یادداشت/

آمریکا و اروپا آغازگر تضعیف برجام؛ بدعهدی‎های غرب در پنجمین سالگرد امضای برجام

آمریکا و اروپا در حالی در پنجمین سالگرد امضای برجام، کاهش تعهدات هسته‎ای را از سوی ایران نقض توافق هسته‎ای تلقی می‌کنند که خود آغازگر نابودی برجام بوده و هستند.
کد خبر: ۴۰۵۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳ - 15July 2020

آمریکا و اروپا آغازگر تضعیف برجام؛ بدعهدی‎های غرب در پنجمین سالگرد امضای برجامبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱، پنج سال پیش در چنین روز‌هایی به امضا رسید؛ اما آنچه که در برجام به دست آمده بود، محقق نشد؛ چرایی این مسئله هم به طرف‌های غربی ماجرا بازمی‌گردد، آمریکا از توافق هسته‌ای بیرون رفت و اروپا نیز عملاً تعهدات خود را اجرا نکرد.

در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» هم برجام اجرا نشد؛ رییس جمهور وقت آمریکا آنقدر مسئله را کش داد تا این که ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» فرا رسید و همگان می‌دانند او با برجام چه کرد.

بر اساس توافق هسته‌ای، همه تحریم‌های اقتصادی باید برداشته می‌شد و سرمایه‌گذاران خارجی و بعضا اروپایی برای سرمایه گذاری باید به ایران می‌آمدند و از این فرصت هم بهره می‌بردند و هم سود می‌رساندند، اما آنچه که پیش بینی شده بود، درست از آب در نیامد.

روشن بود که غربی‌ها هیچگاه خواهان پیشرفت ایران نیستند؛ آمریکا و اروپا به خاطر هویت انقلابی ایران اسلامی بر اساس آرمان‌های انقلابی و اسلامی، ضدیت عمیقی با جمهوری اسلامی دارند و همین مسئله، غرب را با ایران به دشمنی واداشته است.

آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان چهار کشور غربی حاضر در گروه ۱+۵ بودند و دو کشور دیگر در شرق دنیا، یعنی روسیه و چین، مقابل آنها قرار داشتند و در طول مذاکرات هسته‌ای در کنار ایران بودند و اکنون هم هستند؛ آمریکا و اروپا در ماجرای برجام، در تلاش برای تحمیل خواسته‌های خود بر ایران بودند.

هوشیاری رهبری معظم انقلاب اسلامی، باعث شد تا غرب به اهداف مهمتر خود در ماجرای مذاکرات هسته‌ای و توافق دست نیابد؛ حضرت امام خامنه‌ای در جریان مذاکرات هسته‌ای توانمندی موشکی ایران را خط قرمز اعلام کردند و فرماندهان ارشد نیرو‌های مسلح نیز در تبعیت از فرمانده کل قوا، به دشمنان هشدار دادند که توانمندی و اقتدار موشکی ایران، مؤلفه بازدارنده در مقابل دشمنان است و هیچ مذاکره در باره آن قابل تصور نیست.

شاید بتوان گفت این دو موضوع از مسئله هسته‌ای از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که توانمندی موشکی و نظامی و تأثیر و نفوذ ایران در منطقه، دو عامل مؤثر در مقابل تهدیداتی است که دشمنان علیه ایران انجام می‌دهند.

تضعیف نظامی ایران هدف مهمی برای آمریکا و اروپاست، چرا که با وجود تحریم‌هایتسلیحاتی علیه ایران، جمهوری اسلامی توانست به پیشرفت‌های نظامی در بسیاری زمینه‌ها دست یابد که دشمن را به وحشت بیندازد.

با این وجود روسیه و چین هیچگاه هشدار نداده‌اند که ایران باید توانمندی موشکی و نظامی خود را برچیند و یا باید حمایت خود را از دولت و ملت سوریه قطع کند یا با حزب الله لبنان همکاری نداشته باشد.

حتی اکنون که ایران به خاطر خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپا در اجرای تعهدات برجامی خود، پنج گام کاهش تعهدات هسته‌ای را برداشته است، روسیه و چین این اقدام را در چارچوب قانون و مفاد برجام می‌دانند در حالی که اروپا و آمریکا این اقدام ایران را نقض برجام تلقی می‌کنند، بدون آن که توجه داشته باشند، آغازگر نابودی برجام خود آنها هستند.

قدر مسلم همکاری‌های ایران با چین و روسیه، اکنون غرب را به هراس انداخته است؛ نگرانی آنها نه از سر دلسوزی بلکه نخست به خاطر از دست دادن ایران و سپس تقویت جمهوری اسلامی به واسطه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی با روسیه و چین است.

توافق ۲۵ ساله ایران و چین که در مراحل اولیه قرار دارد، از هم اکنون آمریکا و اروپا را عصبانی کرده و در صورت امضا و آغاز اجرای آن، کشور‌های غربی «دق سیاسی» خواهند کرد!‌

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار