حجت الاسلام زائری:

بیان عالمانه و دقیق تاریخ انقلاب موجب تاثیرگذاری بر مخاطب خواهد بود

مدیر موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر سرچشمه گفت: وقتی عالمانه و تخصصی به تاریخ انقلاب بپردازیم و سلیقه بر آن دخالت نداشته باشد، مخاطب احساس می‌کند که بدون ملاحظه و پیشداوری به موضوع پرداخته شده است و آن وقت است که انقلاب تاثیرگذار خواهد بود.
کد خبر: ۴۰۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰ - 02February 2015

بیان عالمانه و دقیق تاریخ انقلاب موجب تاثیرگذاری بر مخاطب خواهد بود

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، آیین افتتاحیه نمایشگاه "باورنگاران" بعد از ظهر امروز با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد.

"محمدرضا زائری" مدیرعامل موسسه شهدای انقلاب اسلامی با بیان اینکه رسالت و ماموریت این مجموعه تبیین گفتمان انقلاب، توجه به تاریخ انقلاب و شخصیتهای محوری انقلاب است، اظهار کرد: وقتی از تاریخ انقلاب و تبیین آن صحبت میکنیم، خواسته یا ناخواسته باید همه موارد را در یک کلیت بگیریم. از بدو تصمیمگیری به برگزاری این نمایشگاه در خصوص استفاده از عکس و تصاویر هاشمی رفسنجانی، منتظری، شریعتی و بازرگان به ما انتقاد میشود.

وی افزود: در اینجا برای تعارف جایی وجود ندارد و با صراحت میگوییم و میپرسیم که چرا برای نسل ما تاریخ انقلاب و فیلمهای آرشیوی را در شبکههای ماهوارهای پخش میکنند و جای این تصاویر در رسانه ملی خالی است. وقتی ما روایت را فارغ از هیاهو و تشریفات مطرح نمیکنیم، دیگران در فضاهای مختلف آن طور که میخواهند به بیان آن می پردازند. امروز که سی و شش سال از تاریخ انقلاب گذشته، این روایتها باید دقیق و عالمانه باشد.

زائری با بیان اینکه انقلابی که در سال 57 اتفاق افتاد دگرگونی عظیمی در منطقه و دنیا بود، تصریح کرد: ما امروز شاهد نتایج این انقلاب در لبنان، سوریه و دیگر کشورها هستیم. پرسش اینجاست که آیا میشود بخشهایی از این انقلاب را نادیده گرفت و با ملاحظه به آن پرداخت.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب باورنگاران خاطرنشان کرد: با نگاهی به پنجاه سال تاریخ انقلاب از سال 1342 تا 1392 به بررسی کتب تاثیرگذار در سطح جامعه و انقلاب پرداختیم. در ادامه از طریق فراخوان و سایت نظرسنجی نیز صورت گرفت که در این بین شخصیتهایی چون امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و شهید بهشتی از توجه بیشتری برخوردار بودند.

زائری ادامه داد: در میان این شخصیتها بعضیها کمتر برای نسل امروز شناخته شده هستند. از جمله میتوان به فخرالدین حجازی و شهید پاک نژاد اشاره کرد. اما باید گفته شود که اینها در نسل گذشته و در دوران خود شاخص بوده و با نسل خود ارتباط داشتهاند.

وی با اشاره به انتقادهایی که برای انتخاب برخی از شخصیتها صورت گرفته است، تاکید کرد: وقتی عالمانه و تخصصی به تاریخ انقلاب بپردازیم، سلیقه بر آن دخالت ندارد. اگر از انقلاب صحبت میکنیم، نمیتوانیم کتاب "فاطمه فاطمه است" شریعتی را نادیده بگیریم. زیرا بسیاری با خواندن کتابهای شریعتی به جریان انقلاب پیوستند. اگر مخاطب من در این بین احساس کند، بدون ملاحظه و پیشداوری به موضع پرداخته شده است آن وقت است که حرف من را خواهد پذیرفت.

مدیر موسسه شهدای هفتم تیر بیان کرد: اگر از انقلاب، بیداری و صدور انقلاب حرف میزنیم، در صورتی روایت ما موثر خواهد بود که عالمانه و دقیق باشد. در غیر اینصورت آن را نخواهد پذیرفت. امروز سی و شش سال از انقلاب اسلامی میگذرد و دوران دستور و فرمایش گذشته است.

زائری تصریح کرد: بابت طراحی این پوستر و شخصیتهای آن انتقادهای زیادی شد اما من ایستادم و به این انتخاب اعتقاد داشتم. زیرا من نمیتوانم تاریخ را عوض کنم. بی انصافی است که واقعیتهای این انقلاب را نادیده بگیریم.

وی با انتقاد از نحوه برگزاری مراسمات دهه فجر با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه جشنهای دهه فجر باید مردمی برگزار شود، اظهار داشت: متاسفانه در طول سالهای گذشته برخورد شعاری با دهه فجر انقلاب صورت پذیرفته است و این سبب شده حقیقت پوشیده شود.

زائری تاکید کرد: سی و شش سال از این پیروزی میگذرد و سیاستهای غیرهوشمندانه در برگزاری دهه فجر و طرح موضوع انقلاب باعث شده گاهی ارزشها به خوبی دیده نشود.

وی در پایان گفت: نمایشگاه "باورنگاران" یک نمایشگاه مولف محور است و جمع آوری اطلاعات و کتب مولفین کار دشواری بود. همچنین فردا نمایشگاه عکس از ساعت 9 صبح تا 18 در گالری مجموعه آغاز به کار خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار