۱۴ تیر، سالروز ربودن حاج احمد متوسلیان؛

سکوت مجامع بین‌المللی در قبال گروگان‌گیری سفیر صلح و آزادی

احمد متوسلیان به همراه سه دیپلمات دیگر درحالی که در تاریخ ۱۴ تیر سال ۱۳۶۱ برای یاری رساندن و کمک به مظلومان لبنان به این کشور رفته بود، توسط نیروهای حزب فالانژ دستگیر و به مزدوران رژیم صهیونیستی تحویل داده شد.
کد خبر: ۴۰۳۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰ - 04July 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: ۱۴ تیر سال ۱۳۶۱ روزی اندوه‌بار برای ملت ایران و همرزمان سرداری بود که نقش‌آفرینی وی در دوران دفاع مقدس به‌ویژه در عملیات بیت‌المقدس زبان‌زد بود.

در این روز حاج احمد متوسلیان با اینکه برای کمک به مردم مظلوم لبنان به این کشور سفر کرده بود، هنگام ورود به شهر بیروت در یک ایست و بازرسی توسط مزدوران حزب فالانژ که حزبی نزدیک به رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود، گروگان گرفته شده و بعد از بازجویی و شکنجه در نهایت به نظامیان رژیم صهیونیستی تحویل داده می‌شود.

تاکنون نیز به‌رغم تلاش بسیاری که جمهوری اسلامی ایران برای آزادی احمد متوسلیان و همراهانش انجام داده، اما هنوز خبری از سرنوشت این عزیزان مخابره نشده است. در این حادثه علاوه بر حاج احمد متوسلیان که از افراد شاخص در دوران دفاع مقدس بود، سیدمحسن موسوی، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان نیز به گروگان گرفته شدند.

همانطور که گفته شد، مسئولان وزارت خارجه کشورمان از همان دقایق ابتدایی بعد از این حادثه تلاش کردند تا مقدمات آزادی عزیزان به گروگان گرفته را فراهم کنند و حتی تاکنون کمیته‌های بسیاری برای پیگیری وضعیت حاج احمد و دوستانش تشکیل شد، اما مجامع بین‌المللی که خود را حامی حقوق انسان‌ها معرفی می‌کنند، به جای پرداختن به علل بروز این حادثه وحشیانه، با سکوت خود، رژیم صهیونیستی را در انجام چنین کار‌هایی یاری می‌کنند. نکته اینجاست که مسئولان کشور ما با استناد به قوانین مجامع بین‌المللی درخصوص مصونیت دیپلمات‌ها، اقدامات و نامه‌نگاری‌هایی را با سازمان ملل برای آزادی گروگان‌ها انجام دادند، اما سکوت این مجامع تنها جواب آن‌ها به کشورمان در این خصوص بوده است.

از طرفی دقایقی پس از ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی، رادیو اسرائیل اعلام می‌کند: «ژنرال احمد متوسلیان، طراح عملیات فتح المبین و بیت المقدس، در پست بازرسی «برباره» به اسارت گرفته شد». اعلام خبر بازداشت حاج احمد متوسلیان در رسانه‌های رژیم صهیونیستی نشان از این دارد که آن‌ها از مدت‌ها قبل برای این کار برنامه‌ریزی کرده بودند و این عملیات را به حزب فالانژ سپردند. با همه تفاسیر برخی هنوز امید دارند تا احمد متوسلیان زنده به کشور برگردد و برخی نیز خبر شهادت وی را اعلام می‌کنند، لذا نمی‌توان به‌طور قاطع از سرنوشت این سردار سرافراز اسلام سخن به میان آورد.

۱۴ تیر هر سال سالروز ربوده شدن حاج احمد و همراهنش در بیروت است و به همین دلیل نگاهی اجمالی به زندگی‌نامه این سردار اسلام انداخته‌ایم.

احمد متوسلیان در سال ۱۳۳۲ در جنوب تهران در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد و در کنار گذراندن دوران ابتدایی در مدرسه «مصطفوی» در بازار نیز به پدرش کمک می‌کرد. یکی از ویژگی‌های احمد متوسلیان این بود که در دوران نوجوانی به شرکت در کلاس‌های قرآنی و مذهبی علاقه بسیاری داشت و به‌دلیل آشنایی با مبانی اسلام و توجه به موضوع مقابله با ظالمان، به‌طور جدی وارد میدان مبارزه با رژیم پهلوی شد. حاج احمد بعد از اینکه دوره هنرستان را به اتمام رساند، در سال ۱۳۵۱ موفق به اخذ مدرک دیپلم شد و در آن دوران برای فعالیت در شرکتی به خرم‌آباد می‌رود، اما به‌دلیل فعالیت‌های تبلیغی علیه رژیم منحوس پهلوی و روشنگری جوانان لرستانی، در نهایت تحت نظر ساواک قرار گرفت و در سال ۱۳۵۴ توسط نیرو‌های این سازمان مخوف بازداشت و به زندان فلک‌الافلاک منتقل شد و به مدت پنج ماه در سلول انفرادی بود.

یکی از ویژگی‌های دیگر حاج احمد این بود که در هر مقطعی که بود اقدام به روشنگری مردم می‌کرد، به‌طوری که وقتی به سربازی می‌رود نیز اقدام به آشنایی سربازان با مفاهیم اسلام و دعوت آن‌ها برای مقابله با رژیم پهلوی می‌کند، لذا اقدامات حاج احمد در دوران مبارزات انقلاب نیز مثال‌زدنی است.

متوسلیان با آغاز غائله کردستان و تحرکاتی که گروه‌های معاند و ضدانقلاب در این منطقه داشتند، در اسفند سال ۱۳۵۷ به همراه ۶۶ نفر از نیرو‌های چریکی به این منطقه می‌رود. در منطقه بوکان چندین عملیات برای پاکسازی منطقه از لوث وجود ضدانقلاب انجام می‌شود، اما اوج کار حاج احمد و همراهانش در ورودی شهر بانه بود که در این منطقه نیز با یورش به مواضع ضدانقلاب، ۲۰۰ نفر از معاندین را کشته و ۴۰۰ نفر را به اسارت می‌گیرند.

در سال ۱۳۵۹ شهر مریوان شهر دیگری بود که به تصرف گروه‌های ضدانقلاب درآمد و از آنجا که حاج احمد در مبارزه با ضد انقلاب سابقه خوبی داشت و از طرفی اعضای گروه‌های معاند از حاج احمد هراس داشتند، بنابراین متوسلیان و یارانش به مریوان اعزام شدند و با اقدامات ارزنده در این شهر که منجر به پاکسازی منطقه از لوث وجود منافقان شد، به فرماندهی سپاه مریوان نیز منصوب می‌شود.

بعد از عقب نشینی منافقان از مناطق غربی کشور، متوسلیان برای مقابله با دشمن بعثی به مناطق جنوبی کشور می‌رود و در قالب لشکر محمد رسول‌الله (ص) اقدامات خوبی در دوران دفاع مقدس در طراحی و اجرای عملیات‌ها داشت، اما اوج کار وی را باید در عملیات بیت‌المقدس بدانیم که شناسایی مواضع دشمن در این عملیات برعهده حاج احمد و یارانش بود؛ بنابراین نقش حاج احمد در عملیات آزادسازی خرمشهر بسیار مهم و اساسی بود که در نهایت خرمشهر نیز به دست رزمندگان اسلام افتاد.

یکی از فرماندهان عملیاتی جنگ در مورد نقش حساس حاج احمد در عملیات بیت‌المقدس می‌گوید: اگر فرماندهی قاطع و عمل به موقع در بعد از ظهر روز اول عملیات بیت‌المقدس روی جاده اهواز - خرمشهر توسط حاج احمد نبود، عملیات به مشکلات زیادی برمی‌خورد. او در همان جا اسلحه کلاشینکف خود را به دست گرفت و تا مرز شهادت ایستادگی کرد و رزمندگان نیز با تاسی به او مقاومت بسیاری از خود نشان دادند که در نهایت جاده اهواز - خرمشهر حفظ شد. او به رغم جراحت و زخمی که از ناحیه پا داشت حاضر به ترک میدان نبرد نشد و باصلابت و اقتدار تمام از دژ‌های مستحکم و میادین متعدد مین، نیروهایش را عبور داد و در نهایت ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ رزم‌آوران تیپ ۲۷ حضرت رسول (ص) با جلوداری سردار حاج‌احمد متوسلیان در کنار سایر یگان‌های سپاه به خاک مطهر خرمشهر قدم نهادند.

وی در عصر همان روز طی سخنان کوتاهی خطاب به دریادلان بسیجی در برابر مسجد جامع خرمشهر چنین گفت: «همه عزیزان ما که تا امروز در خونشان غوطه‌ور شده و به شهادت رسیده‌اند برای حفظ اسلام عزیز بوده است. هرچند داغ فراق‌شان جگر ما را سوزاند، اما خدا را شکر که بالاخره توانستیم امروز با آزادی خرمشهر قلب امام‌مان را شاد کنیم.»

احمد متوسلیان از آن دست فرماندهانی بود که به مسائل اجتماعی و سیاسی نیز اشراف کامل داشت، به همین دلیل بعد از فتح خرمشهر به سوریه و از آنجا به لبنان رفت که به دست دژخیمان رژیم صهیونیستی ربوده شد و تاکنون نیز خبری از وی مخابره نشده است. امیدواریم مجامع بین‌المللی که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند، در نهایت درخصوص این جنایت رژیم صهیونیستی واکنش نشان دهند تا همگان با چهره کریه این رژیم کودک‌کش آشنا شوند.

گزارش از احسان یعقوبی

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار