معاون فرهنگی وزیر ارشاد: رقیب صنف ناشران نیستیم

محسن جوادی در جلسه تکریم و معارفه مشاور اجرایی خود گفت: به هیچ وجه رقیب صنف نشر نیستیم، بلکه موافق تعامل سازنده با این صنف هستیم.
کد خبر: ۴۰۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴ - 08June 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم تکریم و معارفه مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی، محمدمهدی احمدی، مدیرکل حوزه وزارتی، مدیران ستادی معاونت امور فرهنگی، ایوب دهقان‌کار و علیرضا اسماعیلی روز دوشنبه (۱۹ خردادماه) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

جوادی: به هیچ وجه رقیب صنف نشر نیستیم، بلکه موافق تعامل سازنده با آنان هستیم

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این مراسم ضمن بیان اینکه برای تودیع و معارفه امروز لازم بود جلسه مفصلی در تقدیر از زحمات آقای ایوب دهقان‌کار و خیرمقدم به علیرضا اسماعیلی داشته باشیم، اظهار داشت: شرایط کشور به نحوی پیش رفت که باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، از این رو به این جلسه بسنده کردیم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد: رقیب صنف ناشران نیستیم

وی افزود: باید در این مقطع از تلاش‌های آقای دهقان‌کار که تا به امروز مشاور اجرایی را عهده‌دار بودند به واسطه اخلاق نیکو و برخورد خوب با اهالی چاپ و نشر تشکر کنم. ایشان در حوزه مشورت و اهالی فن، تعامل خوبی داشتند، وقت زیادی صرف می‌کردند تا مشکلات بلافاصله برطرف شود.

به گفته معاون فرهنگی وزیر ارشاد باید از آقای اسماعیلی که این مسئولیت را پذیرفتند، تشکر کنم. خدا را شاکریم که شرایطی پیش آمد و توانستیم در خدمت ایشان که سابقه زیادی در امور اجرایی وزارت ارشاد در استان‌ها داشتند، باشیم. آقای اسماعیلی در ستاد نیز حضور داشته و از تجربیات خوبی برخوردارند. تخصص خوبی در حوزه فرهنگ داشته و به خوبی با این حوزه آشنا هستند.

وی با بیان اینکه ایشان با حضور در کشورهای مختلف دارای تجارب متعدد است، گفت: امیدواریم تعامل خوب و حسن سلوک که در دوره ایوب دهقان‌کار در معاونت شاهد بودیم در دوره او نیز استمرار یابد و کارهای ماندگاری ثبت شود.

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مشکل معاونت،‌ وضعیت رفاهی اجتماعی ستاد و مؤسسات است، عنوان کرد: ما باید سعی کنیم آموزش‌هایی را در جهت ارتقای کارکنان داشته باشیم. همچنین تعامل خوب با صنف نشر از دیگر اولویت‌هاست، زیرا ما بدون صنف نشر چیزی نیستیم. هر چه آنها قوت بگیرند، ما قوت گرفته‌ایم. به هیچ وجه رقیب صنف نیستیم، بلکه موافق تعامل سازنده با آنان هستیم. هر ارزشی به صنف داده شود، در نهایت ما موفق‌تر شدیم.

جوادی با بیان اینکه دهقان‌کار در هر شرایطی کار می‌کرد و اغلب مرا شرمنده خود می‌کرد، گفت: ما همین انتظار را در دوره جدید هم داریم و نباید سختی‌ها ما را متوقف کند.

وی در پایان سخنان خود با بیان یک حدیث قدسی خاطرنشان کرد: در حدیث قدسی آمده، هر کسی در مورد خداوند متعال به هر نحوی بیندیشد، آنگونه با او تعامل می‌شود. اگر فکر کند همه چیز خراب خواهد شد، اینگونه خواهد شد، اما اگر فکر کند خداوند کمک خواهد کرد، قطعا یاری خداوند را خواهد دید. ما در سخت‌ترین شرایط کار را پیش بردیم و فقط قوم کافرون هستند که از رحمت خدا به دورند. ما کار را پیش می‌بریم و به خدا ظن خوب داریم، امیدواریم خداوند هم آنگونه با ما تعامل کند.

احمدی: آقای دهقان‌کار را فردی مؤدب و بسیار سختکوش دیدم

محمدمهدی احمدی گفت: حوزه فرهنگ، ویژگی‌هایی دارد و معاونت فرهنگی نیز دارای ویژگی‌هایی است که شاید هیچ معاونتی این ویژگی‌ها را دارا نباشد. در یک مقوله، جامعه‌شناسان فرق فرهنگ و اقتصاد را اینگونه بیان می‌کنند که در بخش اقتصاد استاندارد بین ماهیت شاغل و شغل دارای تعارض است.

وی افزود: کار کردن در این حوزه ویژگی‌های معنوی بسیاری دارد که در کنار آن اجر اخروی را نیز در پی دارد، چون با مجموعه انسان‌هایی در ارتباطیم که در رشد آنها نقش داریم. کمک به انسان‌ها منجر به کمک خدا به بندگان می‌شود.

احمدی با بیان اینکه حوزه فرهنگ، حوزه ارتقا و رشد است و کارگزاران این حوزه مورد عنایت خداوند هستند، گفت:‌ در این دوره آقای دهقان‌کار را فردی مؤدب و بسیار سختکوش دیدم. از سوی دیگر اما فردی که جایگزین ایشان می‌شود یعنی آقای اسماعیلی، پیش از این مدیرکل استانی ما بودند و از جمله مدیران پرتلاشی به شمار می‌روند که در سمینارها اهل حرف بود و اگر پیشنهاداتی را مطرح می‌کرد، منطقی بود.

وی افزود: من مطمئنم با توجه به تجربیاتی که ایشان در حوزه اجرا دارد، موفق خواهد بود، زیرا اهل تعامل است. هر چند تعجب کردم که آقای اسماعیلی این مسئولیت را پذیرفت، اما شخصیت آقای جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد موجب شده که او برای این مسئولیت لبیک بگوید.

حسن پور: آقای دهقان‌کار مدیری دقیق بود که حتی تا نیمه شب پیگیر موضوعات می‌شد

در بخش دیگری از این مراسم، هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تشکر از تلاش‌های ایوب دهقان‌کار اظهار داشت: آقای دهقان‌کار در دوره سختی مسئولیت مشاور اجرایی را پذیرفتند و دوره شما هم که دوره پس از آقای دهقان‌کار است، دوره سخت‌تری خواهد بود.

وی به خصلت‌های دهقان‌کار اشاره کرد و گفت: او از مدیران جوانی است که خصلت‌های خوبش در ذهنم می‌ماند و برایم جالب است. او مدیری بسیار دقیق بود که با مسائل با جزئیات مواجه می‌شد. سختکوش بود، حتی تا نیمه شب پیگیر مسئله‌ای می‌شد که پیش آمده، به صنف لطف داشت و ما جز خوبی از او چیزی ندیدیم. در جایگاه جدید هم قطعا موفق می‌شود.

غلامرضا شجاع از فعالان حوزه چاپ نیز به حسن‌خلق ایوب دهقان‌کار اشاره کرد و گفت: من واقعا شیفته اخلاق، رفتار و سعه ‌صدر آقای دهقان‌کار شدم. من شرمنده ایشان هستم، چرا که حتی نیمه‌شب‌ها وقتی با ایشان تماس می‌گرفتیم، پیگیر مسئله می‌شدند و همیشه در اتاق‌شان به روی ما باز بود تا مشکلات‌مان برطرف شود.

به گفته وی، افراد هر جا که می‌روند، به آن پست آبرو می‌دهند و ما در حوزه فرهنگ این مسئله را شاهد هستیم، هر چند آقای اسماعیلی هم مدتها در استان‌ها مدیریت کرده و در اروپا نیز مسئولیت داشتند، اما کار فرهنگی کار سختی است، اما در عین حال ما اهالی صنعت چاپ امیدواریم همانند دوره آقای دهقان‌کار از بسته‌های حمایتی بهره‌مند شویم.

درخواست اهالی چاپ برای وام

پورمند از دیگر اهالی چاپ حاضر در این مراسم، ضمن تشکر از ایوب دهقان‌کار به واسطه همکاری و حسن‌خلق گفت: خواهش می‌کنم از این پس چاپخانه‌ها بیشتر دیده شوند چرا که ۱۰ درصد نشر و ۹۰ درصد چاپ و بسته‌بندی است و تمام شرکت‌ها،‌ صنعت و بهداشت وابسته به چاپ و بسته‌بندی هستند. حتی اگر چاپ و بسته‌بندی خوب نداشتیم، در دوران کرونا ماسک و دستکش به خوبی عرضه نمی‌شد. قرار بود برای رفع مشکلات وامی تخصیص یابد، دو هفته‌ای است پیگیر هستیم و امیدواریم به نتیجه برسد.

دهقان‌کار: مشاور اجرایی، حلقه معاون، مدیران کل و حوزه ستادی است

در بخش دیگری از این مراسم، ‌ایوب دهقان‌کار مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی اظهار داشت: ممنون از لطف دوستان و سخنانی که ابراز داشتند. ممنون که قصوراتم را در این یک سال و اندی بخشیدید. مطمئنا کارهایی که باید انجام می‌دادم، بیشتر از کارهایی است که انجام شده، اما نگاه جامعه نشر به بنده جای شکرگزاری دارد.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهم گزارش کار ارائه کنم، اما به اختصار به فعالیت‌هایی که طی یک‌سال و نیم گذشته در معاونت صورت گرفته اشاره می‌کنم، گفت: آقای صالحی وزیر ارشاد در روز معارفه آقای جوادی، معاون فرهنگی، به یکسری کلیدواژه‌ها اشاره کردند و در ادامه، برنامه‌هایی که بعداً در مقام وزارت به برنامه جامع وزارتی و سیاست‌های کلان ارشاد مبدل شد، اشاره داشتند. برخی از این برنامه‌ها رویکردی بود که باید در روح برنامه‌ها جاری می‌شد و برخی اقدامات، عملیاتی بود که باید در مقام اجرا عملیاتی می‌شد، مثل هوشمندسازی، واسپاری امور به صنف و بخش خصوصی و... که باید رویکردی به آنها می‌نگریستیم. البته برخی اقدامات مثل اقتصاد فرهنگ گفتمانش برای اولین بار در ارشاد پدید آمد و در معاونت، اقداماتی در این بحث صورت گرفت.

وی به عملکرد معاونت فرهنگی اشاره کرد و گفت: مشاور اجرایی حلقه معاون، مدیران کل و حوزه ستادی است، بنابراین تمام امور، گزارش و عملکرد از آنِ معاونت است و نقش بنده تسهیل و تسریع‌کننده بوده است.

دهقان‌کار بخش دیگری از سخنان خود را به چابک‌سازی اختصاص داد و گفت:‌ رویکرد چابک‌سازی از سیاست‌های کلان آقای صالحی وزیر ارشاد بود. ادغام مؤسسات در این راستا صورت گرفت که در دوره آقای جوادی معاون فرهنگی شاهد این اتفاق بودیم، هر چند نگرانی‌های بجایی وجود داشت و مخاطبان این مؤسسات هنوز هم نگرانی‌هایی دارند، اما ان‌شاءالله در مقام عمل هیچ خللی به ساحت‌های حوزه فرهنگ که مخاطب مؤسسه جدید هستند و ارد نخواهد شد. به عنوان مثال، در حوزه نمایشگاه کتاب تهران، ما چابک‌سازی را به عینه دیدیم، زیرا مجریان نمایشگاه به صنف رسید، از ۱۵۰۰ نفر به ۷۰۰ نفر رسید و تعداد کمیته‌ها و حتی چارت و ساختار کوچک‌سازی شد. ۱۳ کمیته داشتیم، اما درنهایت به ۸ کمیته و در ادامه مسیر به ۷ کمیته رسیدیم. اگر از کمیته‌ها کسر کردیم، از بخش ارشادی کم کردیم و نقش صنف را حداکثری حفظ کردیم.

وی افزود: برای اولین‌بار ساماندهی یارانه نشر در معاونت اجرا شد و ان‌شاءالله استمرار خواهد داشت،‌ زیرا سی و یک دوره نمایشگاه کتبا برگزار شده بود اما سابقه‌ای از یارانه ارشاد وجود نداشت که کجا صرف شده است؟ نه کیفاً نه کماً هیچ چیزی وجود نداشت، ولی با طرح کنونی یعنی ساماندهی، دیتای خوبی پدید آمد که خیلی افراد ذینفع می‌توانست داشته با شد.

وی گفت: در بحث تعامل با صنف هم ما خود را موفق نمی‌دانیم، ولی سعی کردیم از نظرات مشورتی آنها بهره‌مند شویم. اقتصاد نشر دیگر مسئله‌ای بود که برای ما مهم بود. در واقع نگاهی که به حوزه کالاهای فرهنگی داشتیم، معاونت فرهنگی را از تک‌منظوره بودن دور کرد و توجه را به سایر کالاهایی که از آن غفلت کرده بودیم جلب کرد. این به معنای ک م‌اهمیت کردن کتاب نیست،‌ولی باید بپذیریم کالاهایی هستند که ارزش پرداخت دارند که این حرکت شروع برای دیدن شدن آنها بود.

دهقان‌کار به بحث شفاف‌سازی که موضوع مورد تأکید وزیر ارشاد است اشاره کرد و گفت:‌در بحث شفاف‌سازی این افتخار متعلق به کل معاونت است که در حوزه کاغذ توانست مسئولیتی را که به او سپرده شد به خوبی انجام دهد. هیچ کالایی در کشور به اندازه کاغذ نشر شفاف مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، اما در این مقطع به موضوع کاغذ شفاف پرداختیم و این مدیون دوستان اتحادیه ناشران تهران و آشناست. در واقع رصدی از مرحله خرید بازرگان تا ورود، ترخیص و توزیع صورت می‌گیرد که عموم مردم قابلیت دسترسی دارند.

وی در پایان سخنان خود به بحث خرید کتاب و مصوبات بی‌سابقه آن که به شکل شفاف منتشر می‌شود اشاره کرد و گفت: آرزوی آقای صالحی داشتن ویترینی شفاف از فعالیت‌های این وزارتخانه است و ما به نوعی در بحث خرید کتاب این مسئله را نیز محقق کردیم. اگر قصوری در فعالیت‌های دوره فعالیت من در سمت مشاور اجرایی بوده حلالیت می‌طلبم و اگر موفقیتی بوده، به واسطه همدلی همه همکاران دو دوستانم بوده است. مرا از همفکری بی‌نصیب نگذارید.

اسماعیلی: حمایت از محصولات فرهنگی از مهم‌ترین عوامل دیپلماسی فرهنگی است

در پایان این مراسم،‌ علیرضا اسماعیلی مشاور جدید اجرایی معاونت فرهنگی با بیان اینکه دوره سختی در پیش داریم، باید تعارف‌ها را کنار بگذاریم و شفاف صحبت کنیم، گفت: درست است که دوره سختی در پیش داریم، اما امیدوار هستیم و مأیوس از رحمت خدا نیستیم.

وی گفت: نکته‌ای که باید بیان شود اینکه باید به بخش خصوصی توجه بیشتری شود تا مخاطبان رشد کنند و خودشان کارها را پیش ببرند. خصوصاً امسال که سال جهش تولید از سوی رهبر انقلاب نامگذاری شده، باید گام‌های درستی برداریم. جهش تولید را با حمایت از محصولات بومی و عرضه در فضای بین‌المللی محقق کنیم که این شدنی است. این امر اکنون کمرنگ است ولی جایگاه رفیعی دارد که باید تلاش کنیم به آن برسیم. حمایت از محصولات فرهنگی از مهمترین عوامل دیپلماسی فرهنگی است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار