«دفاع پرس» بررسی کرد؛

واکنش غربی ها به پرتاب ماهواره فجر

رویکرد اغلب خبرگزاری‫های غربی مثل همیشه، پیوند دادن توانمندی فضایی ایران به نگرانی‫ های بی ‫اساس کشورهای غربی به توانایی‫ های هسته ‫ای بود، این محور به دنبال اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا "جنیفر ساکی" در واکنش به خبر پرتاب ماهواره فجر پررنگ‫تر در دستور کار قرار گرفت.
کد خبر: ۴۰۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸ - 07February 2015

واکنش غربی ها به پرتاب ماهواره فجر

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، در بحبوبه کاهش قیمت نفت و در حالی که سیاست گذاران غربی چشم به راهند با این شوک نفتی، نتیجه اهرم های فشار خود را بر جمهوری اسلامی ایران ببینند و می پندارند این دسیسه ها می تواند به عقب نشینی ایران منجر شود، چند روز قبل چهارمین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران با نام «فجر» به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت.

این دستاورد، آن هم در حالی که پیش از این برخی از سایتهای خبری از توقف پرتاب ماهواره های ایرانی خبر داده بودند، موجب شگفتی رسانه های جهان شد و اغلب رسانه های شرقی چون «شینهوا» تا رسانه های اسرائیلی و غربی که عمدتا در برابر دستاوردهای بومی «بایکوت» خبری را اتخاذ می کنند، را وادار ساخت سکوت خود را بشکنند.

ترس از توانمندی ایران، محور ثابت خبر رسانه های غربی از ماهواره بومی ایرانی

رویکرد اغلب خبرگزاری‫های غربی مثل همیشه، پیوند دادن توانمندی فضایی ایران به نگرانی‫ های بی ‫اساس کشورهای غربی به توانایی‫ های هسته ‫ای بود، این محور به دنبال اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا "جنیفر ساکی" در واکنش به خبر پرتاب ماهواره فجر پررنگ‫تر در دستور کار قرار گرفت. وی در خصوص برنامه موشکی ایران گفت: توانایی حمل کلاهک اتمی در موشکهای ایران، پیش از این در مذاکرات مورد بحث قرار گرفته و باز هم مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری فرانسه و آسوشیتد پرس، که منبع رسانه‫های دیگر چون ABC، وای نت، الجزیره و... در بازتاب خبر پرتاپ "فجر" بودند، در گزارش خود با بیان این که چهارمین بار است که ایران ماهواره به فضا می‫فرستد، نوشتند: فعالیت‫های فضایی ایران و توسعه تکنولوژی ایران زنگ خطر را در جامعه بین‫الملل به صدا درآورده چرا که می‫تواند مقاصد نظامی داشته باشد."

روزنامه ‫هایی مانند "دیلی میل نیز" ادعا  کردند: ناظران بینالمللی نگران این هستند که برنامه فضایی ایران صرفاً پوششی باشد که این کشور با استفاده از آن، اقدام به طراحی راکتهایی برای حمل سلاح هستهای کرده باشد.

مشابه این محور در برخی رسانه‫های عربی نیز دنبال شد، روزنامهها و رسانههای جهان عرب پرتاب ماهواره ایرانی فجر در زمینههای علمی را موفقیتآمیز برشمردند و بسیاری از رسانههای عرب زبان از جمله السومریه نیوز، اذاعه النور، نجوم مصر، المصریون، الرای، المنار، ایلاف، الحدث، العربیه، سلاب نیوز، العهد، العرب، عرب48، سوئز اینفو، المیادین، التحریر و... خبر پرتاب چهارمین ماهواره ایرانی به فضا را منتشر و بر ساخته شدن آن به دست متخصصان و مهندسان ایرانی تاکید کردند.

برخی نیز مانند العربیه و خبرگزاری های کویتی نیز همراستا با رسانه‫های غربی به نگرانی‫های جامعه بین‫الملل نیز اشاره نمودند.

مخاطبان چه می‫گویند؟

در لابلای حجم تبلیغی و تخریبی رسانه‫های غربی اما، بسیاری از مخاطبان این رسانه‫ها، پرتاب این ماهواره را در شرایط تحریم ایران، قابل تقدیر و خوب دانستند.

برخی نیز چون "گیرکامی" به رویکرد جهت دار این خبرها معترض شدند، وی در واکنش به نحوه انتشار پرتاب ماهواره در فیگارو نوشت: " اطلاعات شما کامل نیست، باید می نوشتید که ایران ماهواره ناظر هوایی به فضا پرتاب کرده است."

"تئو کروانت" نیز در اکسپرس فرانسه می نویسد: این مردم نیز حق دارند مانند ما ماهواره به فضا بفرستند، ارسال ماهواره فضایی یک نیاز است چرا که همه باید بدانند چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است."

"الکس چیزدن" در واکنش به این خبر در abc نیوز نوشت: در شرایط تحریم؟!! این اقدام هوشمندانه و شجاعانه است."

"یونگ حسن" نیز در این سایت می نویسد: آفرین به ایران، ایران تنها کشور مسلمان است که فناوری ماهوراه را دارد. رژیم صهیونیستی توانایی مقابله رویارویی با ایران را ندارد.

"ایان" نیز در یاهو نیوز که یکی از پربجث ترین پایگاه‫های خبری است نوشت است: این اقدام از جانب کشوری که از سال 1979 تحت تحریم بوده است و امروز نیز بیرحمانه تحریم می شود تاثیر گزار است.

"مارگاریت" نیز با هیجان به ایران آفرین گفته است و با انتقاد از عملکرد عربستان نوشت: عربستان سعودی که حتی نمی تواند اسلحه قرن 15 را بسازد، تنها با دلارهای نفتی از آمریکا سلاح وارد می کند. عربستانی ها احمقند زیرا آمریکا با فروش سلاح و ممانعت از تولید، احمق نگهشان می دارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار