در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

تشریح جزئیات پروژه «المان تن و تانک» مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس یزد

مهندس ناظر پروژه «المان تن و تانک» مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس یزد به تشریح جزئیات این طرح پرداخت.
کد خبر: ۴۰۴۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱ - 05July 2020

«علی روهنده» مهندس ناظر پروژه «المان تن و تانک» مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس یزد در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در یزد گفت: طرح پیشنهادی در مساحت 650 متر مربع برای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس یزد طراحی شده است.

وی ادامه داد: طرح به دو فضا متفاوت تقسیم شده است، قسمت نخستین این فضا فضای سنگین با متریالی از بتن و ادوات جنگی و قسمت دوم آن فضای سیال از آینه و برنز است.

روهنده تاکید کرد: در فضای سنگین، ما شاهد فرمهای برگرفته از دایره که نقش سکوهایی را برای ادوات جنگی بازی می‌کند را در نظر گرفته ایم. در مقابل سطحی به مساحت 100 متر مربع که با آینه فرش شده را در نظر گرفته ایم این در حالی است که در فضای دوم ما شاهد مجسمه ای برنزی از شهید «ذوالفقاری» در ابعاد طبیعی و چهار چوب یا دروازهایی از بتن که در فضای پشت سر شهید واقع شده، هستیم.

وی بیان داشت: هدف اثر که عبارت است از کنار هم قرار دادن دموکراتیک سلیقه ها و جهان بینی ها پاسخی به آیین واقعیت که ما بیشتر در فرهنگ جهانی و کثرت‌گرای گزینش‌ها زندگی می‌کنیم تا در فرهنگ یکسانی و یکنواختی تحمیلی. اثر بجای تکرار مقلدانه ی داستان جنگ با آن فعالانه وارد گفت‌وگوی گذشته و حال می شود و نشان می‌دهد هر یک از این دو (حال و گذشته)، در شناخت یکدیگر تاثیر گذارند.

روهنده اظهار کرد: این رویکرد نشان می‌دهد که معناها هرگز مطلق یا جهان شمول نیستند. این تفکر برای ما به وجود می اید که حقیقتی مطلق و جاویدان از مفهوم ایثار وجود دارد و همه ما باید یاد بگیریم که به آنها ارج بگذاریم.

وی با اشاره به ضرورت اجرای این طرح بیان کرد: عدم وجود عنصری كه نقش انكار ناپذیر در ایجاد حس مكان، احساس تعلق، جنگ هشت ساله برای نسل جدید و خلأ واسطه‌ای كه نقش یک رسانه را برای انتقال ارزش‌های فرهنگی جنگ را برای افراد جامعه بازی كند از جمله ضرورت هایی است که اجرای این طرح را واجب میکند.

روهنده ادامه داد: این طرح به درخواست و احساس نیاز موزه دفاع مقدس یزد طراحی شده، که پیشنهاد نهایی در مدت زمان یک سال و مطالعه چندین اتود و پیشنهاد شکل گرفته، که تک تک فاکتورهای درخواستی کارفرما پس از ساعات زیادی جلسه با اساتید برجسته  استان به اتفاق نظر رسیدیم.

وی با اشاره به مفهوم تن و تانک تشریح کرد: اثر به دو بخش کلی تقسیم می‌شود که در بخش اول اثر چند فرم دایره وار و سازماندهی شده که در نهایت یک فرم گردابی را می سازد. احتمالا ما با نگریستن به تصویر به عنوان یک کل جایگاه دایره را به عنوان یکی از خصیصه‌های بصری الگوی عمومی آن حس می‌کنیم. درک اینگونه نسبت‌ها وجه جدای ناپذیری از تجربه عمومی ما در بسیاری  از حوزه‌های حسی است سیالیت و سادگی فرم نشان از تفکر دارد. تفکری که در مهندسی جنگ و منطق لزوم ظلم نیز وجود دارد.

روهنده ادامه داد: فرم های دایره دارای شیبی هستند که با قرارگیری ادوات جنگی بر روی آن حسی از عدم تعادل را به مخاطب القا می‌کند انگار ادوات بر روی کوه‌های شناور یخی قرار دارند و پیش‌بینی برای پایان کوه یخ دور از انتظار نیست.

مهندس ناظر پروژه بیان کرد: بر روی سکوها انواع ادوات جنگی چیدمان می‌شود که اشاره دارد به تجهیز دشمن و تمامی تجهیزات جنگی نقطه‌ای را در سمت چپ نشانه گرفته‌اند. نقطه ای که مجسمه‌ای از شهید ذوالفقاری قرار دارد، شهیدی که جوانترین شهید استان می‌باشد.

روهنده ادامه داد: او دست خالیست و بر روی فرشی از آیینه قرار دارد. آیینه آسمان را بر روی زمین می آورد و در زیر پای شهید قرار می‌دهد. آیینه فضای نا متعارفی را می‌سازد و مخاطب را تشویق برای تجربه این فضا می‌کند. در فضای پشت سر شهید دروازه‌ای وجود دارد. در فرهنگ معماری ایرانی ورودی‌ها همیشه با واسطه طراحی شده است و برای تغییرفضا همیشه مفصل‌هایی به عنوان واسطه، میان مكان‌های اصلی قرار می گیرند و همواره در معماری اسلامی مفهوم درون و بیرون و تمایز بین ایندو مورد توجه وهویت بخش بوده است.

علی روهنده در پایان بیان کرد: دروازه و در همیشه در فرهنگ ایرانی یادآور حرمت، صاحت و قانون هست. برای گذر از هر در ملزم هستیم به قانون و باید و نباید آن فضا احترام گذاریم. قوانینی که ریشه در فرهنگ ایرانی ما دارد همانند قانون برای جنگیدن ولی آن چنان انسانی که همان قوانین صلح می‌باشد.  

انتهای پیام/    

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار