روایتی از شهادت نخستین «مجتهد شهید» نهضت امام خمینی (ره)

روحانی شهید آیت الله سید محمد رضا سعیدی نخستین مجتهد شهید نهضت امام خمینی (ره) است که علاقه ویژه‌ای به امام خمینی (ره) داشت و ۲۰ خرداد سال ۴۹ بر اثر شکنجه رژیم طاعوت به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۰۰۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳ - 10June 2020

شهید آیت الله سعیدی نخستین «مجتهد شهید» نهضت امام خمینی (ره)به گزارش دفاع‌پرس از قم، شهید آیت الله سید محمدرضا سعیدی از طلایه داران جهاد و شهادت در جریان انقلاب اسلامی بود که پس از روشنگری‌ها و مجاهدت‌های فراوان، توسط رژیم پهلوی به طرز فجیعی شکنجه شد و به شهادت رسید.

شهید آیت الله سعیدی در دوران کودکی مادرش را از دست داد و تحت نظر پدر مشغول به تحصیل شد. ادبیات عرب را در مشهد آموخت و از دروس فقه و اصول معارف استادان بزرگی، چون حاج شیخ کاظم دامغانی، مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی و حاج شیخ مجتبی قزوینی استفاده کرد و به خاطر استعداد سرشاری که داشت و زحمات فراوانی که تحمل کرد مدارج و مراحل علمی را با سرعت پیمود.

شهید آیت الله سعیدی سپس به منظور طی مراحل بعدی عازم حوزه علمیه قم شد و از محضر درس امام خمینی (ره) بهره‌ها جست و سرانجام با زحمات طاقت فرسا و تلاش‌های پیگیر به مرحلة استنباط و اجتهاد رسید.

آیت الله سعیدی ضمن ادامه تحصیل و تدریس طلاب به مسافرت‌های تبلیغی نیز می‌رفت و همان روز‌ها یکبار در آبادان به خاطر سخنرانی افشاگرانه و ضد رژیم به زندان افتاد، اما با تلاش آیت الله العظمی بروجردی (ره) از زندان آزاد شد.

پس از آن گروهی از ایرانیان مقیم کویت برای تبلیغ اسلام، خواستار عالم صالح و مبلغ توانایی شدند. این ماموریت و رسالت به آیت الله سعیدی واگذار شد. با فرا رسیدن سال ۱۳۴۱ و شکل گیری نهضت روحانیت، ایشان به همراه بسیاری دیگر از روحانیان، پروانه وار به گرد شمع وجود حضرت امام خمینی (ره) به گردش در آمدند و در راه نیل به اهداف متعالی آن پیشوای بزرگ، از فدای جان دریغ نورزیدند.

امام خمینی (ره) مصمم بود تا پای جان از اسلام عزیز دفاع کند و از هیچ مانعی ترس و بیم به خود راه ندهد. آیت الله سعیدی از تصمیم و اراده راسخ امام (ره) و قدرت عجیب و عظیم ایمان و توکل آن بزرگوار، نیرویی تازه گرفت و راه سراسر رنج و مبارزه و خطر را با میل و اشتیاق انتخاب کرد. آیت الله سعیدی درباره دمیده شدن این روح امید و مبارزه در خود، ملاقاتی را که با امام خمینی (ره) داشته است، مؤثر دانسته و عامل اصلی معرفی می‌کند.

آیت الله سعیدی پس از دیداری با امام خمینی (ره) و شنیدن سخنان شجاعانه و جانبخش ایشان می‌گوید: با سخنان امام چنان دلگرم شدم که روح تازه‌ای در وجودم دمیده شد و ایمان بیشتری به قیام و حرکت امام پیدا کردم.

وی به دنبال تلاش‌های پیگیری که جهت معرفی حضرت امام (ره) و نهضت پربرکتش داشت، هجرتی به عراق کرد و در آنجا جلساتی تشکیل داد و نهضت امام خمینی (ره) و شخصیت والای روحانی او را تشریح نمود و تلاش و خدمات او بود که زمینه‌های استقبال از امام را فراهم ساخت.

آیت الله سعیدی پس از بازگشت با صلاحدید حضرت امام (ره) به امام جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع) در تهران برگزیده شد و این مسجد بود که به صورت سنگری برای مبارزه آن شهید سعید درآمد جوانان به گرد او جمع شدند و در سایه فعالیت‌های علمی وی با معارف اسلامی آشنا شدند.

ساواک وقتی تبلیغات مؤثر آیت الله سعیدی را مشاهده کرد، او را ممنوع المنبر کرد، اما آیت الله سعیدی دست از فعالیت نکشید و از محل خود خارج شده و به محل‌های دوردست و روستا‌های اطراف تهران می‌رفت و به کار خویش ادامه می‌داد.

آیت الله سعیدی در سال ۱۳۴۵ درباره جنایات رژیم غاصب اسراییل سخنرانی مهمی کرد و همین باعث شد او را دستگیر کنند و ۶۱ روز در حبس نگهدارند. در اردیبهشت ۱۳۴۹ بعد از اینکه رژیم با تصویب کاپیتولاسیون سرسپردگی کامل خود را به اثبات رسانید، علمای حوزه علمیه قم، با انتشار اطلاعیه ای، مردم را از این خطر بزرگ آگاه ساختند.

در این میان آیت الله سعیدی نیز ساکت نماند و علیه استعمارگران دست به فعالیت‌های شدید زد و با انتشار اعلامیه‌ای به زبان عربی خطاب به علمای کشور‌های اسلامی، آن‌ها را دعوت به قیام و مخالفت کرد.

رژیم شاه که از حرکت پرخروش آیت الله سعیدی به وحشت افتاده بود او را دستگیر و در قزل قلعه زندانی کرد؛ و تحت شدیدترین شکنجه ها، در روز چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۴۹ آن عالم مجاهد را به شهادت رسانید.

پیکر آن مرد بزرگ فردای شهادتش تحویل فرزند ارشدش شد و سرانجام به طور مخفیانه در قبرستان وادی السلام قم به خاک سپرده شد.

شهید آیت الله سعیدی در باره امام خمینی (ره) گفته بود: «به خدا سوگند اگر مرا بکشید و خونم را بر زمین بریزید، در هر قطره خونم نام مقدس خمینی را خواهید یافت»

پیام امام خمینی (ره) به مناسبت شهادت شهید آیت الله سعیدی

«این تنها سعیدی نیست که با این وضع اسف انگیز درگوشه زندان از پای در می‌آید بلکه چه بسا افراد مظلوم و بی گناه به جرم حقگویی در سیاهچال‌های زندان مورد ضرب و شتم و شکنجه‌های وحشیانه و رفتار غیر انسانی قرار می‌گیرند. اینجانب کرارا خطر دولت اسراییل و عمال آن را به ملت گوشزد کردم که باید مقاومت منفی کنند و از معامله با آن‌ها احتراز جویند. اکنون راه را برای مصیبت بزرگتری باز کرده اند و ملت را به اسارت سرمایه داران می‌خواهند، درآوردند. من قتل فجیع این سید بزرگوار و عالم فداکار را که برای حفظ مصالح مسلمین و خدمت به اسلام جان خود را هدیه نمودند، به ملت ایران تعزیت می‌گویم و از خداوند متعال رفع شر دستگاه جبار و عمال کثیف استعمار را مسألت می‌نمایم»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار