معاون بهداد ناجا خبر داد؛

اجرای رزمایش‌های پدافند زیستی با هدف مقابله با کرونا

سردار محمدرضا حسینی از اجرای رزمایش‌های پدافند زیستی بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی با محوریت مقابله با کرونا خبر داد.
کد خبر: ۴۰۳۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳ - 30June 2020

اجرای رزمایش‌های پدافند زیستی با هدف مقابله با کرونابه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «محمدرضا حسینی» معاون بهداد ناجا درباره اهداف و محور‌های رزمایش‌های پدافند زیستی اظهار داشت: قرن بیست و یکم به‌عنوان قرن تهدید‌های بیولوژیک شناخته می‌شود؛ از این رو استفاده از سلاح‌های بیولوژیک به واسطه ارزان بودن، اثربخشی بالا و پیچیدگی در شناسایی عامل، همواره تهدیدی بالقوه محسوب می‌شوند؛ بنابراین ضرورت دارد که نهاد‌های در خط مقدم مبارزه با تهدید‌های زیستی، همواره در آمادگی کامل مقابله با این نوع تهدید‌ها باشند.

وی با بیان اینکه اداره امداد و انتقال و جنگ‌های نوین معاونت بهداد ناجا مأموریت حفظ و ارتقای آمادگی و احصای نقاط قوت و ضعف یگان‌ها در مقابله با بحران‌ها را از طریق برنامه‌ریزی و اجرای رزمایش‌ها دنبال می‌کند، افزود: با توجه به اهمیت موضوع پدافند زیستی در کنار سایر تهدید‌های طبیعی و انسان‌ساز، موضوع تهدیدات زیستی نیز ازجمله سناریو رزمایش‌ها قرار گرفت و یگان‌ها موظف شدند به فراخور امکانات و تجهیزات بومی خود، یک رزمایش پدافند زیستی را در قالب تمرین دور میزی یا تمرین یگانی به اجرا درآورند.

سردار حسینی در خصوص اثربخشی اجرای این رزمایش‌ها در تقویت بنیه دفاعی و آمادگی مقابله با بحران‌ها بیان کرد: در حوزه مدیریت بحران رسیدن به سطح مطلوبی از توانایی دفاعی از طریق ارتقای دانش و مهارت و با تمرین و اجرای رزمایش‌ها حاصل می‌شود و تجربه و مهارت حاصل از برگزاری این رزمایش‌ها در نهایت سبب تقویت خودباوری، اعتماد به نفس و غلبه بر ترس شده و در نتیجه در ارتقای آمادگی مقابله با بحران‌ها بسیار کارساز خواهد بود.

معاون بهداد ناجا با اشاره به برگزاری هم‌زمان رزمایش‌های پدافند زیستی در دو حوزه بیمارستانی و پیش‌بیمارستانی، خاطرنشان کرد: در حوزه پیش بیمارستانی، معاونت بهداد استان‌ها و کلینیک‌های تابعه و در حوزه بیمارستانی نیز ۹ بیمارستان تابعه معاونت بهداد ناجا محور برگزاری این رزمایش‌ها هستند.

وی اضافه کرد: در جریان برگزاری این رزمایش‌ها، معاونت بهداد ناجا به‌عنوان ستاد نقش فرماندهی و هماهنگ‌کننده را تمرین می‌کند و سرپنجه‌ها نیز به‌عنوان صف به‌صورت عملیاتی به تمرین سناریوی ابلاغی می‌پردازند.

سردار حسینی در خصوص مشارکت نیرو‌های مسلح در این رزمایش اظهار داشت: اعتقاد بر این است که در شرایط بحرانی همه دستگاه‌ها درگیر بحران می‌شوند از طرفی لازم است نیرو‌های پشتیبانی هر سازمان و ارگان به سطحی از آمادگی رسیده باشند که بدون نیاز به سازمان‌های دیگر و کاملاً مستقل از آن‌ها بتواند به سازمان متبوع خود ارائه خدمت کنند و حتی فراتر از آن به کمک سازمان‌های دیگر بشتابند.

وی ادامه داد: بر این اساس سعی خواهد شد در رزمایش‌های درون‌سازمانی با محوریت به‌کارگیری توان داخلی باشد، اما در جهت هماهنگی و همکاری با سایر نهاد‌ها نیز بر اساس برنامه‌ریزی ستاد کل نیرو‌های مسلح آمادگی برگزاری رزمایش‌های مشترک با سایر نیرو‌ها را داریم.

معاون بهداد ناجا در ادامه در ارزیابی خود نسبت به عملکرد بیمارستان‌های ناجا در مواجهه با بحران کرونا، این فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی را که «این بیماری منحوس دیر یا زود از بین خواهد رفت، آنچه باقی می‌مانَد تجربیات ارزنده‌ای است که به‌عنوان یک دستاورد حاصل شده است» محور قرار داد و تصریح کرد: امروز ما به سطحی از خودباوری رسیده‌ایم که می‌توانیم سخت‌ترین شرایطی که هر کشور پیشرفته‌ای را به زانو درمی‌آورد را با اقتدار و توان داخلی و بدون هیچ چشم‌داشتی پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه ما در حوزه بهداشت و پیشگیری، امداد و انتقال و تشخیص و درمان به سطح مطلوبی از توانمندی دست یافته‌ایم، بیان کرد: در جریان شیوع کرونا با تکیه بر همین توانمندی و خودباوری تلاش کردیم به بهترین نحو به کارکنان و خانواده محترمشان و عموم مردم شریف ایران عزیزمان خدمت‌رسانی کنیم و این خودباوری مرهون مدیریت عالی و ایثار و ازخودگذشتگی کادر درمان بوده است.

سردار حسینی ادامه داد: امروز پس از گذشت پنج ماه از ایجاد این بحران عالم‌گیر شاهد پیشرفت‌های شگرفی در حوزه مدیریت بحران در مراکز درمانی ناجا و مهارت و ارتقای دانش عملی کارکنان و پیشرفت تجهیزات تشخیصی درمانی بوده‌ایم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار