۴۰ سال پذیرایی کریمانه از اتباع همسایه/ دست‌های پشت‌پرده برای تخریب روابط تهران - کابل

برخورد کریمانه مردم و مسئولان ایرانی با مهاجران غیرقانونی افغانستان، یک ادعای صرف نیست بلکه گزاره‌ای با قرینه و ادله است؛ در اردیبهشت سال ۹۴، رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور فرمودند که «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند».
کد خبر: ۴۰۲۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸ - 22June 2020

۴۰ سال پذیرایی کریمانه از اتباع همسایه/ دست‌های پشت‌پرده برای تخریب روابط تهران - کابلبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جمهوری اسلامی ایران با گذشت چهار دهه، همچنان میزبانی سخاوتمند برای پناهجویان افغانستانی است»؛ این بخشی از سخنان اخیر «بابار بلوچ» سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل است.

بنا بر آمار ارائه شده از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، بیش از یک میلیون پناهجوی قانونی افغان همچنان در ایران زندگی می‌کنند. پناهجویانی که از قضا از سطح زندگی مطلوبی نیز برخوردارند. البته تعدادی از افغانستانی‌ها نیز به صورت غیرقانونی در کشور ما حضور دارند که اتفاقا آن‌ها هم با برخورد‌های کریمانه مردم و مسئولان کشور ما مواجه‌اند.

فرمان کریمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی

این برخورد کریمانه مردم و مسئولان ایرانی با مهاجران غیرقانونی افغانستانی، یک ادعای صرف نیست بلکه گزاره‌ای با قرینه و ادله است؛ در اردیبهشت سال ۹۴، رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور فرمودند که «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند».

طبق اعلام اداره اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، پس از این دستور حضرت امام خامنه‌ای، بلافاصله ۱۰۲ هزار نفر از فرزندان مهاجران غیرقانونی افغان در مدارس ایران ثبت‌نام شدند.

تحصیل ۱۲۸ هزار دانش‌آموز غیرمجاز افغانستانی در ایران

همچنین طبق آنچه که در خرداد سال گذشته، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور گفت: ۱۲۸ هزار دانش‌آموز غیرمجاز افغانستانی (یعنی افغانستانی‌هایی که مهاجرت غیرقانونی به ایران داشته‌اند) با اجرای دستور مقام معظم رهبری در ایران درس می‌خوانند.

به طورکلی، وفق اعلام اداره اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، بین ۴۳۰ تا ۴۵۰ هزار دانش‌آموز پناهنده در کنار دانش‌آموزان ایرانی در مدارس ایران با مزایای یکسان و بدون تبعیض، در حال تحصیل هستند.

حدود هزار و ۴۰۰ مدرسه در اختیار دانش‌آموز افغانستانی

ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور در همین رابطه گفت: «یک هزار و ۴۰۰ مدرسه ۱۰ کلاسه در کشور، فقط در خدمت خواهران و برادران عزیز افغانستانی است».

همچنین تاکنون جمعیتی بالغ بر چند ده هزار نفر افغانستانی در ایران، آموزش فنی و حرفه‌ای دیده‌اند. ۲۷ هزار نفر دانشجو نیز از دانشگاه‌های ما فارغ التحصیل شده‌اند و هم‌اکنون ۱۵ هزار نفر دانشجوی افغانستانی در ایران مشغول به‌تحصیل هستند. این آماری رسمی است که از سوی وزارت کشور اعلام شده است.

بهره‌مندی اتباع افغان از امکانات تحصیلی مساوی با اتباع ایرانی

در سال ۹۶، سه تن از دانشجویان مهاجر افغانستانی مقیم ایران در کنکور کارشناسی ارشد جمهوری اسلامی ایران، رتبه نخست را کسب کردند. این امر بدان معناست که مهاجرین و پناهندگان در ایران، نه تنها زیست آرام و آزادانه دارند که حتی از مواهب و امکانات تحصیلی مساوی با اتباع ایرانی بهره‌مند می‌شوند به نحوی که می‌توانند در ماراتن کنکور حائز رتبه‌های عالی شوند.

همچنین طبق اعلام عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در مراسم روز جهانی پناهنده در تیرماه سال گذشته، در ایران اسلامی برای بیش از یک میلیون پناهنده، دوره‌های سواد‌آموزی برگزار شده و در نتیجه آن، سطح سواد این پناهنده‌ها که غالباً از برادران و خواهران افغان هستند از ۶ درصد در بدو ورود به بیش از ۶۰ درصد در حال حاضر ارتقاء یافته است.

درمان رایگان بیماران کرونایی افغان در ایران

اما علاوه بر مقوله آموزش عمومی، در مقوله بهداشت عمومی نیز برخورد کریمانه کشورما با مهاجران افغانستانی، مورد ستایش نهاد‌های بین‌المللی بوده است. در دوران اوج شیوع کرونا در کشور ما بیماران کرونایی افغانستانی همانند بیماران ایرانی بدون کوچکترین تبعیض و بصورت کاملا رایگان در مراکز درمانی دولتی پذیرش و بستری شدند؛ امری که قدردانی سفارت افغانستان از جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت.

همچنین کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز از تصمیم ایران برای انجام رایگان آزمایش کرونا از پناهندگان افغانستانی، قدردانی کرد و یادآور شد: بیمه بهداشت همگانی ایران به طور خودکار برای اطمینان از دسترسی بی‌وقفه به مراقبت‌های بهداشتی برای همه پناهندگان همچون اتباع ایرانی تمدید شده است.

اعطای دفترچه بیمه رایگان به اتباع آسیب‌پذیر افغان

اشاره کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به تصمیم ایران برای زیرپوشش قرار دادن همه پناهندگان در طرح بیمه خدمات درمانی همگانی (بیمه سلامت) است. علاوه بر این، پناهندگانی که جزء اقشار آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند از جمله بیماران خاص و صعب‌العلاج، در ایران اسلامی مشمول دریافت دفترچه بیمه رایگان می‌شوند؛ مطابق آمار وزارت کشور ۹۲ هزار نفر از پناهندگان مستقر در ایران که تعداد زیادی از آن‌ها از اتباع افغانستان هستند، در کشور ما دفترچه بیمه رایگان دریافت کرده‌اند.

قدردانی سازمان ملل از برخورد سخاوتمندانه ایران با پناهندگان افغان

اسفند ۹۵، سازمان ملل متحد رسماً از ایران به‌دلیل میزبانی میلیون‌ها پناهنده و پناه‌جو از کشور‌های خشونت زده به‌ویژه افغانستان، قدردانی کرد و برخورد سخاوتمندانه تهران را با پناهندگان ستود.

قدردانی سازمان ملل از ایران بواسطه پذیرایی مطلوب و کریمانه از اتباع افغانستان در شرایطی است که وفق اعلام وزارت کشور کمک‌های بین المللی کمتر از هفت درصد هزینه‌هایی است که ایران به صورت مستقیم در مسیر آموزش، بهداشت و معیشت پناهندگان افغانستان، پرداخت است.

رویکرد ارزش‌مدارانه و دین‌مدارانه ایران در قبال پناهندگان افغان

به طور کلی نظام جمهوری اسلامی ایران همواره در مقوله خدمت‌رسانی به آوارگان و پناهندگان، نگاه ارزش‌مدارانه و دین‌مدارانه را ملاک عمل قرار داده است و با همین رویکرد طی دهه‌های اخیر پذیرای پنج میلیون پناهنده بوده است.

ایران طی ۴۰ سال اخیر با گسیل میلیون‌ها پناهنده و آواره از کشور‌های همسایه بویژه افغانستان روبه‌رو بوده و در این چهار دهه کشور ما نه تنها از ورود تعداد زیاد پناهندگان ممانعت نکرده، بلکه مبتنی بر اعتقادات دینی و آموزه‌های انسانی فراتر از تعهدات بین‌المللی پذیرای این جمعیت عظیم انسانی بوده است.

پذیرایی مطلوب ایران از پناهندگان افغان علی‌رغم جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه

پذیرایی ایران از میلیون‌ها پناهنده بویژه پناهندگان افغانستان طی چهار دهه اخیر علی‌رغم همه تضییقات بین‌المللی علیه کشور ما بوده است؛ تضییقاتی نظیر جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه که به طور طبیعی توان و استعداد هر کشوری را برای تمشیت امور اتباع خود تقلیل می‌دهد، چه برسد به آنکه آن کشور طی این ۴ دهه از ۵ میلیون پناهنده و آواره نیز پذیرایی کند و حتی به عنوان بزرگ‌ترین حامی و کمک‌کننده پناهندگان در جهان در حوزه‌های آموزش، بهداشت و درمان و معیشت شناخته شود.

تلاش مذبوحانه برای ایجاد تقابل میان ایران و افغانستان

اما با وجود این پذیرایی کریمانه مردم و مسئولان ایرانی از پناهندگان عزیز افغانستان که در واقع برادران و خواهران دینی ما هستند و علی‌رغم پیوند‌های عمیقی که میان دو ملت ایران و افغانستان در طول تاریخ وجود داشته، بدخواهان و اجنبیان طی ماه‌های اخیر بواسطه برخی رخداد‌ها از جمله واقعه هریرود، تلاش بسیاری را صرف ایجاد تقابل و تنازع میان دو ملت کردند.

در واقع در جریان اتفاقات تأسف‌‎بار ماه‌های اخیر از جمله واقعه هریرود (غرق شدن تعدادی از اتباع افغان که قصد ورود غیرقانونی به ایران را داشتند) و واقعه یزد (تصادف خودروی حامل اتباع غیرمجاز افغانستان که توسط قاچاقچیان انسان جابجا می‌شدند) دست‌های پشت‌پرده معاندان دو ملت ایران و افغانستان بویژه آمریکایی‌ها و سعودی‌ها برای مخدوش کردن روابط ریشه‌ای و مستحکم تهران و کابل آشکار بود.

اکاذیب شبه‌رسانه‌های وابسته به آمریکا و سعودی علیه دو ملت ایران و افغانستان

در جریان این اتفاقات تأسف بار، شبه‌رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به آمریکا و سعودی آتش‌بیار معرکه شده بودند و با فضاسازی و دروغ پراکنی قصد تحریک عواطف دو ملت ایران و افغانستان برای تقابل با یکدیگر را داشتند؛ در این میان برخی موضع‌گیری‌های غیرسازنده از سوی مقامات افغانستان نیز به منزله تهیه آتش برای این رسانه‌های وابسته به آمریکا و سعودی تلقی می‌شد.

شهیدی که روابط ریشه‌ای دو ملت ایران و افغانستان را به رخ جهانیان کشاند

البته تیر دشمنان دو ملت ایران و افغانستان به سنگ خورد و همگان شاهد بودند که در همان بحبوحه آتش‌افروزی رسانه‌های حقیر فارسی‌زبان وابسته به دربار سعودی و آمریکا، پیکر مطهر شهید نسیم افغانی از رزمندگان لشکر ۵ نصر خراسان در دوران دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر ۱ فکه کشف شد تا بار دیگر همدلی و خون‌شریکی دو ملت ایران و افغانستان در طول تاریخ به رخ جهانیان کشیده شود.

رفتار مسئولانه ایران در قبال دروغ‌پردازی‌ها و برخی موضع‌گیری‌های نابخردانه

در این میان، رفتار مسئولانه نهاد‌های ذیربط کشورمان از جمله تشکیل هیئت حقیقت‌یاب واقعه هریرود و تشریح مستدل بی‌تقصیری مرزبانی کشورمان در وقوع حادثه برای اتباع غیرمجاز افغانستان و همچنین سعه‌صدر مسئولان کشورمان در مواجهه با اظهارات بلاوجه برخی مسئولان افغانستان، موجب شکست پروژه تفرقه‌افکنی دشمنان دو ملت ایران و افغانستان شد.

علی‌ایحال با توجه به سفر روز گذشته «محمدحنیف اتمر» سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران در رأس یک هیئت ۴۵ نفره، امید است مقامات افغانستان با لحاظ کردن مواجهه کریمانه بیش از ۴۰ ساله مردم و مسئولان کشورمان با اتباع قانونی و غیرقانونی افغانستان و سایر مساعدت‌های تهران طی سال‌های اخیر که افغانستان مورد حمله و اشغال آمریکا قرار گرفته بود، با فاصله‌گیری از فضای تهییجی ایجاد شده توسط رسانه‌های مزدبگیر آمریکا و سعودی، رویکرد خود در قبال ایران را به گونه‌ای تنظیم کنند که روابط ریشه‌ای و مستحکم و تاریخی طرفین تخت تاثیر القائات اجانب و معاندین قرار نگیرد.

دشمنان ملت‌های مسلمان، روابط حسنه ایران و افغانستان را هدف گرفته‌اند

چه آنکه، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار روز گذشته با «محمدحنیف اتمر» با اشاره به بیش از چهل سال حمایت‌های همه جانبه و منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران از مردم افغانستان به ویژه پذیرش بیش از سه میلیون مهاجر و ارایه انواع تسهیلات در حوزه‌های خدماتی، رفاهی، بهداشتی و آموزشی به آنان بر استمرار همراهی دولت و ملت ایران با برادران و خواهران افغانستانی خود تاکید کرد و گفت: پس از شکست‌های فضاحت بار آمریکا در سوریه و عراق که با فروپاشی داعش رقم خورد، دشمنان ملت‌های مسلمان با طراحی جدید، روابط حسنه ایران و افغانستان را هدف گرفته‌اند تا مانع از تداوم همبستگی و مودت میان دو ملت شوند.

منیع: میزان 

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار