وزیر ارشاد در صحن مجلس:

کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند

سیدعباس صالحی با بیان اینکه در سه سال گذشته ۳۶۵ کتابخانه از جمله پنج کتابخانه مرکزی احداث شده است، گفت: کتابخانه‌ها تبدیل به باشگاه‌های فرهنگی اجتماعی شده‌اند.
کد خبر: ۴۰۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲ - 14June 2020

کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (یکشنبه) در جلسه علنی مجلس ضمن ارائه گزارشی به نمایندگان در حوزه فرهنگ، اظهار داشت: خوشحالم که در این جلسه برای ارائه گزارش حاضر هستم تا زمینه تعامل بیشتری میان وزارت ارشاد و مجلس شکل بگیرد.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چندین حوزه فعالیت دارد که به اختصار توضیحاتی عرض می‌کنم. در حوزه فرهنگ، نهاد کتابخانه‌های عمومی که از نهادهای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد است، فعالیت زیادی داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سه سال گذشته ۳۶۵ کتابخانه از جمله پنج کتابخانه مرکزی احداث شده است، اظهار داشت: کتابخانه‌ها تبدیل به باشگاه‌های فرهنگی اجتماعی بر محور کتاب تبدیل شده‌اند. صدها نشست کتابخوانی و مسابقات کتابخوانی از جمله کتابخانه رضوی با بیش از یک میلیون شرکت کننده را داشته‌ایم.

صالحی گفت: نهاد کتابخانه‌ها در حال حاضر ۳۵ پروژه ناتمام دارد که ۳۳ پروژه بالای ۶۵ درصد پیشرفت دارند و همت مجلس را برای سرعت بخشیدن به پایان این پروژه‌ها می‌طلبد.

وی با بیان اینکه نهادهای کتابخانه‌ها با بیش از هفت هزار و ۴۰۰ پرسنل حقوق آنها در سال ۹۹  معادل ۴۰۰ میلیارد است، اظهار داشت: اگر سهم ۵۰ درصد پرداختی برخی ارگان‌ها به نهاد کتابخانه‌ها را در نظر بگیریم، این رقم معادل بیش از ۵۰۰ میلیارد می‌شود و این در حالی است که بودجه کمکی دولت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است و اعتبار به دست آمده از نیم درصد شهرداری‌ها نیز کمتر از ۲۰۰ میلیارد است، بنا بر این مجموع این اعتبارات تکافوی پرداخت حقوق پرسنل نهاد کتابخانه ‌ا را نمی‌دهد؛ کمک مجلس محترم مهم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: پرسنل نهاد کتابخانه‌ها باید اطمینان معیشتی داشته باشند و با افزایش حقوق سالانه بتوانند امورات زندگی خود را بگذرانند و در این مقطع تعامل دولت، وزارت فرهنگ و مجلس مهم است.

صالحی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ، بحث گسترش کتابخوانی و اقتصاد نشر مورد توجه معاونت فرهنگی وزارتخانه است، گفت: ما در حال حاضر ۳۰ هزار کارشناس کتابخوانی داریم.  

وی گفت: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نمایشگاه کتاب و نمایشگاه استانی به اقتصاد نشر کمک می‌کند. البته امسال به دلیل کرونا اقتصاد نشر با خسارت‌هایی مواجه شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ما بحث مروجان کتابخوانی را هم داشتیم، اظهار داشت: حوزه یارانه کتاب فروشی‌ها نیز کمکی به ناشران و کتابخوانی بوده ‌است.

صالحی اضافه کرد: حوزه دومی که وزارت فرهنگ فعال است، حوزه دینی است. سازمان اوقاف، سازمان حج و زیارت، معاونت قرآن و عترت در حوزه دین فعال هستند. ۵۵ جشنواره ملی و بین‌المللی قرآنی و بیش از ۶۰۰ نمایشگاه استانی در حوزه قرآنی داریم.

وی گفت: دو هزار و ۴۰۰ موسسه قرآنی و دبیرخانه در معاونت قرآنی فعال است و به حمایت از آنها ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار