشور فروگذار نکردند. ملک سلمان پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولی عهد این کشور دستور دادند تا یک نشست مجازی برای اعطای کمک‌های مالی به یمن با مشارکت سازمان ملل برگزار شود.

سازمان ملل پیش از این اعلام کرده بود که نیازمند جمع آوری دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای کمک به یمن است. در کنفرانس ریاض که روز گذشته به صورت مجازی برگزار شد تنها یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار جمع آوری شد که به نوعی شکست این کنفرانس برای تحقق هدف خود به شمار می‌رود. امارات در این نشست شرکت نکرده و هیچ کمکی هم ارائه نداد؛ در حالیکه آمریکا و انگلیس که منابع اصلی صدور سلاح به عربستان و تشدید جنگ در یمن هستند تلاش کردند با ارائه کمک، وجهه انسان دوستانه ای از خود نشان دهند.

سعودی‌ها قبل از آنکه چنین کنفرانس‌هایی برگزار کنند باید به سؤالات مهمی در خصوص یمن پاسخ بدهند.

اوضاع فاجعه بار مناطق تحت کنترل عناصر عربستان و امارات در یمن

سعودی‌ها در حالی خود را در صف نخست جمع آوری کمک‌های مالی برای یمن نشان می‌دهند که اصولاً عامل به وجود آمدن بحران کنونی در یمن، آغاز تجاوز نظامی ائتلاف ریاض به این کشور در سال ۲۰۱۵ به شمار می‌رود.

پیش از این نیز سعودی‌ها و اماراتی‌ها تلاش کرده اند با توزیع بسته‌های کمک غذایی در میان مردم به ویژه در ماه مبارک رمضان علاوه بر آنکه در میان مردم این کشور جنگ زده عملیات روانی به راه بیاندازند، در میان افکار عمومی جهان نیز خود را کشورهای حامی حقوق بشر جلوه دهند که در مقابل نیروهای انصار الله به دنبال بهبود زندگی مردم هستند.

این در حالیست که در مناطق جنوبی یمن به ویژه عدن که عموماً کنترل آنها به دست نیروهای موسوم به «کمربند امنیتی» تحت حمایت امارات و دیگر مناطق تحت کنترل نیروهای دولت فراری یمن وابسته به عربستان است، شرایط بسیار فاجعه بار بوده به طوریکه علاوه بر نبود برق و خدمات پزشکی و اجتماعی، عملیات ترور و ناامنی در این مناطق بیداد می‌کند.

یمنی‌های ساکن جنوب بارها علیه حضور عناصر وابسته به عربستان و امارات دست به برگزاری اعتراضات و تظاهرات زده اند اما با برخورد عناصر امنیتی رو به رو شده و حتی توسط آنها بازداشت و شکنجه شده اند.

سعودی‌ها قبل از آنکه اقدام به برگزاری چنین کنفرانس‌هایی برای انحراف افکار عمومی در جهان عرب و جامعه بین الملل کنند بهتر است نگاهی به اوضاع مناطق تحت کنترل عناصر وابسته به خود در یمن بیاندازند.

تشدید جنگ قدرت میان ریاض و ابوظبی بر سر یمن

از سوی دیگر تشدید اختلافات میان مقامات سعودی و اماراتی در قبال پرونده یمن و گسترش مناطق تحت نفوذ هر کدام از این کشورها، باعث شده تا درگیری‌های جدیدی به سلسله درگیری‌های نظامی موجود در یمن اضافه شده و به تبع آن اوضاع مردم این کشور نسبت به قبل وخیم‌تر شود.

اماراتی‌ها چشم طمع به گسترش مناطق تحت نفوذ خود به ویژه در جزیره سقطری دارند اما در این منطقه رقیبی به نام عربستان سعودی وجود دارد که از طریق عناصر نیابتی خود مانع پیشروی عناصر وابسته به امارات می‌شود.

درست است که دو کشور به صورت مستقیم علیه یکدیگر در یمن اعلام جنگ نکرده اند اما بررسی تنش‌ها و درگیری‌ها میان عناصر تحت حمایت آنها نشان می‌دهد که از این اوضاع خیلی هم ناراضی نبوده و چه بسا دستوراتی به این عناصر برای مقابله با کشور رقیب می‌دهند. عدم مشارکت امارات در کنفرانس روز گذشته ریاض نیز نشانه‌ای از همین اختلافات و درگیری‌ها به شمار می‌رود.

مسئولان دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن بارها اعلام کرده اند که امارات به آنها خیانت کرده و به دنبال گسترش نفوذ خود در جنوب یمن است.

مناطق جنوبی یمن نه تنها شاهد درگیری میان عناصر وابسته به عربستان از یکسو و امارات از سوی دیگر هستند بلکه درگیری‌هایی میان عناصر وابسته به امارات با یکدیگر در استان سقطری نیز در جریان است.

همین چند وقت پیش بود که در یکی از پادگانهای عناصر تحت حمایت امارات در منطقه «سوق» واقع در استان سقطری درگیری‌هایی میان نیروهای نظامی و فرماندهان آنها به وقوع پیوست. این دومین درگیری در پادگان‌های عناصر تحت حمایت امارات در سقطری به شمار می‌رود.

سنگ اندازی در مسیر انصارالله برای بهبود وضعیت یمنی‌ها

سعودی‌ها علاوه بر آنکه نیروهای انصارالله یمن را به انواع ادعاها در خصوص وخیم کردن اوضاع یمنی‌ها متهم می‌کنند بلکه خود نیز وارد عمل شده و در میدان، تلاش‌های این جنبش را برای بهبود وضعیت یمنی‌ها در سایه گسترش کرونا و تخریب زیر ساختهای کشور ناکام می‌گذارند.

بحث توزیع مواد غذایی در میان یمنی‌ها و دریافت کمک‌های بشر دوستانه از سازمان ملل یکی از مهمترین بحث‌ها در این خصوص است. در حالیکه سازمان ملل بارها مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل استفاده برای یمنی‌ها ارسال کرده، نیروهای انصارالله مانع توزیع آنها در میان مردم شده اند. این مسأله باعث شده تا سعودی‌ها تبلیغات رسانه‌ای گسترده علیه انصارالله انجام دهند.

علاوه بر این، سعودی‌ها کشتی‌های حامل سوخت و مواد غذایی را در بندر الحدیده توقیف کرده و مانع آن می‌شود که بار این کشتی‌ها میان مردم جنگ زده یمن توزیع شود. نیروهای انصارالله بارها از سازمان ملل و جامعه جهانی خواسته اند برای پایان دادن به این دزدی دریایی سعودی‌ها وارد عمل شوند اما تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

ادعای کمک در سایه محاصره و حملات هوایی

روزی نیست که خبری از حملات هوایی متجاوزان سعودی علیه مناطق مختلف یمن به ویژه مناطق مسکونی و زیر ساختهای بهداشتی از جمله بیمارستان‌ها منتشر نشود. شدیدترین این حملات، بمباران انبارهای مواد غذایی و دارویی در یمن است که نشان می‌دهد سعودی‌ها فقط اهداف نظامی را برای نابود کردن دنبال نمی‌کنند بلکه به دنبال نسل کشی در این کشور هستند.

همین چند روز پیش بود که در جریان تجاوز ائتلاف سعودی به منطقه «الحالی» در الحدیده ۴ نفر شهید و ۱۸ نفر به شدت زخمی شدند. وزارت بهداشت یمن نیز با صدور بیانیه ای جنایت ائتلاف متجاوز سعودی در منطقه «الحالی» واقع در الحدیده را به شدت محکوم کرد. جنایت اخیر در الحدیده نشان از آن دارد که ائتلاف متجاوز همچنان به نقض توافق استکهلم ادامه می‌دهد و بر ریختن خون یمنی‌ها اصرار دارد.

یمنی‌ها در حال حاضر توسط ائتلاف سعودی محاصره شده و نمی‌توانند کمک‌های ارسالی از دیگر کشورها را دریافت کنند. در چنین شرایطی وقتی سعودی‌ها دم از کمک و تلاش برای جمع آوری حمایت مالی برای یمنی‌ها می‌زنند، تصویری از مفاهیم متناقض و متضاد در میان افکار عمومی جهان نقش می‌بندد که قابل تفسیر و توجیه نیست.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها