فرمانده بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

شورای عالی امنیت ملی «بسیج» را مسئول دفاع از وزارتخانه‌ها کرده است

حمیدرضا قریشی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، سازمان بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات عهده‌دار دفاع از «مقر» در همه وزارتخانه و ادارات است.
کد خبر: ۴۰۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۸ - 08July 2020

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ تشکیل بسیج مستضعفین در اقشار مختلف باعث شده تا این تشکل مردمی بزرگترین نهاد مردمی در کشور لقب گیرد. بر این اساس و با گسترش بسیج، خدمات بسیاری به مردم در قالب‌های مردم‌یاری، کمک‌های مومنانه و حتی حرکت‌های جهادی ارائه شده است؛ لذا با توجه به نقش بسیج در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و نیز فعالیت‌هایی که برای ترویج کارمند تراز انقلاب اسلامی انجام می‌دهد، گفت‌وگویی را با «سید حمیدرضا قریشی» فرمانده بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات سپاه محمد رسول‌الله (ص) انجام دادیم که ماحصل آن در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: سازمان بسیج وزارتخانه و ادارات چه وظایفی دارد؟

بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات زیرمجموعه سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ است و این بسیج برای ساماندهی فعالیت‌هایی است که در وزارتخانه‌ها و ادارات بر عهده سپاه و بسیج گذاشته شده است. همان‌گونه که می‌دانید در قانون اساسی، سپاه پاسدارن عهده‌دار حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی است؛ بنابر این برای حراست از دستاورد‌های نظام، فعالیت‌هایی را می‌تواند ساماندهی کند که یکی از این فعالیت‌ها ایجاد رده‌هایی در وزارتخانه‌ها و ادارات به‌منظور ساماندهی قشر کارمند در بسیج است.

بسیج در همه اقشار ایفای نقش می‌کند که در قشر کارمند یعنی در وزارتخانه و ادارات عهده‌دار حفظ دستاورد‌های نظام است؛ معتقدیم که بسیج وزارتخانه و ادارات موتور پیش‌برنده فعالیت‌های نظام اداری کشور است.

بسیج وزارتخانه‌ها از بین ۳۰۰ هزار کارمند شاغل در تهران بزرگ تعداد ۱۷۵ هزار نفر را تاکنون موفق شده جذب و سازماندهی کند؛ این عزیزان می‌توانند فعالیت‌هایی را ساماندهی کنند که در امور جاری وزارتخانه‌ها و ادارات ممکن است مورد غفلت واقع شده باشد؛ لذا یکی از فعالیت‌هایی که بسیج وزارتخانه‌ها انجام می‌دهد، الگوسازی است.

ما در بسیج وزارتخانه‌ها از شورای عالی امنیت ملی در مهر سال ۱۳۹۸ مصوبه‌ای داریم که بر اساس آن، عهده‌دار دفاع از «مقر» در همه وزارتخانه و ادارات هستیم. در تهران بزرگ، چون ساختمان وزارتخانه‌ها در محیط سرزمینی سپاه محمد رسول الله (ص) است، به همین خاطر بسیج وزارتخانه‌های تهران بزرگ عهده دار تأمین امنیت و دفاع از «مقر» و تأمین گروه‌های واکنش سریع برای مقابله با مخاطرات و حوادث غیرمترقبه در وازرتخانه‌ها و ادارات است.

البته هرچند ما در حوزه سرزمینی سپاه تهران بزرگ قرار داریم، اما چون هر فعالیتی که بسیج وزارتخانه‌ها انجام می‌دهد، الگویی برای سایر ادارات کشور می‌شود، فعالیت‌های ما جنبه ملی پیدا می‌کند؛ به عبارت دیگر اقدامات ما اگرچه در محدوده سرزمینی سپاه محمد رسول الله (ص) است، اما همین اقدامات، الگویی برای سایر شهر‌ها می‌شود ازجمله استان لرستان که بعد از اجرای اولین جشنواره کارمند تراز انقلاب، پیشنهاد داد اندیشکده‌ای برای رسیدگی و تنظیم فعالیت‌ها در راستای فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی در این استان تشکیل شود.

دفاع‌پرس: به جشنواره کارمند تراز انقلاب اسلامی اشاره کردید؛ این جشنواره با چه هدفی برگزار می‌شود و نحوه شناسایی یا انتخاب کارمند مورد نظر شما چگونه است؟

برای اینکه بتوانیم وظیفه خود را در عرصه حفظ دستاورد‌های نظام انجام دهیم به دنبال این هستیم که یک فرهنگ‌سازی در نظام اداری کشور صورت گیرد. بدین ترتیب که بعد از گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب، می‌خواهیم نمادی را به‌عنوان کارمند در سطح کشور معرفی کرده و آن را فرهنگ‌سازی کنیم و بگوییم این کارمند می‌تواند به‌صورت مثبت در نظام جمهوری اسلامی ایفای نقش کند.

شورای عالی امنیت ملی «بسیج» را مسئول دفاع از وزارتخانه‌ها کرده است

زیرا امروز در اذهان عمومی کارمند را فردی می‌دانند که صبح دیر سر کار می‌رود و بعد ظهر زود کار خود را تعطیل می‌کند و از زیر کار به اصطلاح «در می‌رود» یا کارمند کسی است که برای آن در رادیو برنامه فکاهی «آقای کارمندیان» درست می‌کنند؛ این روندی است که در گذشته بوده و کارمندان به واسطه آن تخطئه شدند.

حال بعد از گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب به دنبال آن هستیم که نقش سازنده کارمندان که جمعیتی سه میلیون نفری را در کشور شامل می‌شوند، در نظام جمهوری اسلامی ایران معرفی کنیم.

بر این اساس، اولین جشنواره کارمند تراز انقلاب اسلامی را در چهارم شهریور سال ۱۳۹۸ برگزار کردیم که طی آن با حضور دو هزار و ۵۰۰ نفر از بسیجیان وزارتخانه‌ها و ادارات، تعدادی از کارمندان به‌عنوان کارمند تراز انقلاب اسلامی معرفی و تجلیل شدند.

بعد از اینکه این اقدام صورت گرفت با استقبال عمومی در سطح کشور مواجه شدیم؛ بدین‌صورت که خواستار تسری این جشنواره به کل کشور بودند؛ لذا در روز ۱۲ اردیبهشت امسال در نامه‌ای از وزیر آموزش و پرورش در خواست کردیم در هر استان دو نفر کارمند برای معرفی در جشنواره مورد اشاره معرفی کند که بر همین اساس اخیراً وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به نامه ما از مجموعه وزارت آموزش و پرورش خواست تا برای تحقق درخواست ذکر شده، همکاری لازم را داشته باشند.

ما در معرفی کارمند تراز انقلاب اسلامی به دنبال مثبت‌اندیشی در مواجهه با کارمندان هستیم تا هر کارمندی آرزو کند که کارمند در تراز انقلاب اسلامی باشد؛ در شناسایی کارمند یا مدیر تراز انقلاب اسلامی ما از الگوی خود اظهاری استفاده می‌کنیم؛ البته در کنار خود اظهاری، نظرات دیگران (مدیر بالادستی، همکار و ارباب‌رجوع) را هم دریافت می‌کنیم.

دفاع‌پرس: امسال در جشنواره دوم کارمند تراز انقلاب چه افرادی معرفی می‌شوند؟

دومین جشنواره معرفی کارمند تراز انقلاب اسلامی چهارم شهریور سال جاری در شرایطی برگزار می‌شود که در این جشنواره افرادی را معرفی می‌کنیم که این افراد، تجسم عینی کارمند تراز انقلاب اسلامی هستند؛ البته با توجه به اینکه امسال هفته دولت با دهه اول محرم مصادف شده است، جشنواره را با ستاد امر به معروف و نهی از منکر به گونه‌ای برگزار خواهیم کرد که جریان‌سازی مثبتی در رابطه با معرفی کارمند تراز انقلاب اسلامی صورت گیرد.

دفاع‌پرس: یکی از برنامه‌هایی که سال‌های گذشته برگزار می‌شد، کنگره شهدای کارمند بود؛ آیا امسال این کنگره برگزار می‌شود؟

امسال سومین کنگره شهدای وزیر و ۵۰ هزار کارمند شهید را در یکم شهریور ۱۳۹۹ اجرا می‌کنیم؛ در دو کنگره گذشته وزیر نفت دبیری مراسم را بر عهده داشت؛ اما امسال این مراسم را با دبیری وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح برگزار خواهیم کرد.

در این همایش به همراه تجلیل از خانواده وزرای شهید، از مقام شامخ شهید بهشتی نیز به‌عنوان کارمند تراز انقلاب اسلامی و ۱۳۶۶ کارمند شهید واقع در حوزه سرزمینی سپاه تهران بزرگ تجلیل به عمل می‌آوریم؛ بدین منظور از اول مرداد به تدریج به منازل این شهدا رفته و از مقام شامخ آن‌ها تجلیل می‌کنیم.

دفاع‌پرس: با توجه به اینکه بسیج قشری به‌ نام بسیج کارمندان را هم دارد، تفاوت بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات با بسیج کارمندان چیست؟

در استان‌ها بسیج کارمندان داریم که عهده‌دار فعالیت و ساماندهی کارمندان است؛ یعنی با افراد سروکار دارد، اما در بسیج ادارات علاوه بر نیروی انسانی، ساختار و سازمان هم مورد نظر است.

دفاع‌پرس: اواخر سال گذشته مردم با شیوع ویروسی به نام کرونا مواجه شدند و چون ناشناخته بود هر سازمان یا دستگاهی مانند بسیج با توجه به توانی که داشت برای مقابله با این ویروس به میدان آمد؛ با توجه به این موضوع، سازمان بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات تاکنون برای مقابله با کرونا چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟

یکی از کار‌هایی که از اسفند سال گذشته با شیوع کرونا انجام دادیم، تلاش برای جبران کمبود ماسک در جامعه با بکارگیری پتانسیل‌های موجود در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بود؛ در این رابطه طی تفاهم‌نامه‌ای که با این سازمان منعقد شد، مقرر شد که یک میلیون عدد ماسک در ۴۸۳ کارگاه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تهران آماده شود.

شورای عالی امنیت ملی «بسیج» را مسئول دفاع از وزارتخانه‌ها کرده است

برای ضدعفونی‌کننده دست و سطوح نیز برای اولین بار از محلول IMC ۱۳۳ که توسط مخترعان بسیجی بدون الکل ساخته شده بود، استفاده کردیم و با استفاده از مه‌پاش‌ها، خودرو‌هایی را که از روی پل کریمخان زند عبور می‌کردند، ضد عفونی کردیم؛ این مایع ضدعفونی را هم انستیتو پاستور و هم سازمان پدافند غیرعامل تأیید کردند.

فعالیت سومی که در همین رابطه انجام دادیم، بکارگیری دستگاه ضدعفونی‌کننده محیط با استفاده از اشعه اُزن بود؛ با استفاده از این دستگاه هر اتاق ۱۰۰ متر مربعی برخی ادارات مانند وزارت امور اقتصاد و دارایی را در عرض سه دقیقه ضدعفونی کردیم.

فعالیت بعدی ارائه ماسک و دستکش به کارمندان ادارات و وزارتخانه‌ها بود به‌عنوان مثال فقط ۵۲ هزار ماسک را بین ادارات مختلف توزیع کردیم؛ غربالگری کارمندان و ارباب رجوع در مبادی ورودی ادارات هم اقدام دیگری بود که صورت گرفت.

علاوه بر این، رزمایش زیستی را هم در شروع به کار ادارات بعد از تعطیلات نوروز انجام دادیم و نیز با حضور در خانه سالمندان کهریزک ضمن ضدعفونی کردن محیط، تا مدتی به سالمندان ساکن در محیط یاد شده آبمیوه طبیعی توزیع می‌کردیم به نحوی که این قبیل اقدامات موجب شد تا میزان مرگ و میر خانه سالمندان کهریزک که عدد ۱/۶ دهم را نشان می‌داد به ۱/۳ دهم برسد و بدین شکل تبلیغات سوء دشمنان را خنثی کردیم.

در کنار این‌گونه اقدامات، در سه مرحله رزمایش کمک مومنانه هم داشتیم؛ بدین صورت که در یک مرحله ۲۰ هزار بسته کمک معیشتی بین خانواده‌های نیازمند توزیع شد. همچنین برای حفظ منزلت افراد نیازمند در ادارات، کارت‌های اعتباری خرید از یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اهدا کردیم. از سوی دیگر ۳۰ هزار ماسک نیز به صورت رایگان در اختیار زائران مسجد جمکران در روزهای بعد از بازگشایی مجدد قرار دادیم.

دفاع‌پرس:‌ آیا بسیج وازرتخانه‌ها و ادرات در راستای مبارزه با رانت در ادارات و نیز بروکراسی اداری، فعالیتی داشته است؟

برای کاهش بروکراسی اداری «میز خدمت» را توسط بسیجیان اجرا کردیم تا مردم بتوانند بدون طی کردن بروکراسی اداری، کار‌های خود را پی‌گیری کنند؛ چون معتقدیم اجرای طرح «میز خدمت» می‌تواند فعالیت اداری را هم به سمت مثبت شدن سوق دهد و هم مشکلات مردم را تا حدی رفع کند.

دفاع‌پرس: امسال به مناسبت چهل سالگی دفاع مقدس قرار است اقشار مختلف بسیج، برنامه‌هایی را اجرا کنند؛ آیا سازمان بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات هم برنامه‌ای دارد؟

بسیج وزارتخانه‌ها در روز تعیین شده به دیدار ۴۰ خانواده شهید کارمند خواهد رفت و ۴۰ کارمند تراز انقلاب اسلامی را هم ضمن تجلیل، به کل کشور معرفی خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار