سردار اسلامی در گفتگوی ویژه خبری عنوان کرد

گذر ایران از فاز عملیاتی به فاز صنعتی شدن ماهواره‌ها/ خودکفایی کامل کشور در زمینه ساخت ماهواره

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزیر دفاع کشورمان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۱۵ بهمن ماه به بررسی پیامدهای موفقیت‌آمیز ماهواره فجر پرداخت.
کد خبر: ۴۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰ - 05February 2015

گذر ایران از فاز عملیاتی به فاز صنعتی شدن ماهواره‌ها/ خودکفایی کامل کشور در زمینه ساخت ماهواره

به گزارش دفاع پرس، سردار محمد اسلامی معاون وزیر دفاع کشور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۱۵ بهمن ماه به بررسی پیامدهای موفقیت آمیز ماهواره فجر پرداخت و اظهار داشت: آنچه که حائز اهمیت است توکل بر خدا و مصمم بودن برای رسیدن به اهداف است.

وی ادامه داد: ما از شروع برنامه فضایی ابتدا اولین ماهواره را به نام امید تعریف کردیم چرا که امید ما از فجر میگذرد که ان شاالله بتوانیم در آینده ماهواره صنعتی جمهوری اسلامی ایران را در فضا قرار دهیم.

* اکنون در مرحله گذر از فاز عملیاتی به فاز صنعتی شدن ماهوارهها هستیم

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع با اشاره به هدف طراحی و ماموریت این ماهواره گفت: باید بگویم که ما در این زمینه از نقطه صفر آغاز کردیم و برای آن فرآیندهای تحقیقاتی، صنعتی و عملیاتی را تعریف کردیم و فرآیند تحقیقاتی به این معنی است که فناوریهایی را که نداریم به ویژه با وجود تحریمها بتوانیم با ظرفیت ملی به آن برسیم، بنابراین با تکیه بر استعداد داخلی توانستیم طراحیهای لازم را انجام دهیم.

سردار اسلامی با اشاره به سرفصلهای لازم در این زمینه گفت: این سرفصلها در زمینه ایستگاههای کنترل، سامانه فضایی، ماهواره، ایستگاه فضایی و سامانه پرتاب است که همگی فناوریهای گوناگونی را میطلبد مانند فناوری زمین که باید بتوانیم از خروجیها اطمینان لازم را حاصل کنیم.

وی اضافه کرد: بنابراین فرآیند تحقیقاتی را تعبیه کردیم تا رخدادها و عکس العملها را بررسی کنیم و در نهایت به قابلیت اطمینان برسیم که این امر نیز سالها زمان خواهد برد.

معاون وزیر دفاع کشور تاکید کرد: اکنون در مرحله گذر از فاز عملیاتی به فاز صنعتی شدن ماهوارهها هستیم.

سردار اسلامی در تشریح روند فعالیتهای ماهوارهای اظهار داشت: ما در نخستین فعالیتهایمان یک ماهواره آزمایشی در حداکثر ۲۵ کیلو را طراحی کردیم که توانستیم آن را به ۵۰ افزایش دهیم و اکنون در ماهواره فجر آن را به پیشرفت به فضا فرستادیم و ما امروز در مرحله تحقیقات قرار داشته و در جای خوبی ایستادهایم.

* ماهواره فجر یک ماهواره سنجش از دور است

وی با اشاره به ماموریت ماهواره فجر گفت: ماهواره فجر یک ماهواره سنجش از دور است که دو نوع دوربین روی آن نصب شده، دوربین اول با قدرت تفکیک ۵۰ متر که سیاه و سفید است و دوربین دوم که قدرت تفکیک ۱۰۰ متر که رنگی است و امیدواریم به تثبیت شدن آن بتوانیم تحقیقات لازم را انجام داده و وارد فاز صنعتی شویم.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: توان به کار گرفته در ساخت این ماهواره صددرصد بومی است و با توجه به اینکه در این زمینه ما تحریم هستیم ناکارآمدی تحریمها را امروز به خوبی مشاهده میکنیم؛ همچنین اگر بخواهیم واژه تحریم را معنی کنیم به این معنی خواهد بود که همه ناتوان کنندههای ممکن در راه پیشرفت یک کشور به کار گرفته شود، اما درانقلاب اسلامی با توجه به شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ما توانستیم تحریمها را کنار زده و روی پای خود بیایستیم.

* امروز در وزارت دفاع بیش از هزار محصول در حال تولید است

سردار اسلامی ادامه داد: این به این معنی خواهد بود که قابلیت سازی بنیه علمی و تکنولوژی را در کشور فراهم کنیم و امروز میبینیم که شبکه همکاری صنعتی جزء لاینفک وزارت دفاع است وامروز در وزارت دفاع بیش از هزار محصول در حال تولید است چرا که در هر کجا که خود را باور کردیم نتیجه گرفتیم.

اسلامی افزود: ما امروز به برکت انقلاب اسلامی و عنایت مقام معظم رهبری به قابلیتهای خوبی در عرصه فناوری و تکنولوژی رسیدهایم.

وی با بیان اینکه در پرتاب ماهواره فجر بازتابهای بسیار خوبی از کشورها داشتیم اظهار داشت: در رسانههای گوناگون کشورهای مستقل در این راستا ابراز خرسندی کردند و به کشور ایران افتخار کردند که دست به این فناوری نوین زده است اما غربیها غیر از نکات سیاسی که در این زمینه مطرح میکنند در مصاحبههای خود سیاستها و اقداماتی دارند و نمیتوانند موفقیت ایران را ببینند و همواره به دنبال سد کردن موفقیت ایران هستند بنابراین خوشحال نمیشوند.

اسلامی تاکید کرد: مردم در سایتهای بین المللی همواره رد این ماهواره را مشاهده میکنند که در این سایت اعلام میکند که ماهواره زنده است و در مدار فعالیتش را انجام میدهد.

معاون وزیر دفاع با تاکید بر اینکه کشورایران به یک بازیگر فعال در عرصه فضایی تبدیل شده است گفت: ما اولین کشور فضایی در میان کشورهای جهان اسلام هستیم برخی از کشورها همواره متقاضی بودند که از ظرفیتهایمان استفاده کنند و حوزه سیاسی و دفاعی ما را با علاقه پیگیری میکنند و متقاضی همکاری با ما هستند و به این باور رسیدهاند که ما مسیری را که میرویم حتماً به مقصد خواهیم رسید و تعاملی که آغاز میکنیم تا به نتیجه نرسد پایان نمییابد.

وی اضافه کرد: مذاکرات با مقامات وزارت دفاع با سرفصلهای مشخص فراهم خواهد شد و این انتقال تکنولوژی میتواند در آینده در دستور کار کشورهای دیگر قرار گیرد.

* سامانه پدافند هوایی استراتژی بازدارندگی در ایران دارد

اسلامی با اشاره به متنوع بودن صنایع هوا و فضایی کشور اظهارداشت: ما یکی از رشتههای اصلی حوزه پدافند درسامانه راداری داریم که این سیستم برد بلند دارد و از فضای آسمان حفاظت میکند و فعالیتهای علمی و تحقیقاتی ما در زمینه رادارها منحصر به فرد است که نمیتواند قابل فروش و واگذاری باشد.

وی تاکید کرد: سامانه پدافند هوایی استراتژی بازدارندگی درایران دارد و فردای کشور را ایمن میسازد، همچنین در زمینه زیر دریایی، ما گستره متنوعی داریم که امروزه میتوانیم از بزرگترین زیردریاییها رونمایی کنیم اینکه یک زیر دریایی در اعماق دریا حضور معناداری دارد نشان دهنده قابلیت علمی و فنی دانشمندانمان است.

* صنعت هواپیماسازی و پهباد کشور در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی قرار میگیرد

وی اضافه کرد: رادارها و سامانه مخابراتی که زیرآب حرکت میکنند جزء پیچیدهترین تکنولوژی هاست؛ همچنین صنعت هواپیما سازی و پهباد کشور در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی قرار میگیرد تا بتوانیم از همه ظرفیتهای پهبادی استفاده کنیم. این پهباد به طور معنادار برای کشوری که به دنبال گزینه برای ماست نقش پاسداری را ایفا میکند.

اسلامی درباره ورود صنایع هوا و فضای کشورمان در بازارهای جهانی اظهار داشت: امروزه ما در بازارهای گوناگون حضور داریم البته ما در این راستا از تحریم واستکبار متاثر شدیم که مشکلاتی را در صادرات به وجود آورد و نتوانستیم در نمایشگاه بین المللی بیاییم و دستاوردهای خود را معرفی کنیم کشورهای دور خواهان خرید محصولات وزارت دفاع ما هستند و کشورهایی که به ما مراجعه میکنند رو به افزایش است و ما با استقبال متفاوتی نسبت به ۵ سال گذشته مواجه شدهایم کشورهایی که بلوکهای استکباری تعریف شدهای که ندارند نمیگذارند صنعت دفاعی به کشورهای مستقل فروخته شود البته گزینه اول برای کشورهای مستقل ایران است.

معاون وزیر دفاع درباره دستاوردهای اقتصادی محصولات صنایع دفاعی گفت: یک بعد ارزشی مالی به لحاظ سامانهای و یک بعد سیاسی دارد که نرخ گزاف را تعریف میکند امروز بعد سیاسی یک تن سامانه فضایی حداقل قیمتش ۱۰۰ میلیون دلار است امروز اگر این قیمت را بدهید این ماهواره را به شما نمیفروشند و به صورت محصول استفاده میکنند.

وی اضافه کرد: امروز با رقم نازل به این سامانهها دست پیدا کردهایم و ارزش افزوده این را نمیتوان با خرید مقایسه کرد و ما توانستیم از خروج ارز از کشور ایران جلوگیری کنیم که این امتیاز بزرگی بود و در حوزه صادرات میتواند درآمدزا باشد و شاخصهای صادرات غیر نفتی را دگرگون کند.

اسلامی تصریح کرد: سامانه دفاعی ما در راستای دانشمند پروری و ظرفیت به وجود آمدن ارزآوری در کشور و شکوفایی اقتصادی حرکت میکند و سیستم موقعیت یاب مخابراتی و هواشناسی به طور آنلاین از موارد قابل توجه در حوزه دفاعی که میتواند قابلیتهای بسزایی را داشته باشد.

معاون وزیر دفاع با اشاره به اینکه باید از این علم و فناوری حمایت شود افزود: باید منابع متناسب با نیازمان تامین شود.

وی با بیان اینکه خارج از این چارچوب نمیتوانیم برنامه ریزی کنیم افزود: باید به تولید ثروت دست یابیم تا با ارزآوری مورد حمایت قرار بگیریم.

* در آینده نزدیک ماهوارههای صنعتی را در مدار قرار میدهیم

اسلامی با اشاره به اینکه باید برنامههایمان را به سرعت پیش ببریم خاطر نشان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک ماهوارههای صنعتی را در مدار قرار دهیم.

معاون وزیر دفاع با تاکید بر اینکه خدمت دادن و کسب درآمد یک رشته به حساب میآید، ادامه داد: باید دولت در این راستا کمک رسان باشد در ده سال آینده جزء کشورهای تاثیرگذار در این حوزه هستیم.

* اعزام انسان به فضا در برنامه ۱۰ساله دوم پیشنهاد شد

اسلامی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اعزام انسان به فضا افزود: اعزام انسان به فضا و قرار گرفتن در ایستگاه فضایی نیازمند برنامه جامعی است به گونهای که در برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی این مسئله مورد پیشنهاد قرار گرفته است.

* با محیا بودن زیر ساختها ماهوارههای بزرگتر و ماندگارتری را در مدار قرار میدهیم

معاون وزیر دفاع با تاکید بر اینکه باید زیر ساختها را به وجود آوریم اظهار داشت: با محیا بودن زیر ساختها میتوانیم ماهوارههای بزرگتر و ماندگارتری را در مدار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه فاز بعدی رسیدن به نقاط مداری است، گفت: وزارت ارتباطات و صدا و سیما نیازمند ماهوارههای مخابراتی است پس باید بتوانیم این ماهواره را در مدار قرار دهیم.

اسلامی با اشاره به اینکه این مسائل در اولویت قرار دارد افزود: باید بتوانیم به قابلیتهای مورد نظرمان دست یابیم.

معاون وزیر دفاع با اشاره به اینکه در ماهواره سنجی به بیش از ۷۵ درصد پیشرفت دست یافتهایم خاطر نشان کرد: از آینده نزدیک عملیات آنها باید تکمیل شود.

وی با بیان اینکه ماهوارهها باید در مدار عملیاتی قرار بگیرند اظهار داشت: امیدواریم درباره ماهوارههای مخابراتی از فرصتها در برنامه ۵ ساله استفاده کنیم.

اسلامی با اشاره به اینکه برنامه ۱۰ ساله برای فضا داریم ادامه داد: این برنامه ۱۰ ساله از سال ۸۵ تعریف شده است به گونهای که امیدواریم برای برنامه ۱۰ ساله دوم ماهوارههای مخابراتی را که پیش بینی کردهایم دست یابیم.

معاون وزیر دفاع با اشاره به ماهوارههای فجر و ماهوارههای بزرگتر بیان کرد: باید بتوانیم به این پیشرفت دست یابیم که ماهواره بتوانند به صورت توآمان در فضا حرکت کنند.

وی با بیان اینکه ۸ سال از برنامه ریزی دهه اول میگذرد افزود: باید در سال ۹۵ ماهواره عملیاتی در مدار قرار بگیرد.

اسلامی با تاکید بر اینکه باید برنامه ۱۰ سال اول را تا پایان سال ۹۵ طی کنیم عنوان کرد: در دهه باید ماهواره منظومه ایی داشته باشیم.

معاون وزیر دفاع با اشاره به اینکه باید به نتایج مطلوبی در حوزه پروازها دست یابیم ادامه داد: ان شاالله شاه موفقیتهای بیشتری در حوزه فضایی خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چقدر با اهداف افق ۱۴۰۴ فاصله داریم خاطر نشان کرد: در افق ۱۴۰۴ باید رتبه ممتاز را در منطقه داشته باشیم بنابراین باید اذعان داشت که برای رسیدن به رتبه ممتاز در سال ۱۴۰۴ فاصله زیادی نداریم.

* در ۱۰ ساله دوم در حوزه فضایی به تراز ممتاز دست خواهیم یافت

اسلامی با بیان اینکه امیدواریم با اهداف ده ساله دوم بتوانیم در میانه راه به تراز ممتاز نائل شویم افزود: کشورهای همسایه در فضا ماهواره دارند این در حالی است که آنها از توان داخلی خود استفاده نکردهاند و ماهوارهها را از کشورهای دیگر خریداری کردهاند.
در سال ۱۴۰۴ به جایگاه ممتاز خواهیم رسید

معاون وزیر دفاع با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۴ به جایگاه ممتاز خواهیم رسید، افزود: جوانان باید خودشان را باور کنند زیرا آنها از استعدادهای سرشاری برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید به همت جوانان ایرانی به سمت سازندگی پیش برویم ادامه داد: ان شاالله شاهد پیشرفتهای تصاعدی خواهیم بود.

اسلامی با اشاره به همکاری جوانان در حوزههای ۵ گانه فضایی اظهارداشت: این دستاوردها بعد از توکل به خدا از همت جوانان ایرانی نشات گرفته است.

معاون وزیر دفاع با اشاره به نتایج مثبت به دست آمده گفت: جوانان باید با عشق کار کنند تا به اهداف عالی برسند.
 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما
پربیننده ها