عملیات «نصر ۵» انتقام وحشی‌گری بعثی‌ها در خلیج فارس را گرفت

رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس عملیات‌های ایذایی و کوتاه‌مدتی را برای تنبیه دشمن بعثی انجام می‌دادند که عملیات نصر ۵ نیز که در منطقه سردشت انجام شد با همین هدف طراحی شده بود.
کد خبر: ۴۰۲۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۰ - 25June 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس بنا به دلایلی و در فصول مختلف اقدام به اجرای عملیات‌های کوتاه‌مدت و به اصطلاح ایذایی می‌کردند، به‌طوری که نیرو‌های سپاه و ارتش در مناطق مختلف براساس برنامه طراحی شده اقدام می‌کردند. عمده هدف اجرای عملیات‌های ایذایی در دوران دفاع مقدس تنبیه متجاوز از یک سو و محک دشمن برای اجرای عملیات گسترده و مهم بود. معمولاً قبل از هر عملیات گسترده، یک عملیات ایذایی و کوتاه مدت برای آشنا شدن با نحوه مقاومت دشمن انجام می‌شد.

از آنجا که سوم تیر ماه هر سال، سالروز آغاز عملیات نصر ۵ توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران است، بنابراین نگاهی به اهداف و نتایج این عملیات انداخته‌ایم.

این عملیات در سوم تیر سال ۱۳۶۶ با رمز یا زهرا (س) با هدف تصرف بخشی از ارتفاعات منطقه عمومی قلعه دیزه در کردستان عراق (محور شمالی جنگ) و جنوب غربی شهرستان سردشت اجرا شد. از طرفی رزمندگان اسلام بعد از اجرای عملیات نصر ۴ و نتایج خوبی که نصیب آن‌ها شد، به فکر آزادسازی شهر ماووت افتادند و به همین دلیل این هدف را نیز در اجرای عملیات نصر ۵ دنبال می‌کردند.

شهر قلعه دیزه در کردستان عراق و نزدیکی سلیمانیه واقع است و شهری استراتژیک در دوران دفاع مقدس محسوب می‌شد، چراکه به‌دلیل ارتفاعش این سود را برای دشمن بعثی داشت تا بر نقاط مختلفی که رزمندگان اسلام حضور داشتند، اشراف داشته باشد. البته اکثر ساکنان این شهر که غالباً از عشایر بودند، در دوران جنگ، شهر را ترک کرده بودند، اما دشمن بعثی نور‌های خیابان‌ها را روشن نگه داشته بود تا رزمندگان اسلام خیال کنند که زندگی در شهر جریان دارد. رزمندگان اسلام با رصد اطلاعاتی که داشتند، متوجه این توطئه دشمن شده بودند و یگان ویژه نیروی زمینی سپاه که در جنگیدن در مناطق کوهستانی دارای تخصص بود، عملیات نصر ۵ را اجرایی کردند.

این عملیات به منظور پاسخگویی به شرارت‌های عراق در خلیج فارس، بمباران مناطق کردنشین و تأمین و تصرف بخشی از ارتفاعات مسلط بر شهر قلعه دیزه انجام شد که اتفاقاً نتایج خوبی را نیز به همراه داشت. رزمندگان اسلام در این عملیات از سه جهت به مواضع دشمن بعثی هجوم برده و در نهایت موفق شدند تا با عقب راندن دشمن بعثی، ۱۰ روستای ایران را از زیر رصد عراقی‌ها خارج و در عوض، بر ۱۹ روستای آن‌ها رصد کامل داشته باشند.

دشمن بعثی وقتی دچار شکست‌های پی در پی در مناطق جنوبی کشور شد، روی تحرکات گروه‌های ضدانقلاب حساب کرده بود، لذا رزمندگان باید در دو جناح یعنی هم با دشمن بعثی و هم با گروه‌های ضدانقلاب مقابله می‌کردند. بیشتر تحرکات گروه‌های ضدانقلاب نیز در مناطق غربی کشور بود که اجرای عملیات نصر ۵ کمک شایانی برای سرکوب ضدانقلاب کرد، بنابراین اجرای این عملیات که موجب تسلط کامل رزمندگان اسلام بر دشت بوجار شد، راه نفوذ ضدانقلاب و گروه‌های معاند را به مناطق غربی کشور بست.

نیرو‌های سپاه در این عملیات به‌دنبال تکمیل خطوط پدافندی در غرب سردشت، بستن معابر نفوذی ضدانقلاب و استفاده از تاکتیک‌های ویژه جنگ کوهستان بودند که این عزیزان با از خودگذشتگی در این عملیات علاوه بر دستیابی به اهدافشان، حدود یک هزار عراقی را کشته و زخمی کردند و ۱۰۰ نفر را نیز به اسارت درآوردند. همچنین تجهیزات پیشرفته نظامی نیز از دشمن بعثی به غنیمت گرفته شد.

از آنجا که این عملیات کوتاه‌مدت با دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده همراه بود، بنابراین این عملیات الگویی برای انجام عملیات در فصل سرما در غرب کشور و انجام عملیات در تابستان در جنوب کشور شد. با آزادسازی ارتفاعات ۲۲۱۵، ۲۲۳۰ و ۲۲۱۶ رزمندگان اسلام موفق شدند تا دید دشمن بعثی به برخی از روستا‌ها را قطع کنند.

حرف آخر اینکه دشمن بعثی به این فکر بود که با استفاده از نیرو‌های ضدانقلاب ضربه مهلک را به ویژه در مناطق غربی کشور به نظام جمهوری اسلامی ایران وارد کند که خوشبختانه با رشادت رزمندگان اسلام این توطئه آن‌ها عملی نشد.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها