در نشست گرامی‌باد «مصطفی چمران» مطرح شد؛

مهدی چمران: شهید چمران پایه‌گذار مقاومت اسلامی منطقه بود/ مومنی‌شریف: هنرمندان در آینده بیشتر از چمران خواهند گفت

رئیس حوزه هنری شهید چمران را یک هنرمند معرفی کرد و گفت: هنرمندان و ادبا در آینده بیشتر از چمران سخن خواهند گفت.
کد خبر: ۴۰۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ - 20June 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست گرامی‌باد یاد و خاطره عارفِ مجاهد و دانشمند وارسته شهید دکتر «مصطفی چمران» صبح امروز (شنبه) با حضور مهدی چمران رئیس بنیاد شهید چمران و محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری برگزار شد.

چمران: شهید چمران پایه‌گذار مقاومت اسلامی منطقه

مهدی چمران در ابتدای این نشست، اظهار داشت: شهید مصطفی چمران خدمات فراوانی داشته که قصد داریم کمی درخصوص خدماتش در بعد مقاومت اسلامی و پایه‌گذاری آن که در لبنان آغاز شد و امروز در منطقه جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده، صحبت کنیم.

وی موضوع این نشست را موضوع روز دانست و عنوان کرد: یاد و خاطره همه شهدا به‌خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی را که با خدمات خود نیرویی بازدارنده‌ در برابر آمریکا، اسرائیل و شیوخ منطقه بود، گرامی‌ می‌داریم.

مومنی‌شریف: چمران سرداران دفاع مقدس را کشف کرد

محسن مومنی‌شریف در ادامه این نشست در سخنانی گفت: مرداد هر سال دو مراسم برای بزرگداشت دو بزرگوار در حوزه هنری برگزار می‌شد که یکی به نام مرحوم ابوترابی‌فرد و دیگری ۳۱ مرداد به‌یاد شهید چمران برگزار می‌شد که امسال بخاطر شرایط دنیا بخاطر ویروس کرونا این مراسم‌های بزرگ تعطیل شدند و به نشستی با حضور اهالی رسانه اکتفا کردیم.

وی ادامه افزود: این نگرانی وجود داشت که مراسم برای شهید چمران با ازدحام جمعیت همراه خواهد شد و در شرایط موجود، ممکن نبود لذا تدابیر در نظر گرفته‌شده امروز تنها بخاطر رعایت پروتوکل‌های بهداشتی است.

رئیس حوزه هنری با تاکید براینکه اطلاعات ما از شهید چمران اطلاعات اندکی است، چراکه همواره نکات جدیدی از ایشان دریافت می‌شود، گفت: این روزها مشغول نوشتن رمانی از کردستان و کرد‌ها هستم که روز چهارشنبه بخشی از نگارش آن با یاد و نام شهید چمران عجین شد. آنجایی که ایشان با صیاد شیرازی آشنا می‌شود؛ چمران یکی از کسانی است که صیاد را کشف کرد. نقش چمران در کشف سرداران دفاع مقدس یکی از موضوعات مطرح نشده در گذشته بوده است.

چمران: ایده اولیه مبارزاتی چمران، جنگ برای نابودی اسرائیل بود/ انفجار اولین تانک اسرائیلی توسط چمران

در ادامه این نشست مهدی چمران در خصوص روند مبارزات شهید چمران گفت: شهید چمران فارغ‌التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران بود و بورسیه آمریکا شد. ایشان در دانشگاه فنی از مهندس بازرگان که بعد از امتحان جزوه دانشجویان را می‌بیند در امتحان نمره ۲۰ و سپس، دو نمره اضافه دریافت می‌کند که نمره نهایی او ۲۲ شد و این جزوه تا چند سال پیش در دانشگاه تهران تدریس می‌شد.

وی عنوان کرد: شهید چمران فوق لیسانس خود را از یکی از دانشگاه‌‌های آمریکا گرفت و اولین ایرانی بود که روی فیزیک پلاسما کار کرد. او از زمان حضور در آمریکا تصمیم می‌گیرد برای آزادسازی قدس و مردم فلسطین به لبنان بیاید. ایده اولیه او مبارزه با اسرائیل و رژیم شاهنشاهی بود.

رئیس بنیاد شهید چمران ادامه داد: شهید چمران به دعوت امام موسی صدر به لبنان آمد و شرایط شیعیان را که دید به‌شدت ناراحت شد و در کنار امام موسی صدر مقابله با اسرائیل و بحث مبارزه در برابر رژیم شاهنشاهی را شروع کرد. او در بیروت نماند و به جنوب اسرائیل رفت، جایی که خطرناک بود و آنجا در خطرناک‌ترین منطقه و در بین محروم‌ترین انسان‌ها یعنی شیعیان یتیم لبنان فعالیت‌های خود را ادامه داد.

برادر شهید چمران تصریح کرد: شهید چمران ابتدا «حرکت المحرومین» را ایجاد کرد که در ادامه حرکت «امل» به‌وجود آمد که برای مقابله با اسرائیل بود و شهید عماد مغنیه از نمونه شاگردان او بود. اولین بار چمران تانک‌های اسراییل را منفجر کرد. چمران با ایدئولوژی به جنگ نگاه می‌کرد و مبارزه او دینی بود. پیروزی انقلاب و سخنان امام (ره) درباره قدس به‌گونه‌ای به چمران روحیه داد که موجب تشکیل حزب‌الله لبنان شد.

مهدی چمران به لزوم انعکاس ابعاد شخصیت شهید چمران به زبان هنر اشاره و تاکید کرد: باید به زبان روز از چمران برای جوانان بگوییم و شخصیت شهید چمران را در سیستم فرهنگی نهادینه کنیم. امروزه در آمریکا از شخصیتی چون چه‌گوارا تولیدات مختلف هنری ساخته می‌شود اما ما از قهرمانان کشورمان مغفول مانده‌ایم.

مومنی‌شرف: هنرمندان و ادبا در آینده بیشتر از چمران خواهند گفت

مومنی‌شریف در ادامه این نشست با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت روز معلم گفت: امسال رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی که در ۱۲ اردیبهشت برای معلمان بیان فرمودند، بر لزوم آشنایی با اسوه‌های مقاومت اشاره کردند و از شهیدان چمران، سلیمانی، شهریاری و... یاد کردند.

وی با طرح این سوال که چرا به اسوه نیاز داریم، گفت: ما انسان‌ها دارای دو وجه هستیم که یک وجه ما به زندگی عادی می‌پردازد اما وجه دیگری از ما که فراموش شده است، وجه آرمانی است که این وجه اجازه نمی‌دهد ما در برابر شرایط موجود منفعل باشیم.

رئیس حوزه هنری تاکید کرد: انسان‌هایی آرمانی هستند که موجب شکل گرفتن تمدن‌ها می‌شوند؛ آرمان انقلاب اسلامی رسیدن به این تمدن است که برای رسیدن به آن باید اسوه‌های ایرانی را تبلیغ کنیم. ما در گذشته تنها از قهرمانان بهره گرفته بودیم اما در ۴۰ سال اخیر ما بر دارایی‌هایمان در حوزه تمدن و فرهنگ افزوده‌ایم.

مومنی شریف افزود: کشور ما مملو از قهرمان است اما به دلایلی همه این شخصیت‌ها معرفی نشده‌اند. شهید چمران در این میان یکی از برجسته‌هاست که قهرمان‌پرور است. هنرمندان و ادبا در آینده بیشتر از چمران سخن خواهند گفت.

چمران: مطالعه کتاب تاریخ هنر توسط شهید چمران باعث تعجب آیت‌الله خامنه‌ای شد

مهدی چمران در بخش پایانی این نشست گفت: شهید چمران یک هنرمند بود. زمانی که ایشان در ستاد جنگ‌های نامنظم مجروح شده بودند و حضرت آقا (رهبر معظم انقلاب اسلامی) به منطقه آمده بودند و ایشان بستری بود، کتاب تاریخ هنر را مطالعه می‌کردند که مورد تعجب آیت‌الله خامنه‌ای شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها